Man kan kanske se entreprenadformen på samma sätt som en aktieinvestering:
Om man sprider sin risk (fler entreprenörer) istället för satsa allt på en (totlaentreprenad) så är chansen större att inte allt går åt helvete... Nädå, jag bara skämtar.

Tror som de flesta andra här att "risken" med delad entreprenad är avsevärt större jämfört med ex. total- och generalentreprenad däremot ingen garanti att saker skall gå fel.
Trots alla inlägg här så har jag fortfarande inte riktigt blivit klok på risken med generalentreprenad och den extra kostnad man betalar totalentreprenad. Vi försöker skära ner på kostnader lite här och där i vår kalkyl och jag känner inte för att betala extra pengar för "tjänster" som inte ger något mervärde.

Joja: Var påslaget (12%) skillnaden mellan delad entreprenad och generalentreprenad?

Ni som har byggt: Undersökte ni priser på de olika entreprenadsformerna när ni byggde eller tog ni rekommenderad form?
 
djpa skrev:
Trots alla inlägg här så har jag fortfarande inte riktigt blivit klok på risken med generalentreprenad och den extra kostnad man betalar totalentreprenad.
Ett exempel: Grunden till ditt hus är byggd och när det är dags att ställa dit väggarna så upptäcker ni att avloppet till toaletten kommer upp mitt i en bärande vägg. Det visar sig att grundritningen inte stämmer överens med husritningen.

Är det en generalentreprenad är det ditt ansvar att se till att ritningarna stämmer och det blir du som får ta kostnaden för att åtgärda felet.

Är det en totalentreprenad är det entreprenören som får stå för fiolerna.
 
General Failure skrev:
Är det en generalentreprenad är det ditt ansvar att se till att ritningarna stämmer och det blir du som får ta kostnaden för att åtgärda felet.
Oftast är det den arkitekt eller byggkonsult som åtagit sig ansvaret för projekteringen som åker dit.
 
Allt vad läst om Edra inlägg om Totalentreprenader är rena skitsnacket. Om du hittar något Husföretag som erbjuder dig Totalentreprenad ta då det och skaffa dig en egen byggkonsult som hjälper dig, oftas gäller för oss konsumenter att allt skall vara så billigt som möjligt och det är ofta där pungen fastnar i Mangeln, med en vettig byggkonsult som hjälper till i upphandlingsfasen kostar max 3-5 tusen så är du på banan, men välj då Totalenterprenad Ett kontrakt samt vettiga garantier på vad du köper och en tålig Fru, då funkar det?
Linus
 
Linus skrev:
Allt vad läst om Edra inlägg om Totalentreprenader är rena skitsnacket. Om du hittar något Husföretag som erbjuder dig Totalentreprenad ta då det och skaffa dig en egen byggkonsult som hjälper dig, oftas gäller för oss konsumenter att allt skall vara så billigt som möjligt och det är ofta där pungen fastnar i Mangeln, med en vettig byggkonsult som hjälper till i upphandlingsfasen kostar max 3-5 tusen så är du på banan, men välj då Totalenterprenad Ett kontrakt samt vettiga garantier på vad du köper och en tålig Fru, då funkar det?
Linus
förutom att du tyckte allt var skitsnack, kan du förtydliga din åsikt lite grann?
 
Det totalpris som ett företag med totalentreprenad ger är sannolikt satt med lite marginal. De är ju inte dummare än så. Går allt som smort betalar man säkert ett överpris. Går något dock snett har man "köpt sig en försäkring" genom totalentreprenaden. Det är vad man har sagt till mig.
Men jag undrar om det resonemanget verkligen håller. Priserna som ges är ju med massa förbehåll. Om något går snett så höjer väl företaget med totalentreprenad slutpriset ändå?
 
Genom att läsa denna länk, andra länkar i forumet samt egna erfarenheter, kan man inte svara på frågan om vilka husföretag som har totalentrepenad. Skälet är att husföretagen tillverkar hus. Hur de får husen sålda varierar sen geografiskt. Olika säljkontor erbjuda totalentrepenad (kolla dock att det är riktig totalentrepenad!). En erfarerhet som kanske inte kan generaliseras är att representanter och agenter i mindre utsträckning kan erbjuda totalentrepenad än säljare anstallda av husföretagen. Till exempel kan en A-hus säljare erbjuda totalentrepenad medan en A-hus rep på SAMMA kontor inte erbjuda det

Till sist en liknelse. Ni vet leken där man gömmer en ärta under en av tre behållare. Sedan dribblar trollkonstären fram och tillbaks med de tre behållarna innan du får gissa var ärtan är. Och du är sannolikt ganska säker på var ärtan är. Tyvärr verkar det ofta som ärtan är borta då. Det samma med totalentrepenad om man inte aktar sig noga. Det finns dock många tips i detta forum för att undvika att ärtan försvinner
 
A-hus har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.