T
Hej,
Jag har köpt ett växthus på ca 12 m2 med kanalplast.
https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/avena-modell-300-12-25m2/avena-304.html
Jag funderar nu på hur jag ska förbereda monteringen och ser lite olika alternativ.

1) vattna av och ta bort gräsytan som ytan huset ska stå på
2a) Gräva ner plintar/Gjuta plintar i varje hörn 40-50cm ner i backen
3a) gräva litet dike ca 20 cm, ner med makadam och sedan bygga en "mur" av tryckta plank, limmade ihop och förankrade i plintarna

2b) Gräva ett dike ca 30cm djupt runt hela botten
3b) Makadam i botten och sedan ameringsjärn i en lite "bur" 100x100mm
4b) betong ner i diket
5b) mura upp med leca samt spika på syll

Alternativet med plank går lättare men är det några problem ni proffs ser med den modellen?
 
  • Gilla
antasp
  • Laddar…
Fadai
Grundläggning av växthus med trästockar på plintar och metallbeslag vid anslutning till växthusram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde vi. Grävde bort gräset, satte plintar. Stockar på dem, sen växthuset. Sitter som berget o ger lite extra takhöjd.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
T
Hej,
det verkar vara en vettig lösning.
Jag funderar på att laminera plank och fästa som ni gjort.
Sen kanske man enklare kan gjuta fast plintar i papp-rör.
Känns överdrivet att gjuta hel mur.
http://www.u9684038.fsdata.se/?page_id=265
 
Hur gick det med växthus bygget,är sugen på ett sån't där växthus också! Hur verkar kvalitén på dom där växthusen?
 
T
Hej,
Har inte börjat.
Corona kom i vägen så det tar tid innan jag kommer igång.. tyvärr..
Kollat på grejerna och tycker kvalitet verkar bra för priset.
Postar när jag är igång för den intresserade.
 
Ok.förstår det,hoppas du klarar dig bra! Får vänta tålmodigt tills du blir klar.
 
T
Fadai Fadai skrev:
[bild] Så här gjorde vi. Grävde bort gräset, satte plintar. Stockar på dem, sen växthuset. Sitter som berget o ger lite extra takhöjd.
Hej,
Hur gjorde du när du skarvade stockarna eller hittade du hela längder?
Byggmax jag kollat på hade bara 3 meters och då måste jag skarva, hor gjorde du?

För mig lutar det år att gräva ner 2X8 en bit i marken och sedan 2X6 ovanpå i limskruvade skift, kanten mellan 8'an och 6'an borde låsa husets sockel ordentligt.
Blir inte frostfritt men borde hålla eller vad tror ni?
 
  • Gilla
Emedan85
  • Laddar…
Fadai
Mina var oxå 3m. Eftersom de sitter på betongplintar är det ingen eg skarv, bara i hörnen. Ha inget virke i markkontakt om det inte är NTR A-klass, det ruttnar.
 
T
Byggax säger det är NTR-A med 20 års garanti..
 
T
En annan grej,
om man bygger på tryckt (NTR-A) och sedan lavar plank med skruv/limförband, tror man att en lavad 95X95 har större anledning att slå/vrida sig än en lavad 45X145 i samma höjd?
 
Jag körde med 50cm färdiga plintar och en ram av 45x170 NTRA. Det verkar fungera utmärkt, har stått där i 5år nu.(växthuset är ett juliana junior 10m2, 3mm glas)
 
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Lånar tråden lite, kanske kan den vakna! Skall placera ett växthus på ytan nere. Har fullt upp med grus mellan 20-60cm beroende på vart berget är. Det är alltså berg under hela.

Tänkte nu mura en 60cm mur med lecablock. Kan man göra det helt utan infästning och utan sula? Växthuset blir ca 15kvm.

tack!
 
Bilden kommer här!
 
  • Trädgård under konstruktion med grusgång, stenmur och ett hund som sitter på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hej,
Det blev 7 lav med 45X145 plank NTR-A som jag skruv&limmade med PU-lim.
Det var hyfsat lätt att rikta in de första planken så det blev rätt åt alla håll. Konstruktionen blev tung som väntat och känns stabilt.
Jag kommer att måla planken svarta så tror jag det blir snyggt oxå, men kommer motfylla en del innan.
Jag hade dock varit mycket optimistisk i mina analyser kring hur jag hanterar spade.. fick hyra en liten grävare men det kan jag säga att det kommer jag verkligen göra igen. Riktigt roligt och efter någon timme kände man sig som proffs :)

Vad gäller mura leca utan sula så sa någon att man borde har 2 lav med armering mellan men jag har ingen erfarenhet så förmedlar bara hörsägen. Jag var inne på det med föll för 45X175 av olika anledningar.. inte direkt billigare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.