Hej!
Jag bor i ett hus från 1969. Huset står på toppen av en ”kulle”, och det är mycket berg på min tomt. Gräsmattan är i vissa delar så tunn så rötterna från fruktträden växer uppåt… Det sluttar dock lite nedåt, så den del som ligger längre ner är nog inte lika ”grund”.

Jag planerar nu att riva befintlig skruttig gammal altan, göra nytt trädäck och så småningom göra ett uterum på det. Frågan jag har fastnat i är om jag ska dränera eller inte…

Jag har haft två företag hemma som kollat och lämnat offert. Den första jag hade hemma, lät ganska tveksam till om jag verkligen behöver dränera. Den andra kunde inte heller se att jag har några direkta problem. Men ingen av dem kan såklart säga att ”du behöver inte”, för man vet ju inte vad som händer om typ tio år… och det är ju ändå deras levebröd tänker jag..

Jag önskar såklart att någon ska säga, som kan det här, ”du behöver inte” eller ”du ska”=). Det är mycket pengar det handlar om och resten av bygget kostar ju också. Så jag står som en åsna mellan två hötappar och kan inte bestämma mig.

OM jag ska dränera, så är alternativet att antingen ta 3 sidor (långsida på baksidan, och kortsidor) eller enbart 1 sida och en kortsida som bara är en liten snutt på framsidan.
Den andra kortsidan är på baksidan av huset och är 8 m lång, så det gör ändå några tusenlappar.

Jag använder källaren som boyta. Där finns en gillestuga som används som både sovrum och tv-rum, och en källardel på 30 kvadrat som jag precis gjort i ordning för att använda för olika pysselprojekt =). Jag kunde inte se några fuktproblem innan jag gjorde i ordning (även om jag vet att viss förhöjning av fukt finns). Gillestugans långsida, är den sida som vetter ut mot baksidan (den 8 m långa kortsidan). Väggen mot baksidan består av snickarbod/förråd (utan värme), klädkammare, tvättstuga och förråd. Kläderna jag har i klädkammaren har ingen ”fuktlukt”, och det känns torrt därinne, även om det säkert även där är lite förhöjd fukt. Tvättstugan har jag precis målat, och väggarna där var också fina, inga fuktskador i betongen. Snickarboden som inte har nån värme, kan jag se att väggar är något skadade, både färg och betong som flagnat.

I gillestugan finns en lukt ibland, inte mögeldoft, men nånting som ”kommer och går” och som jag härleder till ett ställe precis vid den öppna spisen. En teori från en av dräneringskillarna är att det kan vara en brunn i angränsande gamla pannrum som inte har täppts till ordentligt. Det är ju ett uppreglat golv, och jag vet att det finns förhöjd fukt där också, enligt besiktning från när jag köpte huset. Jag har förbättrat ventilation, satt in en fläkt, och det har blivit lite bättre tycker jag, men ibland känner jag som sagt den där doften som inte är så mysig. Källardelen jag gjort i ordning hade en gammal plastmatta på betongen, och den är borta nu.

Jag borde såklart riva upp golvet i gillestugan och göra i ordning, men ja, man är ju inte gjord av pengar så det är ett projekt som jag har tänkt får vänta. Men en fundering som uppkommer är ju, är det bättre att lägga dräneringspengarna på det…

Så – vad hade ni gjort??

1. Dränerat långsidan på baksidan där altan/uterum ska upp

2. Dränerat kortsidor och baksida

3. Inte dränerat alls


Väldigt tacksam för input!!!
 
  • Handritad skiss av ett hus med markeringar för dränering och områdesbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte det låter som om du behöver dränera. Högt läge och inga direkta problem med fukt.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Jag håller med, det är troligen onödigt att dränera.

Om du är orolig, eller bara tycker det är kul att mäta, kan du sätta in luftfuktighetssensor i det ventilerade golvet och baserat på det eventuellt sätta in en avfuktare.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.