T
E etompau skrev:
Är det den smala tarmen till höger du avser?
Hur bred är den? Ytan ser inte optimal ut för att klippas av en robotklippare.
"Peka" på någon karta för styrning av klipparen är ej möjligt.

Det är den som kallas ”gräsplätt” till höger om veranda. Den är väl 1x4 meter
OK, ser nu ytan, tja du du måste öppna upp en väg på ca 70-80 cm in till ytan, i mitten får guidekabeln ligga. Nej det blir inte bra. Plantera växter där istället.
tarmen till höger om garaget är mycket större. Jag pratar om den som heter ”gräsplätt”, den är cirka 1x4 meter stor. Är det möjligt?
 
T Thomas' skrev:
tarmen till höger om garaget är mycket större. Jag pratar om den som heter ”gräsplätt”, den är cirka 1x4 meter stor. Är det möjligt?
Som sagt det kommer inte att bli bra att få in klipparen i detta område.
 
T
Bara för sakens skull så kolla jag på ritningen.

Arean som jag behöver klippa är: 1,5 meter x 5 meter.

Jag förstår inte vad skillnaden skulle vara att gå med begkabel under markstenen? Då jag kan få kabel dit jag vill via verandan...

Äger ingen robotgrässklippare idag, därav mina funderingar.
 
E Emmy Persson skrev:
Då siktar vi nog på 420. Är det någon här som har en sådan? Funderar på om det är väldigt svårt att installera den? Jag tänker att det inte borde vara det, medan sambon är mer skeptisk och vill anlita någon...
Ganska enkelt. Några timmar att dra tråden. Under tiden man gör det så laddar roboten och är fit for fight när du slagit i sista krämpan.
När man väl ska starta den så har jag för mig att man körde ett test först så den hittade laddaren. Men sen lägger du ju bara in schema. 315 går att koppla in med blåtand så du kan göra schemat via telefonen.
 
Det skulle gå att dra såhär, dock vill roboten köra över kabeln 30cm som standard. På en del modeller går detta avstånd att justera.
Förbehåll för den smala tarmen vid garaget som verkar vara väldigt smal

Varför går det inte att lyfta stenarna och lägga under kabeln?

Skiss av en trädgård med hus, veranda och garage, markerad kabeldragning 30 cm från kant och smal passage vid garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det skulle gå att dra såhär, dock vill roboten köra över kabeln 30cm som standard. På en del modeller går detta avstånd att justera.
Förbehåll för den smala tarmen vid garaget som verkar vara väldigt smal

Varför går det inte att lyfta stenarna och lägga under kabeln?

[bild]
Jo det går väl. Men jag förstår inte vitsen, om jag kan gå vid altanen. Men tänkte på din skiss ovan, där finns ju markstenen med innanför området där klipparen ska gå. Klippet den inge då när den kör över markstenen?
 
Nu blev det en fulfingerritning i telefonen, men såhär:
  1. För att kunna klippa den lilla ytan vid huset måste klipparen komma dit. Det gör den lättast via en öppen passage över stenarna. Klipparen klipper även när den kör över stenarna, men så länge som bladen går fritt gör det ingenting.
  2. Tarmen kommer klipparen pga slumpen sällan komma in i. För att den ska klippas måste du också ha en guidekabel ner till botten av tarmen och låta klipparen börja där ibland.

Röd är begränsning, lila guide. Originalbilden är på väg till Bukowskis as we speak.
Skiss av en trädgård med markeringar som visar klipparrörelser runt ett hus och över marksten, med röda och lila guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
I see!

Tack för era svar! Jag får nog lyfta på stenarna då...

Om ni menar ”tarmen” längst till höger i bild så är den ej skalenlig. Den är 7 meter i diameter.

En annan fråga, någon som vet om dessa Husqvarna går att få in i Home Assistant och om det i så fall fungerar bra?
 
T
Fick klippa gräsmattan för första gången på vår nya tomt... tog sin lilla tid, insåg att jag gärna skulle slippa detta och inser att gräsmattan skulle må mycket bra av en robotgräsklippare.

MEN till saken hör att vi ej kunnat så gräs på cirka 40% av tomten än. Om jag nu köper en Automover 310 och kabel som skall räcka till hela tomten. Är det då möjligt att bara dra kabel för just den gräsmattan jag har just nu, och enkelt fortsätta dra kabel när resterande gräsmatta vuxit fram?

Eller bör jag avvakta med detta och klippa med en vanlig klippare tills jag kan lägga hela kabeln?
 
T Thomas' skrev:
Fick klippa gräsmattan för första gången på vår nya tomt... tog sin lilla tid, insåg att jag gärna skulle slippa detta och inser att gräsmattan skulle må mycket bra av en robotgräsklippare.

MEN till saken hör att vi ej kunnat så gräs på cirka 40% av tomten än. Om jag nu köper en Automover 310 och kabel som skall räcka till hela tomten. Är det då möjligt att bara dra kabel för just den gräsmattan jag har just nu, och enkelt fortsätta dra kabel när resterande gräsmatta vuxit fram?

Eller bör jag avvakta med detta och klippa med en vanlig klippare tills jag kan lägga hela kabeln?
Du kan köpa en enkel ledare i röd färg och dra temp det håller med den billigaste jag har gjort det!
 
T Thomas' skrev:
Är det då möjligt att bara dra kabel för just den gräsmattan jag har just nu, och enkelt fortsätta dra kabel när resterande gräsmatta vuxit fram?
Ja, det är inga problem.
 
T
B byggarätt skrev:
Du kan köpa en enkel ledare i röd färg och dra temp det håller med den billigaste jag har gjort det!
Ok, har du länk till någon så jag vet vad vi pratar om?
 
T Thomas' skrev:
Ok, har du länk till någon så jag vet vad vi pratar om?
Jag hade en rulle telefonledning liggande... Kjell & har säkert något billigt!
Fördelen är att du använder orginalkabeln när du har fått ordning på gräsmattan!
 
T Thomas' skrev:
Fick klippa gräsmattan för första gången på vår nya tomt... tog sin lilla tid, insåg att jag gärna skulle slippa detta och inser att gräsmattan skulle må mycket bra av en robotgräsklippare.

MEN till saken hör att vi ej kunnat så gräs på cirka 40% av tomten än. Om jag nu köper en Automover 310 och kabel som skall räcka till hela tomten. Är det då möjligt att bara dra kabel för just den gräsmattan jag har just nu, och enkelt fortsätta dra kabel när resterande gräsmatta vuxit fram?

Eller bör jag avvakta med detta och klippa med en vanlig klippare tills jag kan lägga hela kabeln?
Du kan lägga ut hela kabeln och rulla ihop det överblivna och gömma i ett hörn.

Men se till att fixa resten av gräsmattan snabbt, det blir mycket trevligare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.