Ja du... detta är ett svår nöt att knäcka... Först och främst beror det på vilken storlek hunden är av. Är det av mindre modell är det väl inte så svårt att både hitta en plats samt att hitta en snygg "bädd".

Har man som jag saluki (vinthund), är det knixigare, särskilt om man har fler... Dessa hundar nöjer sig dessutom inte med att ligga på golvet...

Mitt bästa förslag är att man helt enkelt  införskaffar sig en snygg soffa/fåtölj (beroende på plats) som är hundarnas! De lär älska det! Tänk bara på att valpar och unghundar har en benägenhet att tugga på saker, så köp inte den dyraste fåtäljen först, vänta lite med det.

Vad gäller mat- och vattenskål finns det snygga vägghängda skålar i rostfritt. Praktiskt ur städsynpunkt också. Har man tvättstuga/groventré kan de hänga/stå där istället så är de mindre "i vägen".

Lycka till!

P.S Vad blir det för ras?
 
Det är nog så i de flesta fall att sin favo-plats väljer hunden själv.
En hund är ingen inredningsdetalj utan en familjemedlem och skall få vara med.
I vårt fall 65 kg Bernersennen och han ligger under köksbordet när vi äter (varmt och gott om fötterna) och under vardagsrumsbordet när vi tittar på TV osv.
 
Nej, det är klart, en liten terrier kanske inte når upp till vattenskålen som sitter i en vettig höjd för städning ... *fniss*. Men pröva, det kanske går, SÅ små är de ju inte!
Håller med om att skålar på golvet inte är en hit.

Du talar om vattenavvisande färg o.d. runt skålarna. Är du verkligen säker på att en terrier dräller så mycket? Det är ju ingen S:t Bernard eller New Foundland som verkligen "slafsar" i sig vatten och mat   ;D  Vi har inget speciellt skydd, vi har klinkergolv och väggen blir då inte smutsig, men det är klart, saluki är väl inte kända för att "slafsa" heller... ;)

En annan sak, se till att det är avtagbart tyg på hundens liggplats! Även om man är noga och sköljer tassarna efter promenad, så blir det solkigt efter ett tag. Precis som vi människor som behöver byta lakan...  Eller så lägger du en snygg pläd eller filt som enkelt går att tvätta.




 
För min egen del är det visserligen ingen idé att avsätta speciell hundplats. Så fort jag lyfter på rumpan smyger han sig upp i min fåtölj. Sitter jag själv i fåtöljen ska han sitta oppanpå. Men här rör det sig bara om 30 kg ... Frusen ras som aldrig accepterar att ligga på golvet. Kan nog också bero på att matte inte fostrat 'den lille'.

Men det ska trots allt inredas plats under trappen. Det blir, tänker jag mig, en snygg låda på hjul som är lätt att dra ut för dammsugning/rengöring. Dit hänvisas jycken när måltider för tvåbenta intages. Dessutom bör jyckar ha egen plats där de får vara ifred.

Det är självklart att även hundplatsen ska designas. Definitivt en viktig inredningsdetalj. Skulle vara kul att se hur andra härinne funnit fräcka lösningar.

 
Bättre upp - snygga, moderna, designade och hundergonomiska grejor är det jag söker ...
 
Fantastiskt kul att se att Saluki representeras! En favoritras och absolut den vackraste hunden estetiskt att se på!!! Någon gång....

Själv har jag Dogue Du Bourdeax på 1,5 år (Tuner & Hoch hunden, filmen med Tom Hanks) och han tar sig plats! Har en jätte biabädd uppe i sovrummet. Etersom killen både snarkar på ett vad jag trodde omöjligt sätt, åker han nu ut i allrummet på ovanvåningen.... Hans vaktinstinkter gör att han skäller då och då. Man vaknar även om hunden är i andra ändan av huset... :)

Lånar en bild.
 
  • DDB_sittplats1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
guuu så underbart ... jag har själv funderat på att komplettera med en Dogue de Bordeaux när jag flyttat in ... men är inte säker på att han får plats i mitt lilla lilla hus.

;) Hundbädd med sacco-kulor - jag kan tänka mig hur bottenvåningen skulle se ut när jag lämnat min dalle ensam en stund med en sådan hundbädd ... ;D
 
lbg skrev:
Du talar om vattenavvisande färg o.d. runt skålarna. Är du verkligen säker på att en terrier dräller så mycket? Det är ju ingen S:t Bernard eller New Foundland som verkligen "slafsar" i sig vatten och mat   ;D  
Det beror på hur stor skål dom stora hundar får serverat i ;). Ramlar en smula över kanten så slikas golvet rent i alla fall. Mest spill blir det när en New Foundland dricker och sen droppar överskottet från hakan medan den är på väg till vardagsrummet ;D. Annars tycker jag inte att man kan stämpla dom stora hundarna som slafsmönster.
Hade en Nuffie och nu en Maremma (35kg)och en nyinflyttad valp (Tatrahund) som ska bli ca 40kg. En lagom stor och tung skål anpassad till hundens storlek som står stabilt är bra att ha . Plast eller plåt kändes hoplöst och skålar av keramik vann testet hemma hos mej. Helst i skålform än cylindrisk som är svårare att slika rent vid botten.
Vår valp väljer att ligga på platser där det är lågt till taket. Oftast blir det under en en bord, en stol. Och oftast på en plats från vilken man kan ha uppsikt över köket och oss andra. Den vuxna hunden flyttar rund beroende på var vi finns.
Våra hundar är det mesta av tiden ute och sover också ute om det inte är för många minusgrader. Vid riktigt ruskigt väder kan dom välja en lya under utetrappan eller verandan. Dom får komma in och titta på TV ;) men stannar inte så länge - det blir för varmt med det långa päls som dom kan inte hänga av sej. Våra hundar bor med oss inte enbart för sällskaps skull. Vi bor på landet så det är inte mycket design här hemma.
Vi köpte en jättestor hundkorg till förra valpen men den sov aldrig i den. Den slet och gnaggade denna korgen så när valpålder var över fanns det bara rester av bottenplatta kvar ;D. Jag tror att denna korg var till nytta ändå och räddade våra möbler från vassa valptänder. Gipsväggar klarade sej mindre bra ;).
gaia
 
Ooh, min "Sabah" sträcker på sig av stolthet när vi läste ditt inlägg "OLHA"...  :-*

Vi har bara en saluki just nu, har haft två och nästa år hoppas jag införskaffa nummer två igen. De trivs så fantastiskt bra ihop med sina artfränder, det går liksom att springa på lika villkor då!  ;)  ;D  Jag skickar en bild tagen när hon tävlar i Lure-Coursing. Hjärtat sjunger när man ser dem springa! (Hoppas det gungerar med bilden).

"Yonna", har du också en vinthund? Det lät lite så när du beskrev din hunds beteende...

Men som sagt, vad gäller sovplats, hävdar jag att en snygg egen fåtölj/soffa är det bästa alternativet, man vill ju inte ligga på golvet!  ;)



 
  • FLY05_ABUFer1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog för att jag gillar min hund. Han överlever popularitetstävlingen beroende på sin personlighet! ;-) Däremot är ju Salukin skönheten personifierad bland hundar!  Lite Greta Garbo! Grattis till hunden!

Tja, matskålar och lite dräggel får man väl stå ut med.  :) Vi försöker ha design men det är klart, när hunden käkar, eller torkar av sig på möblerna, kläderna, etc blir man inte alltid så nöjd..... Gillar inte skinnsoffor men just nu så börjar man överväga det igen.

Nackdelen med stora hundar är annars deras tassar.  Slipade golvet för några veckor sen och när hundens tassar är som en vuxen man handflata så blir det märken när den är glad... Vi talar ändå 85 kg hund med spikskor!  ;) Men det är det värt!

 
  • ddb2.jpg
322_1032815737_KaasparSochSYonnySett.jpg

Den äldre är i himlen; den yngre är nu vuxen och färdig för fostran av en nying.

Visserligen inte samma tramptyngd som OLHA's vidunder - men dallars klor repar alla golv utom sten. Så i nybygget blir det betonggolv!
 
tigern skrev:
Hur har ni gjort med hundens plats, hur är den matchad med resten av intedningen?

Vi skaffar nog hund snart, o då vill man ju att det dels ska vara en naturlig plats som hunden trivs med, men också att vi trivs med att ha platsen där. Sen ska hundplatsen se snygg ut inredningsmässigt också. Både matplats och sovplats. Både form och funktion.

Skicka gärna in bilder!
Det kan vara vettigt att tänka på att en mindre jycke gärna vill ha en viss höjd på sängplatsen. Platsen ska inte bara vara i en lugn vrå - jycken ska också ha möjlighet till 'utsikt' och koll av så stor del av våningsplanet som möjligt. Det är väl heller inte helt fel att avsätta ett köksskåp lite ovan golvnivå för en borderterrier, som är smidig och 'hoppfull'?
 
Ååh, vilka fina hundar ni har allihopa! Härliga bilder.  :)

Ja, "Gaia", du har rätt, vi ska inte klassa alla större raser som "slafsmonster"! Men det där med dreggel är ju sant (skrattade gott åt din beskrivning!).

Vad gäller golv så behöver man inte ha en särskilt tung hund för att det fina trägolvet ganska snart blir förstört, tyvärr... I vårt nybygge ska vi ha snygga stengolv i alla sällskapsytor samt kök, det ska bli så underbart att golvet kommer att vara lika snyggt efter 10 år!  :) :)  Så precis som Yonna skriver kan jag också rekomendera de som bygger nytt och har hund (och barn också för den delen). Trägolv och hund/småbarn hör inte ihop!

Ja, salukin är vacker, och inte nog med det, de är SMARTA också! Inte på brukshundsvis förstås, utan på ett mycket mer sofistikerat sätt...  ;)
 
Sackosäckar i olika färger älskar små terriers  :cool:
 
  • blandat_0662.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.