D Daniel 109 skrev:
Då ska du nog inte bli sur för att jag kallar dig egoistisk.
Ok, om det fanns 1 tvål kvar i butiken och du behöver den. Lämnar du den kvar ifall tant Agda 89år kommer en stund senare?

Egoist, nja mer realist.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ok, om det fanns 1 tvål kvar i butiken och du behöver den. Lämnar du den kvar ifall tant Agda 89år kommer en stund senare?

Egoist, nja mer realist.
Om det hade varit jag som skulle köpa den sista tvålen och jag visste att Agda skulle få den om jag lämnade den, då hade jag personligen lämnat den utan att blinka.
Hade givetvis varit annat om det var uppenbar liv-eller-dödsituation, men det är väldigt mycket som vi klarar oss bättre utan än vad Agda gör.
 
C C.Lundin skrev:
Om det hade varit jag som skulle köpa den sista tvålen och jag visste att Agda skulle få den om jag lämnade den, då hade jag personligen lämnat den utan att blinka.
Hade givetvis varit annat om det var uppenbar liv-eller-dödsituation, men det är väldigt mycket som vi klarar oss bättre utan än vad Agda gör.
Precis, realistiskt. För det kan lika gärna va Pelle 29 år och kärnfrisk som tar den istället.

Larvigt att kalla folk för egoister när det är hur systemet är uppsatt som är felet.

Problemet är att nu "bunkrar" många samtidigt. Det är inte bunkra i sig som är problemet.

Hade vi varit säkra på att det fanns lager av medicinen, mat osv så hade jag inte heller köpt 2kg ris och 5 paket pasta extra.

Men nu är ju Dan Eliasson chef på MSB.....
 
  • Gilla
Pumba och 4 till
  • Laddar…
Vem är förövrigt egoisten?

Person 1 köper 3 tvålar, det finns 10 kvar på hyllan.

Person 2 köper 3 tvålar, det finns 7 kvar på hyllan.

Person 3 köper 3 tvålar, det finns 4 kvar på hyllan.

Person 4 köper 3 tvålar, det finns 1 kvar på hyllan.

Tanta Agda 89 år köper den sista.

Med Daniel 109:s resonemang bör Agda va egoisten för efter henne kan ju Peter 93 år komma och då är tvålen slut.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Nej. Alla utom Agda är egoistiska. Vi ska ju inte köpa mer än normalt. Vem använder 3 tvålar på kort tid ?
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Jag köper aldrig bara en tvål. Jag har alltid undrat varför vissa anser att jag är en egoist, men nu förstår jag!
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köper aldrig bara en tvål. Jag har alltid undrat varför vissa anser att jag är en egoist, men nu förstår jag!
Det är ju stor skillnad på tillfällen oxå. Normalt när vi inte har epidemier påverkas ju ingen annan av hur mycket du köper själv!
 
N Noseone skrev:
ekonomer styr och "just in time" råder
Nej, ekonomer styr inte, det är bara de som styr som vill ha någon att skylla på.

Ekonomens roll är att presentera kostnader för olika saker, som lagerhållning. Lager kostar, men det är å andra sidan en risk att man vid störningar i distributionskedjan blir utan viktiga komponenter. En privatperson eller ett rimligt företag värderar sannolikheten att något tar slut och konsekvenserna av detta.

Det offentliga verkar fullständigt ha ignorerat sitt större samhällsansvar och valt att ta uppsidan av just-in-time-systemet samtidigt som de skitit i riskerna. Sen skyller de på moderna logistiksystem när de blir tagna på sängen av verkligheten.

Unfit to rule.
 
  • Gilla
Pumba och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Eller så gör man som jag, har alltid lager så man klarar sig ett tag. Just tvålar har jag väl 20-30 st som ett rullande lager och passar på att köpa när det är billigt. Sparar både pengar, slipper stressköpa och stöter mig således inte med alla filantroper som forumet verkar ha gott om just nu i pandemitider.

Tvål är ett typiskt exempel på saker som håller sig i många år om man förvara de rätt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Alla utom Agda är egoistiska. Vi ska ju inte köpa mer än normalt. Vem använder 3 tvålar på kort tid ?
Jag kan göra ett längre inlägg där varje person köper 1 tvål var.

Kanske förstår du då?
 
Nej. Det hjälper inte. Ditt agerande/logik faller ändå...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Det hjälper inte. Ditt agerande/logik faller ändå...
När blir man egoist?
Förstår ni inte att systemet brakar samman bara för att alla köper 1 mer tvål än vanligt.

Det är ingen egoism i det.
 
Bestäm dig, köpa en extra produkt eller hamstra flera ? Stor skillnad.
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bestäm dig, köpa en extra produkt eller hamstra flera ? Stor skillnad.
Aha, har funderat över definitionen av hamstring, men det är alltså om man köper mer än en extra. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Pumba och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.