Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hoppas svenskar spenderar sina pengar i närområdet och att skärgården och även till viss del fjällvärlden kan få fullt upp med att hyra ut stugor i sommar.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
En annan artikel om det här har ju varit uppe tidigare, men det här med eget ansvar är svårt tydligen: https://www.expressen.se/gt/boris-slar-tillbaka-mot-trangsel-ilskan-i-ullared/

Man går alltså ut med eget namn och bild och klagar på att Ullared inte har tagit sitt ansvar. Vad hände med det personliga ansvaret? Det är mig veterligen ingen mänsklig rättighet att åka till Ullared och handla billigt skräp och om man nu gör det och anser att det är för trångt är väl det rimliga att åka hem?

Det är tack vare den här typen av människor vi inte kan ha fina saker i det här landet.
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag håller inte med dig om att folk går runt sjuka. Alla jag vet tar detta på allvar, och följer rekommendationer.
Alla jag vet tar också detta på allvar, och följer rekommendationerna. Tyvärr består inte hela Sverige av "alla jag vet". Ja, nu kan jag ju inte tala för dig så klart, men jag personligen känner inte hela Sverige, eller vad som nu skall menas med alla "jag vet".
Sedermera är det kanske inte så lätt att följa ens "alla man vet" minut för minut och hålla koll på när de hostar, snorar, nyser osv., eller att okulärt kunna bedöma ifall någon i nämnda grupp har feber.

Att tro att folk(läs: viss andel av hela befolkningen) inte går runt sjuka, bara för att man själv inom sin krets inte har sett tecken på detta tycker jag är aningen naivt :)

Sen vet jag inte exakt vad "folk går runt sjuka" innebär för dig, hur stor andel av befolkningen osv. 100%? Eller bara lite sådär allmänt flytande som ingen kan ge svar på? Eller vad det nu kan innebära?


Det vi kan vara säkra på, är att virusspridningen görs möjlig på grund av människors beteende. Om vi människor hade hanterat en sådan här situation på ett felfritt sätt, eller på ett föredömligt sätt, eller ens på ett bra sätt, så hade inte viruset haft en chans att sprida sig.
Men det är som det är med människor och hygien osv. En vanlig föreställning är att "lite skit dör man inte av", något som ofta genomsyrar hur vissa beter sig i allmänhet, pandemi eller ej. Vissa har den inställningen att kan man inte se hotet, så är det inget hot, ungefär så. De kan inte se virus, eftersom det är så smått, mikroskopiskt, och "då kan det väl inte vara någon fara?"

Ofta ser jag sjukvårdspersonal hantera sin hygien mycket dåligt. Att de pillar på och runt toaletter utan att tvätta sig efteråt, för att ge ett exempel, är mycket vanligt.
Vandrar in på toaletten, plockar upp lite papper från golvet (smutsigt eller ej, ingen som vet), slänger i toaletten, spolar, viker ner sätet, viker ner locket, går ut, stänger dörren. Fortsätter vidare runt i rummet, tar på saker, går till datorn, börjar knappa på denna. Inte en handtvättning. I bästa fall blir det lite sprit på händerna när någon tittar, dock först efter att man har spridit runt allt man har tagit på innan, på andra ytor.

Sen kanske det kommer en hygieniskt skötsam person, som själv har inställningen att alltid tvätta händerna och därför tror att alla handtag m.m. är "rena", och tar i samma handtag som den här hygieniskt slarviga personen gjort innan.

Samma inom äldrevården. Vårdare som går och bokstavligen torkar skit, och sedan fortsätter med att klä på brukaren och göra annat, utan att tvätta händerna. Vid det laget som hela proceduren är färdig, har vårdaren helt glömt av vad den har gjort innan, och fortsätter glatt in i köket för att förbereda kvällsmaten.

Ja, det här är sanning, så ser det ut på många håll. Alla gör inte så här, men alldeles för många.

Den som har tid och lust borde egentligen sätta sig och anteckna hur många procent av männen som tvättar sina händer efter de har varit på offentlig dass. Personligen tycker jag det är skrämmande. Det är så många som inte tvättar händerna efter att ha urinerat, att jag reagerar inte ens. Vissa tvättar inte ens händerna efter att ha gjort nr 2. De flesta verkar dock göra det.

Personligen tar jag inte ens i handtaget på vägen ut utan att ha ett papper emellan, eftersom jag tycker det är så äckligt, där folk kan ha överfört avföring på dörrhandtag osv. Och naturligtvis sedan vidare ut i affären.

Folk tycker att jag är överdriven med hygienen, exempelvis att jag vill tvätta händerna innan jag äter, i synnerhet om jag äter med händerna. Eller att jag tvättar händerna efter att ha varit på toan, eller att jag tar i handtag med ett papper mellan, när jag går ut från offentliga toaletter och pissoarer. Jag tvättar alltid reflexmässigt händerna så fort jag kommer hem. Även om jag har varit hemma hela dagen, så tvättar jag händerna innan jag lagar mat, och även innan jag äter. Det känns bäst så.
Folk får tycka att jag är överdriven, jag bryr mig inte så mycket om det. Jag tycker nämnd hygienisk standard är en självklarhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Hoppas verkligen du har fel. Hoppas många får möjlighet att semestra i Sverige. Vi har ett fantastiskt fint land och många borde få chans att uppleva det. Därför hoppas jag FHM kommer med bra rekommendationer hur vi ska semestra i Sverige i år.
Allt för att hålla social distans och ändå få en behövlig semester. Dessutom hålla igång en del verksamhet i Sverige i sommar.
Det är citat från Tegnell. Jag hoppas också han har fel.
 
optimum
tusenett skrev:
Det är citat från Tegnell. Jag hoppas också han har fel.
Hoppas många får uppleva semester i Sverige. Vi har haft husvagn när barnen var små. Helt fantastiskt sätt att upplev Sverige på sommaren. Ibland regn men då finns massa spel man kan ha med. Ibland har vi hyrt en stuga.
Jag tror många skulle behöva sådant för att ladda om för att fortsätta.
Nu med soppa till betydligt bättre pris kan sommaren bli riktigt bra för många.
De utan husvagn, låna eller köp ett tält.
Men tänk på social distans så går det säkert bra.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vill man bara så går det lösa.
Vill man inte, ja då hittar man problem i allt.
Nu var det ju en fråga jag ställde eftersom jag inte vet. Men om det nu brukar vara sovsalar så vad har du för förslag på lösning?
 
Claes Sörmland
T tobiast skrev:
Den postmoderna svensken är systemreligiös och klarar inte att kritiskt granska sig själv. Stats- och systemdyrkan ersätter i det postmoderna samhället traditionell religiositet för att man behöver något att tro på för att invagga sig i trygghet, människans mest grundläggande behov. Därför kommer man aldrig att kritisera eller ens analysera systemet utan även om Sverige bevisligen är bland de värsta coronaländerna i världen i stil med USA så kommer man hävda systemets, myndigheternas och politikernas fullkomlighet.
Så oavsett hur politik och myndigheter agerar eller vad konsekvenserna är kommer svensken bara lyfta fram eller hitta på saker som är positivt och inte granska eller ens redovisa misstag och fel.
Det lät ganska religiöst det där. Granska sig själv? Är det Luther som talar?

Kan har du helt enkelt har andra utgångspunkter än majoriteten?

Jag tror så här. Det finns en grupp som tycker mycket är skit. Samhället är skit, makteliten är skit, Tegnell är skit. Men det är en minoritet. Sen finns det en annan grupp som menar sig stå upp mot orättvisorna och vill ha progressiva förändringar för att rädda världen från olika hemska saker. De tycker Tegnell är en representant för det goda. Men de är också en minoritet. Majoriteten då? Ja den vill inte ha dessa utkantsgruppers omstörtande projekt och vill leva sina liv och bli lämnade ifred. Det spelar dem ingen roll om Tegnell är skit eller god.
 
Redigerat:
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Att tro att folk(läs: viss andel av hela befolkningen) inte går runt sjuka, bara för att man själv inom sin krets inte har sett tecken på detta tycker jag är aningen naivt
Är det inte lite naivt att tro att alla i Spanien eller Italien eller Frankrike följer sin påtvingade karantän?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tompax
tusenett skrev:
Jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det kommer bli stor brist på altantrall och tryckimpregnerat virke i sommar.
Säg inte så, för snart börjar folk bunkra även tryckt virke :crysmile:

Sommarens restriktioner i bygghandeln "Max 3 brädor per kund", lite som vid vetemjölshyllorna i mataffärerna :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte lite naivt att tro att alla i Spanien eller Italien eller Frankrike följer sin påtvingade karantän?
Ja, det är definitivt naivt att tro. Inte ens dryga böter avskräcker vissa. Men så har det ju alltid varit.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Ofta ser jag sjukvårdspersonal hantera sin hygien mycket dåligt. Att de pillar på och runt toaletter utan att tvätta sig efteråt, för att ge ett exempel, är mycket vanligt.
Vandrar in på toaletten, plockar upp lite papper från golvet (smutsigt eller ej, ingen som vet), slänger i toaletten, spolar, viker ner sätet, viker ner locket, går ut, stänger dörren. Fortsätter vidare runt i rummet, tar på saker, går till datorn, börjar knappa på denna. Inte en handtvättning. I bästa fall blir det lite sprit på händerna när någon tittar, dock först efter att man har spridit runt allt man har tagit på innan, på andra ytor.
Oops.
Är du ofta på sjukhus? Som har sån insyn?
(Och den stämmer inte med det jag sett, men jag verkar ju dock sett bra mycket mindre än dig, jag har väl bara (pga min pappa) besökt sjukhus max 20 ggr senaste året.

tompax tompax skrev:
Samma inom äldrevården. Vårdare som går och bokstavligen torkar skit, och sedan fortsätter med att klä på brukaren och göra annat, utan att tvätta händerna. Vid det laget som hela proceduren är färdig, har vårdaren helt glömt av vad den har gjort innan, och fortsätter glatt in i köket för att förbereda kvällsmaten.
Ooops, du befinner dig alltså också ofta inom äldrevården också?
Jag besöker också den frekvent, återigen är orsaken min pappa.

tompax tompax skrev:
Den som har tid och lust borde egentligen sätta sig och anteckna hur många procent av männen som tvättar sina händer efter de har varit på offentlig dass. Personligen tycker jag det är skrämmande. Det är så många som inte tvättar händerna efter att ha urinerat, att jag reagerar inte ens. Vissa tvättar inte ens händerna efter att ha gjort nr 2. De flesta verkar dock göra det.
Nu blir jag allra mest nyfiken, går du ofta på toa tillsammans med andra män?
Det kan jag dock säga att jag aldrig själv gör ...

tompax tompax skrev:
Folk tycker att jag är överdriven med hygienen, exempelvis att jag vill tvätta händerna innan jag äter, i synnerhet om jag äter med händerna. Eller att jag tvättar händerna efter att ha varit på toan, eller att jag tar i handtag med ett papper mellan, när jag går ut från offentliga toaletter och pissoarer. Jag tvättar alltid reflexmässigt händerna så fort jag kommer hem. Även om jag har varit hemma hela dagen, så tvättar jag händerna innan jag lagar mat, och även innan jag äter. Det känns bäst så.
Folk får tycka att jag är överdriven, jag bryr mig inte så mycket om det. Jag tycker nämnd hygienisk standard är en självklarhet.
Ja tänk så ens bekantskapskrets är olika.
Förutom papper mellan hand och handtag, som jag aldrig kör med, så gör jag 100% exakt som dig - jämt. Men det är aldrig någon i min bekantskapskrets som kommenterat detta, jag har inte ens sett några underliga blickar över mitt beteende. Har jag bara tur?
 
Redigerat:
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Ja, det är definitivt naivt att tro. Inte ens dryga böter avskräcker vissa. Men så har det ju alltid varit.
Så vad blir skillnaden då?

Förutom mer kraschad nationell ekonomi?
 
Apropå bygga trall - Min granne har nog köpt det dyraste trallvirket av oss alla i allafall avseende kvalite. 72 kr löpmetern för 28x120mm inköpt på Byggmax. 1000 kr inköpspris + 4000 kr böter och en varning från polis som stoppade honom för han kört allt på takräcket + hyra av släpkärra okq8.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 7 till
  • Laddar…
Äntligen har det kommit en översättning av facktermer i virussammanhang så vi Skåningar förstår vad som händer i Stockholm.(y)
En tidningsartikel med en lista på skånska översättningar för ord relaterade till coronaviruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sockerhög och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.