Ringde Telia idag och hörde mig för vad det kostar att ansluta sig vid nybygge.

Det var 350:- för tekniker som kopplar in och 975:- som abbonemangsavgift.

Jag har just nu BBB både bredband och ip tel varvid jag betecknas som ny kund.

Tydligen kan man välja andra som ansluter telefon. Nätet ägs numer aav Skanova och telia är bara ett alternativ.

Hur har ni gjort? Vem mer kan anlsluta min fastighet?

Tacksam för tips och råd.
 
Jag har Bredbandsbolaget telefon och de blev dyrare än telias + att supporten är hel kass
 
Jag har idag BBB via fiber i lägenheten, och är super nöjd med det!

När vi flyttar till huset finns det jo tyvärr ingen möjlighet att få fiber, så då är det ADSL vi pratar om :(

Låt mig säga att jag är emot allt vad Telia står för (monopol) - Men för att få in telefon/adsl så är det typ den enda lösningen som fungerar.

Vi kommer att få Telia att koppla in telefonen 2 månader före att vi flyttar in. Därefter har vi så 2 månader på oss att välja den bredbandsleverantören som som kan leverera bästa möjliga bredbandet innan vi flyttar in.

När det gäller telefonen, så har vi 3 månaders uppsägning. Men jag tror att vi kommer att fortsätta att ha Telia tills att vi ha funnet en fiber lösning.
Oavsett om det på pappret är fri konkurrens och att Skanova inte är Telia, så ÄR det fortfarande Telia som äger Skanova, och de prioriterar sina egna kunder före konkurrenternas! >:( Sambon jobbar på Tele2, så jag vet vad jag pratar om.

Men är det inte så att du måste börja med att ha ett Telia abonnemang för att få in telekabeln till köken? Eller har jag missat något på den punkten?
 
Lindhardsen skrev:
Oavsett om det på pappret är fri konkurrens och att Skanova inte är Telia, så ÄR det fortfarande Telia som äger Skanova, och de prioriterar sina egna kunder före konkurrenternas!
Nja, Skanova är Telia. Från Skanovas hemsida "Skanova är TeliaSonera Sveriges varumärke för erbjudande på nätgrossistmarknaden". Ursäkta besserwisser-tonen, men jag vill bara klargöra hur det ligger till. Jag tror att jag är lika upprörd över Telia/Skanova som du.

Uppdatering:
För att bidra med någonting konstruktivt till tråden passar jag på att nämna att jag skulle jag bli mycket förvånad om någon annan än Telia kan ansluta en nybyggd fastighet till det allmänna telenätet.
 
Det viktigaste är nog trots allt att framtidssäkra och dra in så många alternativ som möjligt. Fiber om det går. Har sett nybyggda villaområden som har både fiber och kabeltv....
 
Hemmakatten
Om du har annat abonnemang än Telia så kan du visst flytta den telefonen också till ett nytt hus med det bolag du har. Skillnaden är bara att medans Telia tar en "vanlig" flyttavgift så får du betala faktiska kostnader med andra bolag. För oss som har nydragen telekabel 225m skulle det kostat ofantligt mycket mer om vi hade haft annat bolag än Telia.
 
Hej

Jag vet inte om det finns någon updat epå denna tråd (Hur det egentligen gick)

Vi sitter i precis samma situation, vi har idag VDSL+telefon från Bredbandsbolaget vilket har fungerat utmärkt. Nu när vi flyttar till vårt nya hus så kan Bredbandsbolaget även där leverera bredband+telefoni, problemet är att ingen på kundtjänst vet hur vi skall få dom två koppartrådarna indragna till huset, trots att vi har BBB som ensam leverantör av bredband och telefoni har jag i telefon blivit hänvisad till att "-Du fär väl ringa televerket".

När man ringer BBB så får man känslan av att jag är först i sverige med att bygga ett nytt hus, tele/el skåpet står i direkt anslutning till våran tomt men just nu trampar vi vatten då ingen kan svar apå vem som har ansvaret, en idé som den påhittiga tjejen på BBB kundtjänst kom på var att jag i förtid skulle öppna ett tele-abb hos telia och sedan direkt stänga det och sedan meddela BBB vilket nummer jag hade... smidigt!

Som sagt, har någon gått igenom denna procedur och känner att dom skulle vilja dela med sig av erfarenheterna vore det otroligt vänligt. ::)

Hälsningar
-Bredband mellan stolarna ;D
 
Tror detta är svaret på din fråga..

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24118

Nya regler sedan i år för nån månad sedan.. operatörena vet inte riktigt hur dom ska göra.. Nya avtal måste väll teknas, nya instruktioner osv..

Risken är att det kommer bli dyrt för dig att dra fram en koppar lednig till dig.. kanske lika dyrt som med Fiber? (finns inte skatte avdraget kvar för Fiber/bredband?)
 
Lyfter tråden, vill gärna höra mer historier om det här eftersom vi inte vet hur sjutton vi skall lösa telefonin heller :(
 
Vi löste det den dåliga vägen, efter att ha skällt ut någon ansvarig för supporten så handhas min flytt numera av en person på BBB´s huvudkontor, vi har fått öppna ett telia abb på adressen helt i onödan men nu kan BBB flytta sina tjänster dit, då dom numera verkar förstå problemet så tror jag att det kommer bli ändring.

I vårat fall har vi fått kosta på ett telia abb för 975kr + 3 månadsavgifter a 375kr, totalt 1350kr "i sjön", bbb har hittils utan att jag frågat meddelat att min flytt kommer bli helt kostnasfri från deras sida (500 spänn insparat) men jag kommer givetvis kräva dom på resten.

mvh
/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.