Tycker alltid sådant där är luddigt för det är så himla mycket som påverkar just elförbrukningen. Har aldrig varit med om att den stämt på pappret, så givetvis väntar jag mig inte att den ska det heller (inte ens på nya hus).

Levnadsvanor (bara några grader varmare är ju mycket..), uppvärmt uthus eller ej, daglig kupevärmare/motorvärmare på bilen, pool med uppvärmning, värmefläktar, teknikprylar (drar inte så mycket, men ja det skiljer ju från hushåll till hushåll), vitvaror (gamla vs nya), hur många gäster man haft under ett års tid (jäkla skillnad på varmvattenförbrukningen om man har ingen tonåring hemma eller 4 st.. så inte bara gäster.. de kan ju ha haft barn som flyttat hemifrån osv),.. huset kan ha stått tomt halva året, de kan ha haft (och har? eller bytt ut) defekta vitvaror som dragit dubbelt upp..

Det finns så himla mycket som ökar/påverkar kWh under ett år.. som inte har med själva "uppvärmningen" att göra.

Förra huset vi köpte, diffade det 20 000 kWh på nästan.. de stod ca: 20 000 .. men var drygt 43 000 kWh när vi bytte ut pannan!

Detta huset diffade det 10 000 kWh på ungefär.. men det betydde inte att fd ägarna hade ljugit, deras rapporter stämde väl in.. men de hade haft huset som sommar/helgbostad.. och uppvärmt efter det så att säga (de hade ju med sig sina elräkningar osv, så allt stämde ju)... det ökade dock snabbt när vi flyttade in..

Så det är ju svårt att sätta fingret på vad som anses vara ett fel och inte.

Jag anser ju att jag vet att jag köpt ett gammalt hus och det innebär kostnader, speciellt i uppvärmning.. och det är ju upp till mig att förändra situationen till något bättre.. om jag nu vill det (kan!),

Stora frågan är ju, vad de dragit av sina kwh på.. ? energideklarationen borde ju pekat åt nått håll.. och inte vara alltför långt borta från deras siffror.. hur många år bakåt kollade vattenfall? (man ser ju skillnader då, om nått hänt senaste året.. eller om förbrukningen legat stadigt på "samma" i flera år).

Som sagt, lurigt..
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tycker alltid sådant där är luddigt för det är så himla mycket som påverkar just elförbrukningen. Har aldrig varit med om att den stämt på pappret, så givetvis väntar jag mig inte att den ska det heller (inte ens på nya hus).

Levnadsvanor (bara några grader varmare är ju mycket..), uppvärmt uthus eller ej, daglig kupevärmare/motorvärmare på bilen, pool med uppvärmning, värmefläktar, teknikprylar (drar inte så mycket, men ja det skiljer ju från hushåll till hushåll), vitvaror (gamla vs nya), hur många gäster man haft under ett års tid (jäkla skillnad på varmvattenförbrukningen om man har ingen tonåring hemma eller 4 st.. så inte bara gäster.. de kan ju ha haft barn som flyttat hemifrån osv),.. huset kan ha stått tomt halva året, de kan ha haft (och har? eller bytt ut) defekta vitvaror som dragit dubbelt upp..

Det finns så himla mycket som ökar/påverkar kWh under ett år.. som inte har med själva "uppvärmningen" att göra.

Förra huset vi köpte, diffade det 20 000 kWh på nästan.. de stod ca: 20 000 .. men var drygt 43 000 kWh när vi bytte ut pannan!

Detta huset diffade det 10 000 kWh på ungefär.. men det betydde inte att fd ägarna hade ljugit, deras rapporter stämde väl in.. men de hade haft huset som sommar/helgbostad.. och uppvärmt efter det så att säga (de hade ju med sig sina elräkningar osv, så allt stämde ju)... det ökade dock snabbt när vi flyttade in..

Så det är ju svårt att sätta fingret på vad som anses vara ett fel och inte.

Jag anser ju att jag vet att jag köpt ett gammalt hus och det innebär kostnader, speciellt i uppvärmning.. och det är ju upp till mig att förändra situationen till något bättre.. om jag nu vill det (kan!),

Stora frågan är ju, vad de dragit av sina kwh på.. ? energideklarationen borde ju pekat åt nått håll.. och inte vara alltför långt borta från deras siffror.. hur många år bakåt kollade vattenfall? (man ser ju skillnader då, om nått hänt senaste året.. eller om förbrukningen legat stadigt på "samma" i flera år).

Som sagt, lurigt..
Tack för svar och erfarenheter.

Det enda vattenfall sa till mig är att detta är en villa med en årsförbrukning på ca 28000kwh. Jag antar att de tittar i senaste perioden.

I energideklarationen står 21000kwh. Tar den inte med pool, ja då är diffen förklarad (och tom ganska konservativt, Dvs att det är ingen stor diff, visst? )
 
Staffans2000
Den totala elanvändningen är irrelevant!
Speciellt i detta fall. Hus med simbasäng.
Som säljare skulle jag inte ens tänkt tanken på att inkludera simbasängsvärmekostnaderna i kalkylen.
Från ingen uppvärmning, till 35gr. året runt, är skillnaden mycket stor.

Så TS. Jag tror inte ens säljaren försökt luras.

Staffan
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Sam1981 Sam1981 skrev:
Härligt!

Och cool idé till en nyårsfest , så runt 30 grader funkar trots kylan?

Vad är dina tips att jag ska fråga säljaren om pool? Han ska visa mig hur den funkar på tillträdet nämligen.
Vår pool fixar det utan problem. 39 grader hade tidigare ägaren den på hela vintern, även i minus 15-20. Det är för varmt tycker vi så vi kör 35 när det ska badas och nu har jag dragit ner till 39 eftersom vi inte använder den så mycket nu..

Jag skulle fråga hur man byter filter etc. Jag hittade inte mina filter och de skulle bytas enligt manual, men manualen visade inte var de satt.

Sen kan du beredda dig på att ni får igenom en massa saker i huset, värmesystem, pool etc och allt är enkelt och begripligt, tills man själv ska göra något 3 månader senare... Hur var det nu han sa?! Iallafall är det så jag fungerar. :cool:


Ett tips kan vara att ta lite foton.
 
Staffans2000
Kan jämföra med vattenförbrukningen.
När jag köpte mitt hus, deklarerade säljaren en vattenförbrukningen på 35.000 liter per år. Det duschades inte i onödan förr, kan man tycka.
Skulle jag då anta att min förbrukning skulle vara densamma?

Staffan
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vår pool fixar det utan problem. 39 grader hade tidigare ägaren den på hela vintern, även i minus 15-20. Det är för varmt tycker vi så vi kör 35 när det ska badas och nu har jag dragit ner till 39 eftersom vi inte använder den så mycket nu..

Jag skulle fråga hur man byter filter etc. Jag hittade inte mina filter och de skulle bytas enligt manual, men manualen visade inte var de satt.

Sen kan du beredda dig på att ni får igenom en massa saker i huset, värmesystem, pool etc och allt är enkelt och begripligt, tills man själv ska göra något 3 månader senare... Hur var det nu han sa?! Iallafall är det så jag fungerar.


Ett tips kan vara att ta lite foton.
Jag har filmat!

Vid min första undersökning funkade inte belysning i poolen, men jag tror att det var för att medsäljare som var på plats inte visste hur man satte på den. Säsongen innan har den ju funkat.

Visar den sig vara trasig, är det kritiskt?
 
Fairlane
Kritiskt? Dyrt? Ingen aning.
Vi använder knappt belysningen.
Man kan få belysning i olika färger etc och d t blir mest en kul grej, men visst lite mysigt är det när det är mörkt runtomkring.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Tänk på att du kan få många bra råd i det här forumet!
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
"elförbrukning 25000 sek"
"elförbrukning 20900 kwh/år"
Vad säger mäklaren?

Summan 25000 stämmer väl lite dåligt med totalpriset?
Fasta avgifter
Elöverföring
Skatt
Elpris
 
HeineA HeineA skrev:
Att basera ett husköp på elförbrukningen brukar sällan vara en bra idé , hur ser det ut med vattenförbrukningen? Har sålt och köpt hus många gånger, statistiken för el och vatten brukar bli på en höft, då är det värre att ange boyta till 150 när det bara är 100, men det är sånt man ska kolla som köpare.
Men det är gör ju alla banker då dom tar med driftskostnad för ett hus i bedömning för hur mycket du får låna. Dom tycker med andra ord att elförbrukningen som oftast är den största posten som är relevant. Vattenförbrukningen styr man själv över på ett annat sätt och är inte beroende av hur byggnaden är konstruerad.

Om man lånar maximalt för att köpa blir Elförbruknningen en del av det som styr var gränsen för hur mycket man får låna ligger. Kan med andra ord påverka värdet på huset om det är mycket lägre.

Att helt basera husköpet på förbrukning håller jag med om att man inte skall göra och det verkar Sam inte ha gjort. Att frågan kommer upp efter handpenning är lagt och man dyker mer in i detaljer är rimligt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att poolen värms med el och inte är täckt? Bruttoenergibehov för otäckt pool i Sverige ligger väl mellan 7 - 10 000 kWh lite beroende på geografisk placering, temperaturer osv men det kan vara skillnaden mellan huset energibehov + hushållsel och den faktiska förbrukningen

Om det visar sig att poolen är otäckt så köp ett skydd till den så kan du kapa 5 - 7000 kWh

Värms poolen upp med en värmepump kan du dividera poolens energibehov med 3

Kolla över detta så kan du sen dra slutsatsen huruvida poolen är boven

Det är faktiskt lite luddigt i vad juridiken säger här, visar det sig att uppvärmning av poolen till önskad badtemperatur står för en betydande del av förbrukningen, ska det räknas med i normala energianvändningen? Kommer ni värma poolen till samma temperatur? de kanske haft 30 grader i poolen, vem vet...
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Kan det vara så att poolen värms med el och inte är täckt? Bruttoenergibehov för otäckt pool i Sverige ligger väl mellan 7 - 10 000 kWh lite beroende på geografisk placering, temperaturer osv men det kan vara skillnaden mellan huset energibehov + hushållsel och den faktiska förbrukningen

Om det visar sig att poolen är otäckt så köp ett skydd till den så kan du kapa 5 - 7000 kWh

Värms poolen upp med en värmepump kan du dividera poolens energibehov med 3

Kolla över detta så kan du sen dra slutsatsen huruvida poolen är boven

Det är faktiskt lite luddigt i vad juridiken säger här, visar det sig att uppvärmning av poolen till önskad badtemperatur står för en betydande del av förbrukningen, ska det räknas med i normala energianvändningen? Kommer ni värma poolen till samma temperatur? de kanske haft 30 grader i poolen, vem vet...
Bra input.

Poolen är täckt endast med ett sådant rull-överdrag på sommaren. Den är uppvärmd med värmepump (tror samma som husets? Eller separat? Vad brukar det vara? Här har jag ärligt talat fallerat).

Ja, vad ska man ta med? Det är frågan. Men det verkar inte vara helt orimligt för en säljare att exkludera pool enligt några röster här.

Det börjar kännas som att, stämmer vattenfalls uppgift för total förbrukning på 28000kwh som tar med uppvärmning av pool och att säljare har 26 grader i huset, ja då ska man känna sig riktigt nöjd egentligen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pappaM skrev:
Vad säger mäklaren?

Summan 25000 stämmer väl lite dåligt med totalpriset?
Fasta avgifter
Elöverföring
Skatt
Elpris
Hur menar du? Utveckla tack.
 
Hur stort är huset, när är det byggt och var i Sverige finns det?
 
A AM86 skrev:
Hur stort är huset, när är det byggt och var i Sverige finns det?
Detta är en enplanshus påm135 kvm i södra Stockholm. Byggår 1998.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.