A
Vårt badrum har en rektangulär hörn där vi har en hylla för badprodukter. Se mått.
Nu renoverar en firma badrummet och vi tänker ha en infälld nisch där det finns en röd linje. Dem måste regla och göra en vägg då. Badrummet blir då rektangulär med 4 hörn.

Måste man göra en anmälan? Till vem i så fall? Är det något man måste ta med föreningen?
Det är en HSB lägenhet. Planlösningen blir väl ändrad tänker jag.

Med infälld nisch menar jag följande: https://www.viivilla.se/globalassets/viivilla.se/0/b/e/0be4e71e-e140-453a-8aa1-a9e84611bb6f.jpg
 
  • Skiss av badrum planlösning med markerad röd linje för infälld nisch och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kolla in din BRF's stadgar men det vanliga är att formuleringen är av typen "Omfattande förändringar i planlösning kräver styrelsens godkännande" samtidigt som styreslsen enligt lag inte har rätt att neka förändringar utan synnerliga skäl. 18 x 76cm har jag väldigt svårt att klassa som en omfattande förändring.

Obs att förändring på badrum (ex bryta tätskikt) kan vara krav på anmälan till styrelsen, men det har inget med nischen att göra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Just att du bygger nisch har jag svårt att se att föreningen skulle lägga sig i. Men själva renoveringsprojektet har du förhoppningsvis sökt tillstånd för?

Personligen tycker jag att det är en dålig ide. Dels så minskar du ju faktikst på ytan. Det är lite småstruligt för firman att sätta tätskikt i en sådan infälld nisch (antingen dyrt eller slarvigt). du får mer förvaringsmöjlighet om du behåller som det ser ut idag. Antingen en vanlig hylla, eller någon form av skåp, eller är nischen i själva duschen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Just att du bygger nisch har jag svårt att se att föreningen skulle lägga sig i. Men själva renoveringsprojektet har du förhoppningsvis sökt tillstånd för?

Personligen tycker jag att det är en dålig ide. Dels så minskar du ju faktikst på ytan. Det är lite småstruligt för firman att sätta tätskikt i en sådan infälld nisch (antingen dyrt eller slarvigt). du får mer förvaringsmöjlighet om du behåller som det ser ut idag. Antingen en vanlig hylla, eller någon form av skåp, eller är nischen i själva duschen?
Sträckan B är duschzon. Golvbrunnen är en halvmeter till vänster om den röda linjen. Tänkte du på något speciellt?
 
OK, då försvinner ett av mina "diss argument". Ingen nisch för allmän förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.