Jag förstår att de flesta i den här tråden blir förbannad på din granne och med all rätt.
Även jag tycker att det verkar vara en förjävlig granne.

Men vad jag blir ännu mer irriterand av att läsa är ditt mjäkiga beteende.
Låter som din granne har identifierat dig som ryggradslös och då kommer en person som han trampa på en person som dig tills du biter ifrån ordentligt.

Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi fundera på att sälja huset pga av en sån granne.

Du behöver ju inte traska över och ge han styrk utan var stenhård med att han

Inte sätter sin fot över tomtgärnsen
Inte sågar ner en endaste kvist på din gård
Riktar om kamerorna .

Vägrar han rikta om kamerorna så gör som andra i tråden skriver, uppmuntra folk att polisanmäla han
Ju fler anmälningar ju större chans att det händer något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fannys och 20 till
  • Laddar…
Det känns som att du skulle behöva ett ”Falling down”-utbrott på din granne så kanske det upphör sen?

(referens till filmen om det inte framgick)
 
  • Gilla
Thomas.M och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Till alla testosteronstinna alfa-hannar vill jag bara meddela att det värsta man kan göra med den här typen av människor är att sätta hårt mot hårt efter att ha framstått som konfliktskygg. Det kommer bara ge den personen en känsla av rättfärdigande att göra fler och grövre överträdelser. Enda sättet att hantera en sådan människa är med list, giftig diplomati och uthållighet. Det absolut viktigaste är att man måste komma ihåg ordagrant vad han säger när han rättfärdigar sitt beteende eller ha svart på vitt vad han påstått, för att vid rätt tillfälle använda det emot honom.

Man måste tyvärr vara beredd på att orka samla ammunition och vara på tå för att använda den vid rätt tillfälle och det kan dröja. Men tillslut, förhoppningsvis, infinner sig tillfället då man får det psykologiska övertaget. Det är det enda som kan förändra dynamiken mellan er och er granne. Orkar ni inte eller känner att ni inte kan greppa situationen - flytta så snart ni kan. Ni kanske inte behöver flytta från skolområdet men tillräckligt långt bort från honom. Skulle ni få skit för det så hävda med bestämdhet att ni inte kände er bekväma med att få er tomt filmad.

Det kommer aldrig att lösa sig med polisanmälningar och er granne kommer aldrig att ändra sitt beteende så länge han kommer undan med det och kan rättfärdiga det för sig själv. Han ljuger lika bra för polisen om kameran som för sig själv. Låt inte en sådan person ta över ert liv!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 13 till
  • Laddar…
R
Nej, det värsta man kan göra är att låta sig mobbas och inte stå upp för sig.

Läser man vad TS skriver så ser grannen TS som ”svag” och han kan göra vad han vill utan konsekvenser.
Detta beteendet kommer aldrig ändras sålänge man inte står upp för sig själv.

Och nej, det behöver inte betyda våld eller liknande.
Men du måste ta konflikten,
”nej, du kommer inte in på min tomt”
”nej, jag ska klippa klart gräsmattan nu”
”Du tilltalar inte mina barn igen, du talar med mig om du vill något”

klarar du inte av att ta detta själv så se till att ni är 2 så blir det lättare.

Spela in samtal, med dagens telefoner är det lätt att trycka igång en inspelning på ett par sekunder.

Låna en systemkamera där du kan zooma in ordentligt på kameran så man ser märke/modell eller liknande som visar om det är en atrapp eller ej.

Var smartare, ha ordentligt med underlag vid polisanmälningar etc.
Inte nånting han kan snacka bort lite lätt.



Men i vissa fall kan ett riktigt psykbryt/utskällning vara det som behövs, men då gäller det att man inte viker ner sig vid ev. mothugg.

ett sista råd... om det skulle uppstå en situation med våld så ta dig därifrån, att använda våld tillbaka gör du endast om du är såpass trängd att det är en nödvändighet.

Har man aldrig slagits/vet man gör så är det alltid en dålig idé att ens försöka slå tillbaka.

hellre fly än illa fäkta
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla råd och tankar i denna fråga.
Jag är inte konflikträdd men i denna situation så är det helt meningslöst att stå ”emot”.

Detta slutar aldrig.

Därför så bokstavligen skiter jag i att ”få rätt” för det kommer bara nya saker hela tiden.

vill förtydliga att vissa saker ställer jag inte upp på som när han ville jag skulle Ta bort eller minska längden på min rabatt så han kunde köra in lättare på sin uppfart. Vi stensatte hela uppfarten det var då detta önskemål kom om att lägga Sten 1 kvm inne på hans tomt. Det gjordes inte naturligtvis.

Vi har två utelampsstolpar i nederkant på uppfarten och att inte ha dessa är uteslutet. Han ville jag skulle flytta upp dessa. Spelar väl ingen roll menade han på men det skedde inte.

natten efter detta träs en svart sopsäck över lampan.
Blev väldigt arg men eftersom jag bara ” misstänkte” vem det var tog jag bara bort den.
I dessa lampor satt det 15w klarglas, 3 st.
Det gick en kväll till och en ny påse var på lampan.

gick ut och tog bort den varpå grannen kommer ut och säger:
- ser du inte att det sitter en påse?
- jo men jag undrar mest varför och vem som sätter dit den...
- Det fattar väl du, dina djävla lampor bländar mig när jag tittar ut på kvällen.

ok så efter 20 år så är detta ett problem?
Ja det kan du ge dig på att det är.

var på det nästkommande 3 veckorna gick åt till att ta bort säckar....

detta med att bredda vår uppfart fick konsekvensen att varje morgon kl06:15 gå och öppna dörren och flytta bilen då dragkroken stack ut över gränsen till vändzonen med sådär 3-5 cm.

Han skulle ut med husbilen och kom helt sonika inte ut helt plötsligt...efter 3 år med samma husbil...
Tejpade på ett snöre som lod på krokens ytterkant.
Så var denna del strax över....

det är nya grejjer hela tiden.

detta är orsaken till att jag väljer att inte stå på mig för att få rätt. Det kommer bara nya grejer hela tiden.
Det skall bara djävlas och visas vem som ”bestämmer”.
 
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på att hetsa upp han och sedan sopa ner han i ”självförsvar”. Kan fungera.
 
  • Gilla
KrSp och 3 till
  • Laddar…
Jag har allt tänkt den tanken och väldigt mycket andra tankar.....
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Heij83
Jag har en granne som har hålt på med liknande taktik under vårt husbygge, han ska bara bestämma.
-Bygg containern är ful, överklagan av bygglov, bråk om sprängning mm.

Efter att försökt att gå han till mötes så det sluta med att jag sa till på skarpen. Efter det så har han varit from.

Dessa människor äter upp en om man är snäll
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
En sådan person förstår inte vänliga tillsägelser och nej från er sida. Polisen kommer inte heller bry sig. Det enda som hjälper är att vara extremt tydlig att hans händelser inte är OK. Slutar han inte omedelbart hade jag personligen övervägt att plocka bort honom med våld.

Buskarna han slängt på er tomt hade jag sagt åt honom att flytta. Aldrig att ni skulle stått och klippt ner detta själva. I värsta fall skulle ni dumpat det på hans tomt. Er bil som blivit nedsmutsad hade jag tvingat honom betala för rekonditionering av.

Tyvärr tror jag det enda som hjälper är att ge honom på käften tills han slutar.
 
  • Gilla
OCDennis och 2 till
  • Laddar…
J
K K-son skrev:
T
natten efter detta träs en svart sopsäck över lampan.
Blev väldigt arg men eftersom jag bara ” misstänkte” vem det var tog jag bara bort den.
I dessa lampor satt det 15w klarglas, 3 st.
Det gick en kväll till och en ny påse var på lampan.

gick ut och tog bort den varpå grannen kommer ut och säger:
- ser du inte att det sitter en påse?
- jo men jag undrar mest varför och vem som sätter dit den...
- Det fattar väl du, dina djävla lampor bländar mig när jag tittar ut på kvällen.

ok så efter 20 år så är detta ett problem?
Ja det kan du ge dig på att det är.

var på det nästkommande 3 veckorna gick åt till att ta bort säckar....
Efter dessa 3 veckor, slutade påsen att komma upp? Bra där i så fall! Bara fortsätt med exakt samma metod.
 
  • Gilla
Fannys och 2 till
  • Laddar…
K
Det går inte att gå runt och bara ta hans skit. Det blir bara värre tacka fan för du blir knäckt. Stå på dig ordentligt. Du måste ju stå upp för din familj och fig själv går inte att springa runt med svansen mellan benen säg ifrån sätt gränser och visa vem fan som bestämmer på din tomt. Tänk på vilka signaler du sänder till dina ungar idag när du bara tar all skit.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Fogskum i avgassystemet på hans bil..
Och maskera dig alt hyr in någon som gör samma sak med hans kamera.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
K Krille_90_ skrev:
Tänk på vilka signaler du sänder till dina ungar idag när du bara tar all skit.
TS har hittills agerat alldeles ypperligt. Ett lågaffektivt handlade i denna stund är guld värd eftersom TS just nu
är klanderfri, ingen utomstående kan missta sig på vem som är problemet och "the bad guy", detta ger ett litet men viktigt psykologiskt övertag.

Hade grannen bara varit en gnällgubbe som Heij83 beskriver fungerar det att "markera" men TS granne är utåtagerande, gör fysiska överträdelser och beter sig illa mot barn. Sådana människor går igång på en fajt och att skapa en stark reaktion eftersom det, som jag skrev innan, ger personen i fråga en känsla av rättfärdigande och det kan leda till grövre överträdelser.
Denna persons agerande har i grund och botten inget med TS som person att göra, vilket bevisas av att det är fler innan honom som råkat lika illa ut och gett upp och sålt.

Behåll lugnet och håll huvudet högt.:cool:
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
K K-son skrev:
Herregud finns det fler??
Vi har pratat om att flytta men det är så mycket som man behöver göra. barnen byta skola, kompisar och allt annat.

Snart kanske orken att ta i detta bara dyker upp.
Men den finns inte nu i varjefall.

Kommer på mig själv att alltid kolla i fönstret för att se om människan är ute.

klippte gräset efter jobbet vid 17-tiden varpå han kom arg som ett bi och sa att dom satt minsann och åt och att jag skulle sluta så dom fick mat ro....

då sa jag ojdå då klipper jag på andra sidan huset så länge.

ja jag vet hur mesigt detta är men orkar inte massa osämja.

Gör allt för att inte reta människan men om detta är bra, NEJ men orkar bara inte mer...

Han har åsikter om allt...
Ok det får man väl ha men han är så förbannat otrevlig på ett äckligt och skrämmande sätt.

vill någon byta??
Gör jag flytta.Hade sån granne.Han blev polis anmäld. Dom la ner.
 
Jag tror inte på att gå i konflikt med en sådan person, det kommer ta alldeles för mycket energi. Däremot är det viktigt med klara och tydliga regler, och att man säger ifrån vänligt men bestämt när det behövs.

Rena hyss och djävulskap tror jag inte på, det kommer bara slå tillbaka.

Du ska givetvis inte behöva känna dig tvungen att flytta, men det är såklart ett alternativ om det blir för jobbigt.

Personligen har jag för mycket temperament för att kunna hantera en sån här situation på ett bra sätt, men hang in there, kämpa på!
 
  • Gilla
Nikihellion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.