S
Det rätta värdet är taxeringsvärdet + 25%. Att folk och fä sedan är villiga att betala överpriser är för mig en gåta. Jag har aldrig hört talas om någon som gått till en bilhandlare och betalat mer än begärt pris. Snarare tvärtom. Men fastigheter verkar folk vara villiga att betala vad som helst för oavsett det verkliga värdet.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Det verkar vara många som inte förstår problematiken här.

Budgivarna utnyttjas mot sitt eget vetande enbart för att trissa upp priset till en viss nivå. Någon chans att köpa bostaden har de aldrig. De får skylla sig själva tycks många resonera. Men det stora problemet här är att TS anlitat företag och lagt ut pengar för att utröna husets värde etc. Och trots att de aldrig haft någon praktisk chans att få köpa huset, så har mäklaren inte informerat dem eller hindrat dem att spendera dessa pengar helt i onödan.
Det är så nära bedrägeri man kan komma tycker jag.
Denna typ av "staged" budgivning borde förbjudas.
Du har nog rätt i att många av oss inte förstår. Och jag ser inte att du lyckas presentera ett problem heller.

Du gör däremot påståenden som jag inte ser att det finns någon som helst grund för.
Hur vet du att inte den förre delägaren skulle kunna ge upp om priset drog iväg för mycket?
Var har du fått det ifrån?

Och hur blev detta "staged". Den ena säljaren är ju så osamarbetsvillig att hon vägrar lösa detta billigare med en värdering. Det är helt uppenbart att huset är ute till försäljning på riktigt. Finns ingen som frivilligt lägger ut ett hus till försäljning och kanske betalar 100000 kr i onödan i mäklararvode. Hur tänker folk som får för sig det?
 
  • Gilla
freddan83 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S Snickerick skrev:
TS beskrev klart och tydligt att mäklaren nekat dem att inkomma med fler bud efter 15 minuter. Kontrakt skrevs knappast på 15 minuter.

Vad mäklaren gjorde eller inte gjorde i samråd med en eller flera av säljarna har vi ingen aning om, du kan så klart förutsätta vad som helst, men det är inget argument.

Det bör ligga i mäklarens såväl som säljarens intresse att nå högsta möjliga bud. Det är därför orimligt att mäklaren avslutar budgivningen så som TS beskriver. Istället torde varje mäklare säga att budgivaren har möjlighet att inkomma med bud fram till dess att köpeavtalet är påskrivet. Men här gör mäklaren tvärtom, och som vi kommit fram till ovan i tråden kan mäklaren ha ett egenintresse i att avsluta budgivningen, vilket inte är ok.
Var står det klart och tydligt att TS nekats att lägga fler bud? Jag hittar inte det inlägget.

Det står att TS nekades extra betänketid för att avgöra om de ville lägga ett högre bud eller ej. Och eftersom de då inte la något mer bud efter det beskedet, så avslutades budgivningen efter ytterligare 15 minuter. Jag kan heller inte se i något inlägg att TS nekades att lägga ett bud efter budgivningen var avslutad. Jag uppfattar det som att TS valde att inte lägga fler bud efter att de inte fått den extra betänketiden de begärde.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S Stego1 skrev:
Det rätta värdet är taxeringsvärdet + 25%. Att folk och fä sedan är villiga att betala överpriser är för mig en gåta. Jag har aldrig hört talas om någon som gått till en bilhandlare och betalat mer än begärt pris. Snarare tvärtom. Men fastigheter verkar folk vara villiga att betala vad som helst för oavsett det verkliga värdet.
Det verkliga värdet är det som folk är villiga att betala. Det har ingenting att göra med ett påhittat värdet som räknats fram genom ett antal mallar som några byråkrater har hittat på.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
S
En annan intressant aspekt på detta är om säljarna var närvarande vid de undersökningar som TS nämnde att de anlitat entreprenörer för att göra på huset. I så fall kan det vara så att den säljare som köpte huset har tillgodogjort sig information om huset som TS betalat för. Inte heller ok. Och det kommer, IMO, ännu ett steg närmare bedrägeri. Även om det antagligen inte uppfyller rekvisiten, så börjar det bli jefligt nära.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Förstår inte hur ni kan få det till att vara bedrägeri.
Är väl ingen som lurat någon vad jag kan se. Huset var ute till försäljning, folk fick buda, även en av säljarna. När dom kommit upp i en nivå där dom kände sig nöjda så avbröt dom budgivningen och avslutade affären.
Ts kunde ju inte höja budet inom den tidsramen som antagligen säljarna satte, så då blir man utan.
Ser inte problemet.

Att köpa hus tar alltid mer eller mindre tid oavsett om man i slutändan står där med nycklarna eller blir utan.
Att man sen börjar ta in någon form av firma och betalar den för att få en offert på en renovering, innan man ens är säker på at få köpa huset är en chanstagning. Visst kan det vara bra att få en budget på vad det kan kost att renovera, men samtidigt måste man då räkna med att det kan vara bortkastade pengar om man blir överbjuden. Är väl därför man har besiktningen efter man skrivit kontraktet, just så man inte ska behöva betala för den i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
En annan intressant aspekt på detta är om säljarna var närvarande vid de undersökningar som TS nämnde att de anlitat entreprenörer för att göra på huset. I så fall kan det vara så att den säljare som köpte huset har tillgodogjort sig information om huset som TS betalat för. Inte heller ok. Och det kommer, IMO, ännu ett steg närmare bedrägeri. Även om det antagligen inte uppfyller rekvisiten, så börjar det bli jefligt nära.
Finns inget skrivet om att TS skulle gjort någon besiktning eller liknande som en ev annan köpare skulle ha nytta av. Utan TS hade tagit dit någon för att räkna på en renovering som dom ville göra. Vad sen den offerten hamnade på vet ju inte säljaren, lika så kanske säljaren inte har några planer alls på att renovera. Så det har inget med något bedrägeri det heller.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det rätta värdet är taxeringsvärdet + 25%. Att folk och fä sedan är villiga att betala överpriser är för mig en gåta. Jag har aldrig hört talas om någon som gått till en bilhandlare och betalat mer än begärt pris. Snarare tvärtom. Men fastigheter verkar folk vara villiga att betala vad som helst för oavsett det verkliga värdet.
Skillnaden är att det är ingen brist på likadana vita Volvo V70, med samma utrustning. En fastighet är ju sågott som alltid unik, dvs. det blir mer likt det här; https://www.sothebys.com/en/auctions/2020/the-elkhart-collection.html?locale=en än en vanlig bilhandlare.
 
S
useless useless skrev:
Vid en värdering uppskattar man marknadsvärdet. På de här sättet får man ju det faktiska marknadsvärdet.
Menar du på allvar, att budgivning är ett faktiskt marknadsvärde? För ett par-tre personer möjligtvis.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Menar du på allvar, att budgivning är ett faktiskt marknadsvärde? För ett par-tre personer möjligtvis.
Menar du allvar? Skulle marknadsvärdet inte vara det någon är beredd att betala?

Och ja jag inser att marnadsvärdet kan påverkas mycket om det finns 1 eller flera budgivare.

Men att säga att försäljningspriset vid en auktion inte är marknadsvärdet är ju...

/ATW
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Menar du allvar? Skulle marknadsvärdet inte vara det någon är beredd att betala?

Och ja jag inser att marnadsvärdet kan påverkas mycket om det finns 1 eller flera budgivare.

Men att säga att försäljningspriset vid en auktion inte är marknadsvärdet är ju...

/ATW
Jag har sålt 5 renoverade fastigheter sista 3 åren. Alla har stigit med 25-30% över utgångspriset. Jag vet vad liknande fastigheter sålts för i närområdet och det är marknadspris. Ja, jag har tjänat många miljoner på personer som budat som satan :crysmile:
 
Vi fick köpa vårt hus fast vi inte lade högsta budet.
Man kan väl aldrig förutsätta att få köpa i en budgivning. Vad vill du ska hända nu? Att försäljningen blir ogiltig och budgivningen fortsätter? Släpp det och gå vidare!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag har sålt 5 renoverade fastigheter sista 3 åren. Alla har stigit med 25-30% över utgångspriset. Jag vet vad liknande fastigheter sålts för i närområdet och det är marknadspris. Ja, jag har tjänat många miljoner på personer som budat som satan :crysmile:
Ok jag tror vi tänker lite olika... för dig finns ett marknadspris och ibland blir försäljningspriset högre eller lägre på grund av tillgången på budgivare vid ett givet ögonblick.

För mig är marknadspriset exakt vad det säljs för och det priset är inte konstant utan studsar upp och ned pga ett otal faktorer där en av de större är om det är fler än en bugivare.

/ATW
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
M Magnus N Andersson skrev:
Själv tycker jag det är omoraliskt att göra det på viset utan att informera övriga budgivare
Problemet med att informera köparna om att en av budgivarna redan äger halva huset är att man då inte får några bud alls. Det glädjer givetvis den som köper, men mäklaren och den som säljer förlorar. Så det blir lika omoraliskt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F FixarFru skrev:
Jo, jag förstår att det är skillnad på att vilja köpa och att bara trissa upp. Problemet är ju att vi aldrig hade kunnat vinna budgivningen om vi så budat till månen. För då hade det ju uppdagats att en säljaren trissat upp priset och det är olagligt. Är det ok att låta budgivningen pågå i 10 dagar och under den tiden låta oss ta dit byggare om man som mäklare vet att vi inte ska få köpa för då uppdagas en olaglig budgivning. Känns ganska oetiskt?
Jag tycker att det är oetiskt och verkligen inte ok. Men vad reglerna och lagen säger vet jag inte. Kommer nog fram i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.