Håller på med en budgetrenovering av mitt badrum, vilket innebär att jag tänker måla befintlig våtrumsmatta. Har haft VVS här idag som pluggat rören till tvättställ och badkar. Rörläggaren kom på den briljanta idéen att jag kan dra rören på andra sidan dvs tvättstugan iställlet, vilket gör att jag inte behöver ha synliga rör i badrummet. MEN nu ser jag att det ju (såklart) blivit jättehål där de gamla rören kom in i badrummet! Småhål spacklar jag med våtrumsspackel... men vad tusan gör jag med dessa gigantiska hål (ca 2 cm i diameter)? Har inte mycket koll på tätskikt etc, trodde inte jag behövde ha det heller då tanken bara var att måla på befintligt underlag...
Please, någon som har något bra råd? Budgeten är redan spräckt....
 
  • Två stora hål i en våtrumsmatta där rör tidigare varit dragna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle fylla hålen med fogskum och sedan skära bort det överflödiga jäms våtrumstapeten. Kanske våtrumsspackel om det behövs annars måla flera lager.
 
  • Gilla
MaLo71
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle fylla hålen med fogskum och sedan skära bort det överflödiga jäms våtrumstapeten. Kanske våtrumsspackel om det behövs annars måla flera lager.
Tack för ditt svar! Fogskum ska inhandlas . Det som oroar mig är att mattan verkar ha släppt från gipset bakom. Allt ser torrt och fint ut annars...
 
Nån kladdpelle har ju vart där med silkonsprutan också, det måste bort då det inte går att måla på.
 
  • Gilla
MaLo71
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nån kladdpelle har ju vart där med silkonsprutan också, det måste bort då det inte går att måla på.
Haha! Ja, rakbladet och jag gör vad vi kan för att få bort kladdet
 
Skär rent kanten från silikon och jämna till sen Fogskum sen spackel/fog typ ms polymer och måla som resten
 
  • Gilla
MaLo71
  • Laddar…
Är det inte möligt att ta dit en mattläggare som svetsar igen det där?
 
  • Gilla
MaLo71
  • Laddar…
M MaLo71 skrev:
Håller på med en budgetrenovering av mitt badrum, vilket innebär att jag tänker måla befintlig våtrumsmatta. Har haft VVS här idag som pluggat rören till tvättställ och badkar. Rörläggaren kom på den briljanta idéen att jag kan dra rören på andra sidan dvs tvättstugan iställlet, vilket gör att jag inte behöver ha synliga rör i badrummet. MEN nu ser jag att det ju (såklart) blivit jättehål där de gamla rören kom in i badrummet! Småhål spacklar jag med våtrumsspackel... men vad tusan gör jag med dessa gigantiska hål (ca 2 cm i diameter)? Har inte mycket koll på tätskikt etc, trodde inte jag behövde ha det heller då tanken bara var att måla på befintligt underlag...
Please, någon som har något bra råd? Budgeten är redan spräckt....
Jag går också i tankarna att måla på vår våtrumsmatta (väggarna) i badrummet. Vad har du fått för råd gällande färg och underarbete?
 
  • Gilla
MaLo71
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skär rent kanten från silikon och jämna till sen Fogskum sen spackel/fog typ ms polymer och måla som resten
Tack för svaret
 
M mlkjhr skrev:
Är det inte möligt att ta dit en mattläggare som svetsar igen det där?
Är det alldeles säkert, men lär ju kosta en slant också. Fast vill få det riktigt gjort då hålen är rätt nära badkaret så slutar kanske med en mattläggare ändå. Tack för rådet.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag går också i tankarna att måla på vår våtrumsmatta (väggarna) i badrummet. Vad har du fått för råd gällande färg och underarbete?
Fått rådet att tvätta med t-röd, rugga upp ytan lite med sandpapper och måla med våtrumsfärg. Men testmåla på en liten yta först där det inte syns (jag testade bakom högskåpet) så man ser att ytskiktet på mattan inte löses upp och blir klistrig.
 
C Cider skrev:
Fogskum suger åt sig vatten, sägs det:
[länk]
Tack för infon. Tar med mig alla råd jag fått här, bild på eländet och drar till en byggvaruhandel imorgon och trakasserar nån stackars säljare.
 
M MaLo71 skrev:
Fått rådet att tvätta med t-röd, rugga upp ytan lite med sandpapper och måla med våtrumsfärg. Men testmåla på en liten yta först där det inte syns (jag testade bakom högskåpet) så man ser att ytskiktet på mattan inte löses upp och blir klistrig.
Hur snabbt märker man det? :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur snabbt märker man det? :)
Jag målade som sagt en provbit där badrumsskåpet hade stått. Sen blev jag inte färdig att måla på riktigt förrän nu (typ två veckor senare). Men efter första strykningen igår så ser allt bra ut och andra strykningen verkar täcka finfint . Så mitt råd är att måla och vänta ett dygn och känn om det känns klibbigt eller ytan är torr.
 
  • Vägg i badrum delvis omålad och delvis nymålad i grå nyans med jämn täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.