Hej!

Ska måla om taket på vår stuga. Taket består av pannplåt från 1920. Jag vet inte vad det är målat med för färg tyvärr :( Min fråga är hur jag bäst går tillväga och vilket typ av färg jag ska använda. Hur gör man i olika steg? Behöver jag få bort all gammal färg osv. Värst är taket på verandan som är under ett körsbärsträd. Ena bilden är på veranda taket och andra är på hela huset.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 
  • Slitet rött tak av pannplåt med flagnande färg och mossa, beläget under trädgrenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trästuga med pannplåttak under ett körsbärsträd och vit grind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild på taket..
 
  • Detaljbild på rött hus med svängda takpannor och dörrfönster under klart himmel.
Claes Sörmland
Detta har jag gjort.

1. Skrapa all lös färg ned en vanlig färgskrapa. Vi använde också en batteridriven borrmaskin med roterande stålborste, den var söärksilt lämoplig för valsarna.

2. Tvätta taket med rotborste på skaft och målartvätt.

3. Vänta till en stilla och varm dag och grundmåla.

4. Stryk 2X täckfärg.

Med tanke på husets inte helt förstörda tillstånd så kan jag inte se annat än att linoljefärg är lämpligt. Det ser ut som en klassisk engelsk röd linoljefärg. Som grundfärg skulle jag överväga Isotrol grundolja så att du får ett rostskydd. Den är alkydbaserad.

Vi målade om vårt tak från 1919 med Isotrol grundolja och linoljefärg från Ottosons 12 år sedan. Nu är det snart dags att måla igen, 15 år är ett vanligt underhållsintervall om man inte vill låta det gå så långt som ditt taks tillstånd.

Ett alternativ är alkydoljefärg, där hittar du många färger som säljs för plåttak. Undvik akrylatfärg som är så populär bland hantverkarna idag för då blir det ett helvete med underarbetet om 20 år. Troligen krävs blästring för att få bort helvetesfärgen.
 
  • Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta har jag gjort.

1. Skrapa all lös färg ned en vanlig färgskrapa. Vi använde också en batteridriven borrmaskin med roterande stålborste, den var söärksilt lämoplig för valsarna.

2. Tvätta taket med rotborste på skaft och målartvätt.

3. Vänta till en stilla och varm dag och grundmåla.

4. Stryk 2X täckfärg.

Med tanke på husets inte helt förstörda tillstånd så kan jag inte se annat än att linoljefärg är lämpligt. Det ser ut som en klassisk engelsk röd linoljefärg. Som grundfärg skulle jag överväga Isotrol grundolja så att du får ett rostskydd. Den är alkydbaserad.

Vi målade om vårt tak från 1919 med Isotrol grundolja och linoljefärg från Ottosons 12 år sedan. Nu är det snart dags att måla igen, 15 år är ett vanligt underhållsintervall om man inte vill låta det gå så långt som ditt taks tillstånd.

Ett alternativ är alkydoljefärg, där hittar du många färger som säljs för plåttak. Undvik akrylatfärg som är så populär bland hantverkarna idag för då blir det ett helvete med underarbetet om 20 år. Troligen krävs blästring för att få bort helvetesfärgen.
Tack för svar! Ja jag är van vid linoljefärg så det låter bra! Jag först testa skrapa och köra stålborste som du skriver, blir intressant att se hur hårt det sitter. Om färgen bara släpper lite här och där blir det väl inte så slätt sen när man ska måla? Hur gjorde du med det, slipa ner ojämnheter eller bara måla ändå. Kanske inte syns?

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet är att allt tjockare som sticker upp med en zinkren yta kring sig släpper, man får så lätt fäste med skrapan, Färgen sitter ju dessutom då ofta i pudrig zinkoxid-hydroxid-karbonat som bildats på galvytan. Större ytor där färgen sitter fint finns ju ingen anledning att skrapa.

Vi slipade inte annat än att gå över alla ytor med roterande stålborste. Det var rätt drygt i alla fall där uppe på taket.
 
  • Gilla
Fredrik Bystedt
  • Laddar…
Nu är skrapning av taket igång. Just nu går det bra, två kompisar i fönstret som är med hela tiden och granskar Dom syns på en av bilderna där ett fönster är urplockat för renovering.
 
  • Ett skrapat plåttak med sliten färg, en grön trädgårdsslang och ett öppet fönster på ett rött trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita katter tittar ut genom ett öppet fönster intill ett tak under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Här kommer lite bilder på hur det blev!
Nyinstallerat rött plåttak sett ovanifrån med gröna träd i bakgrunden och en stege som leder upp till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rött plåttak med synliga skruvar och skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd takplåt med skuggor av träd och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nytt rött plåttak bredvid äldre, slitet tak, med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rött tak på ett hus med byggställningar och stege, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen burk med röd färg och pensel på ett nytt terrakottafärgat tegeltak med blommande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rött hus med vita knutar och nytt tak, omgivet av blommande träd, komplett med byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
garvin och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.