Jag tolkar den länkade beskrivningen av termostaten, att den skall kunna driva ställdonen direkt.

Men om jag tolkar inlägg #6 att din observation, när donet inte fungerar, bygger på den mekaniksa indikeringen.

OM ventilen kärvar så donet inte kan driva ventilen, så kommer indikatorn troligen inte att indikera öppen ventil. Både ventil och indikator sitter då fast mekaniskt.

Just kärvande ventiler är ett väldigt vanligt fel, betydligt vanligare än trasiga ställdon.
 
Inatt slutade skiten att funka igen :poop:

Ventilen kärvar inte. Piggen är lätt att manövrera för hand och idag har jag dessutom haft isär ventilen och kontrollerat att fett och packningar är på rätt plats.

Ventilen är inte problemet, jag har haft samma problem oavsett om ställdonet är monterat på ventilen eller om det hänger i luften, ligger på ett bord, osv ... Men någon form av glapp eller liknande börjar kännas rimligt, eftersom ställdonet nu helt plötsligt fungerar efter jag monterade ner det från ventilen och lät det hänga i sladden medans jag skruvade isär ventilen. Jag har även kontrollerat alla ledningar, så de inte har några synliga mekaniska skador, typ kläm-, skav-, eller gnagskador. Allt ser ok ut.

Nu har jag kopplat ett annat ställdon parallellt med det krånglande, så bör jag rimligen kunna isolera problemet före eller efter den sista kopplingsplinten där de är sammankopplade. Förutsatt att något av ställdonen slutar funka... Spännande.
 
J jonaserik skrev:
Så det är termostaten som sköter om att donet varierar not inställt värde , lite nytt för mig då jag endast sett termostat med en centralenhet som styr donen, men kanske finns
Njaäeh, sådär har det väl i princip sett ut i alla år, fram till de modernare trådlösa varianterna. Men ofta har man en kopplingsplint med inbyggd transformator och lite lysdioder som blinkar i takt med ställdonen. Men de centralerna är ju passiva komponenter som inte är inblandade i själva regleringen.
 
Strip Strip skrev:
Men de centralerna är ju passiva komponenter som inte är inblandade i själva regleringen.
Det jag menade var att termostaten är kopplad till donet direkt och inte via central, Har inte sett något system som går direkt. Men kan finnas , inte troligt med din äldre variant. Trådbuntet har det varit länge med termostat och central.och det är där det brukar fallera
 
Det var i början mycket vanligt att man styrde golvvärmen med termostater kopplade direkt mot styrmotorena. Så småningom började man att sätta centraler som hade mer eller mindre "finesser"och kunde då tjäna några kronor till.
 
E elmont skrev:
Det var i början mycket vanligt att man styrde golvvärmen med termostater kopplade direkt mot styrmotorena.
Det med att ge signal då till ett don , blir ON/OFF då och tempen åkte jojo eftersom det är äldre så fick nog GV-slingorna för varmt vatten i olika fall. Men som sagt kan du ge mig något om direktkoppling mellan termostat och don så är det bra, vill veta mer.
 
Så du tror att nya centraler inte är on/off ? Jag har ALDRIG kopplat in någon central som inte styr med on/off. Och ja temperaturen åker lite jojo i rummet men inte så mycket, för hur mycket är det termostatens hysteris som avgör och det brukar handla om tiondels grader.
 
E elmont skrev:
Så du tror att nya centraler inte är on/off ? Jag har ALDRIG kopplat in någon central som inte styr med on/off.
Har inte sagt att jag tror med ON/OFF för en termostat av äldre art, som det sägs kopplat till ett don som du säger, sen kommer det att du inte har kopplat in någon central utan ON/OFF . klart en termostat utförd för 0 -10 v styrning ut direkt till ett don kan klara funktionen, men vet inte om det finns. Men hur regler det med ON/OFF md en central då
 
Som vanligt med styrmotorer för golvvärme och vanliga radiator termostater så är ventilen öppen eller stängd. Det är därför som det är viktigt att man inte har för varmt vatten till slingorna utan med tex en shunt blandar vattnet till lämplig temperatur.
 
Strip Strip skrev:
Ställdonet ser jag rent fysiskt om det markerar rött eller ej. Röd plast synlig = stängd ventil. Jag har även massor med sensorer kopplade till en central enhet, så jag kan se i mycket fin detalj hur temperaturerna förändras i de olika delarna av värmesystemet.

Transformatorn Var ursprungligen en gammal 38VA Tufvassons från tiden när Kalle Anka var ung. Sen satte jag dit en 5VA från en äkta kinesisk julgransbelysning för utomhusbruk. Nu sitter där en helt ny 10VA Tufvassons PSS10, avsedd för DIN-montage. Spänningen på sekundärsidan ligger runt 27V med utrustningen ansluten. Jag har inga verktyg för att mäta AC Ampere.

[bild]
Låter ganska dumt att ersätta en trafo på 27VA med en på 5VA ELLER en på 10VA Det första du skall göra är att skaffa en transformator med minst 37VA 40Ba är mer standard. VA är voltampere.. Ampere minus förlustfaktor enkelt uttryckt.

Så om vi förklarar med A istället för VA så har du ersatt en transformator som kan ge 37A med en som kan ge 5A alt 10A om du hade en säkring på 40A vad händer tror du om du byter den till 5A eller 10A ? säkringen går (transformatorn blir varm och upphör fungera då säkringen ryker.)

Du kan också få spänningsfall om du använder en för liten transformator..Så börja med att sätt dit en som motsvarar den ursprungliga..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.