Jag tror att ölen gör mer glädje bredvid grillen än i uppstoppad i baken på kycklingen.
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Här är en annan variant https://www.elgiganten.se/product/h...on-stick-cabriolet-wok-vertikal-fjaderfa-rack

Har provat med vanlig ölburk 2 gånger, tycker dock att det blir godast ovanför grillen på ett spett med motor som roterar hela kycklingen. En stor del av saften stannar kvar i kycklingen då, blir saftig och god. Brukar stoppa in paprika, lök , vitlök , chili inuti kycklingen och snöra ihop innan grillning, ger fin smak.

Sen kan man ju använda grillpåse, finns att köpa tomma på en del ställen, har även provat Dollar Stores grillpåse med kryddmix, kostar en tia. Det man funderar över är om plasten i påsarna avger nåt farligt ämne ?

Kycklingben och vingar brukar jag marinera över natten och köra i OBH Nordica Actifry, blir också väldigt saftigt resultat.
 
R
Instämmer med fusion. Enda sättet att få till en riktigt bra helgrillad kyckling är med rotisserie så den "öser" sig själv. Men det kräver ju lite mer utrustning än en sådan där ställning. Går dock att använda till mer än kyckling.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Köp denna om du oroar dig för burken. Länken var den första sidan som en enkel googling gav. Vi har en sådant "fat". Blir jäkligt bra att grilla bröd i också

[länk]
Jag tittade på den innan jag gjorde mitt val men jag valde en annan ställning därför att jag vill vill att kycklingen ska få ett intryck av att vara häng rökt.

Jag tycker även att kycklingen ser finare ut i den grillställning jag valde.


R RoAd skrev:
Instämmer med fusion. Enda sättet att få till en riktigt bra helgrillad kyckling är med rotisserie så den "öser" sig själv. Men det kräver ju lite mer utrustning än en sådan där ställning. Går dock att använda till mer än kyckling.
Rotisseri är kanske bra om man är lagd åt det hållet men om man verkligen ska ha tryck i smaken så är att hängröka den en riktigt stor offset smoker enda vägen att gå :cool:
 
R
Smaken blir säkert rökigare men jag vet inte om den blir större. En fylld tvåtimmarskyckling på rotisserie är inte direkt smaklös den heller.

Båda är säkert toppen, men en av dem gissar jag är saftigare ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Liten termos lägger jag mitt kort på. Du har ju redan kokhett kaffe i de så varför skulle du inte kunna ha öl i baken på kyllingen med en sådan =)
Finns i samma storlek som en halvlitare.
Njää, en lite termos isolerar vätskan och tanken är att den skall koka ur och ångan ska möra upp/smaksätta kyklingen innefrån.

Som weber nörd kör jag den här. För frågan var ju ölkyckling, rottaseriet fungerar även det, fråga om tycke och smak. Sen kan man alltid hälla i andra flytande produkter i koppen, cola har jag hört ska va bra men har inte provat.
Tillbehör för ölkyckling på grill: en skål, lock och kycklinghållare.
Inte bara kyckling som går, and är också mumma :p
Grillad kyckling på spett i en öppen Weber-grill med droppskydd och kol under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den enklaste förrätten, rökta räkor, direkt ur frysen i grönsaks pannan, blötlagda rökspån på kolen och 15 minuter, omruskning i halvtid. Såååå himla gott med en skvätt aioli :p:p
Rökta räkor på grillen med rökspån, serverade med aioli, mycket rök syns runt grillen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Jante
 
Redigerat:
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
Som weber nörd kör jag den här. För frågan var ju ölkyckling, rottaseriet fungerar även

//Jante
Chrome-finish Weber grill basket on a shiny surface, showcasing the Weber logo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du är weber nörd borde du se att jag också är det ;)

Den där korgen som du har räkor i funderar dock på att köpa.
 
  • Wow
Jante
  • Laddar…
Hej.
Köpte en rostfri hållare, eftersom jag också är lite osäker på färgen hos aluminiumburken.
Blir riktigt bra. Frasigt skinn. Tar 1h 20 min på min kolgrill.
Grillad hel kyckling med frasigt skinn på en kolgrill med rostfri hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Idag blev det utan ölburk därför bolaget var stängt idag.
Förra sommarens test av mig gav ingen smakskillnad på öl, cola eller vatten. En vitlöksklyfta i drickan gav större effekt än vad som var i burken. Så jag tror Beer Can Chicken mest blir bra för att vätskan gör att kycklingen blir ångkokt inifrån och att en större mängd vattenånga får "härja" i grillen.
Alkohol borde inte göra någon som helst skillnad eftersom den oavsett ångar bort snabbt innan den gör något vettigt. Den ölburken passar bättre kall, i grillmästarens hand.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Förra sommarens test av mig gav ingen smakskillnad på öl, cola eller vatten. En vitlöksklyfta i drickan gav större effekt än vad som var i burken. Så jag tror Beer Can Chicken mest blir bra för att vätskan gör att kycklingen blir ångkokt inifrån och att en större mängd vattenånga får "härja" i grillen.
Alkohol borde inte göra någon som helst skillnad eftersom den oavsett ångar bort snabbt innan den gör något vettigt. Den ölburken passar bättre kall, i grillmästarens hand.
Det stämmer med mina observationer.
 
Värmd öl och allt :) Och ja jag skulle säga att ölen både ger smak och gör den saftigare. Jag drack tre fjärdedelar av ölen innan jag värmde den och satte på kycklingen. En hand håller en ölburk med Mariestads Old Ox öl framför en trädgård där en grill med kyckling på står.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ölburk står på kol i en grill med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grillad kyckling över ölburk bredvid en pizza med svamp på en rund grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helstekt kyckling uppsatt på en ölburk för att ge smak och saftighet, placerad på ett träskärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jante och 3 till
  • Laddar…
Oj, va hungrig jag blev, å törstig, även om den ölen är i starkaste laget för mig. Delikat skurna champinjoner !
 
L lordi skrev:
Jag skulle inte skippa ölen, för den gör faktiskt skillnad. Jag brukar dricka upp en del av den, och sen öppna upp burken med en konservöppnare. Man kan slänga i en citronklyfta eller två i burken också.
Ställer sedan kycklingen på ena sidan av grillen har glöden på andra sidan, och locket på.
Man får öppna och snurra på den ibland så den blir jämnt grillad.
Man kan lägga några bitar glödande kol precis vid burken så den håller sig varm, men jag har det mesta av glöden vid sidan om.
Då kan man ju dricka upp det översta lagret där den lätta alkoholen borde vara, så kan resten smaksätta kycklingen :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
C Carl Torssell skrev:
Då kan man ju dricka upp det översta lagret där den lätta alkoholen borde vara, så kan resten smaksätta kycklingen :)
Om man tycker att det är synd att koka bort alkohol, så kan man dricka det undre lagret med sugrör först :rofl:
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vill bara meddela jag inte dött av det på två år ;) Grillat kyckling över öppen eld på en rund grill på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grillat ölburkshöns på skärbräda med ölburk inne, köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.