Vi bor i ett hus från 1936, flyttade in i somras. Installerad fjärrvärme för drygt 6 år sen. Eldstad används ej. Ingen tilluft förutom från otäta, äldre fönster. Ingen övrig ventilation, mekanisk eller icke mekanisk. Fönstren kommer att renoveras och tätas så småningom och tilluftsdon kommer monteras i samtliga sovrum och i vardagsrum. Dusch finns i inredd källare med fuktstyrd PAX-fläkt som är monterad i murstockskanalen. Ventilation från köksfläkt också monterad i murstock.

Takbyte pågår och snickarna sätter in mögelstoppers i varje takstolssektion samt att vi gör om tilläggsisoleringen på vinden och skapar luftspalter. Vi kommer också att montera frånluftsfläktar på toaletterna och utnyttja den ventilationstrumma som går igenom huset. Frågan är dock hur vi ska göra med tilluft. Idag har vi äldre träfönster som såklart inte är supertäta. Dessa fungerar indirekt som tilluft men kommer snart att renoveras, inte bytas ut. Jag vet inte hur täta de går att få men jag misstänker att vi kommer behöva tilluft från annat håll. Dock har jag varken kunskap i eller utrustning för att montera tilluftsventiler i fasaden (puts -> tegel -> trä). PVC-fönster finns på vindsplanet sedan tidigare.

Hur enkelt är det att montera spaltventiler på äldre träfönster? Känns som ett första steg innan borrning igenom fasad. Främst estetiskt.

Om det blir fasadhåltaning, är det standardarbete för snickare att hålsåga och montera ventiler i fasaden eller krävs det håltagningsfirma för detta?

Vad är rek att sätta tilluft? Vardagsrum? Sovrum? Måste man ha det i varje sovrum även om fönstren är äldre? Det blir en jäkla massa ventiler i så all, behövs det? Vad är minst mängd? Om vi

Tack!
 
Redigerat:
Normalt är tilluft i sovrum och vardagsrum som du beskriver.
Med tanke på att eldstaden inte används behöver det till någon form av kontinuerlig mekanisk ventilation. Minst en, kanske båda (beroende på yta) fläktarna på toaletterna behöver gå kontinuerligt. En begränsande faktor kan sedan också vara ventilationstrummans längd och utformning (och glöm inte kondensisolering).

En snickare monterar ju normalt en tilluftsventil i en träkonstruktion. I ditt fall behöver väl väggkonstruktionen bedömas i förväg, för att se hur man bäst går till väga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.