Parkinsonpatienter är extra utsatta i dessa dagar. Hur gärna de än vill så kan de inte sluta skaka hand.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
Håller med, inte kul alls, så jag förstår inte vad det gör i humorhörnan :p

Jag skulle kunna förklara lite om hur tragikomisk lokalpolitiken här är, men det är politik så jag låter bli.

Det blir lite roligare om man tänker sig att alla i kommunfullmäktige låter såhär på sina möten.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
R.Wallin och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Håller med, inte kul alls, så jag förstår inte vad det gör i humorhörnan :p

Jag skulle kunna förklara lite om hur tragikomisk lokalpolitiken här är, men det är politik så jag låter bli.

Det blir lite roligare om man tänker sig att alla i kommunfullmäktige låter såhär på sina möten.
[media]
Hej!

Här är kanske en förklaring varför det låter som det gör! :thinking:

Skärmklipp med text om dialekten "Trelleborgska" från en webbsida, omnämnande många språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Violina och 2 till
  • Laddar…
Grodvarning och inte heller speciellt roligt men det vette fasiken var Ystads allehanda fått det från.

För hundra år sedan hade man något som jag vill påstå var lokaldialekter här nere, min farmor och farfar (ca85år gamla) kan ha olika uttal och ord för saker när de drar igång, de är uppvuxna på öster samt några kilometer ännu mer öster utanför Trelleborg.

När de drar igång så förstår inte ens jag vad de pratar om, så jag misstänker att den delen av språket kommer dö ut med deras generation.
Påminner mig om att det finns en trelleborgsk ordbok, den borde jag lägga vantarna på och se om jag hittar några guldkorn i.

Så jag avslutar med vad som iaf är ett skånskt byggrelaterat ord som jag gillar.

Bläreträ.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
De kan visst inte räkna heller de där trelleborgarna!
En fjärdedel av
1. ryska
2. tyska
3. danska
4. skånska och
5. mesopotanska
5/4! Betyder det att trelleborgskan är extra fyllig!
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Om vi bortser från att det är ystadsborna som inte kan räkna så innebär det ju bara att trelleborgskan är 125% språk ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar att den där senaste toppen beror på att alla kaféer har corona-stängt och att folk nu måste börja lära sig att brygga sitt kaffe själva...

Graf som visar ökad söktrend för "how to make coffee" med topp under corona-relaterade stängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Kollage av träd med ovanliga och märkligt mänskliga former i stammarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
tommib
Redan fredag?
 
Det är fredag hela veckan när man karantänjobbar hemifrån.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Redan fredag?
 
  • Svart t-shirt med texten "WELCOME TO THE [censored]" tryckt i vit och grå färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är fredag hela veckan när man karantänjobbar hemifrån.
fan, skulle ju qouta ditt inlägg med tischan

Skärmklipp av nyhetsartikel med rubriker om borgmästare som beordrat nedstängning och hittat sin fru på en bar.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Apropå toapapper, detta klotter läste jag i en offentlig toa för väldigt länge sedan, passar bra i Corona-tider:
"Nu i dessa svåra tider, använd papperets bägge sider, tänk sen på en vän, rulla papperet på igen...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Violina och 5 till
  • Laddar…
Kompletterar med en annan jag läste på en flygplats-toa i Queensland för 35 år sedan:

Here I sit
broken hearted
spent a penny
I only farted
next time round
I took a chance
saved a penny
and shit me pants
 
  • Gilla
  • Haha
Hella1 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.