Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Emma242 skrev:
Det finns ingen anledning att ställa in offentliga evenemang om det inte finns belägg för allmänn smittspridning. Det finns idag inga svårt sjuka i Covid-19 att hinna vårda. Du förutsätter ett scenario som är högst spekulativt, att sätta in åtgärder baserat på detta vore totalt oansvarigt.

Det finns riktlinjer för de som har rest. Om man följer dessa minimerar man risken för spridning. Vad anser du att våra fredskadade ska göra?
Man kan då fundera på varför Danmark agerar på ett helt annat sätt trots att de har mycket färre smittade..
 
Mikael_L
T TAR12 skrev:
Vill du verkligen veta?
Jag hittar inga siffror för Sverige men i början av januari hade UK 15 maskiner enligt en artikel jag läst. Så om vi inte har ett stort nordiskt ECMO center i Sverige så skulle jag gissa på en handfull maskiner här, men jag vet inte.
Sverige kan få till 37 st vårdplatser med ECMO.
Men pga personaltillgång så kan alla troligen inte drivas mer än max 2 veckor i sträck, meddelas i tidningen vårdfokus
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-beredskap-ar-god/

edit:
Det var tydligen en 10 år gammal artikel. :oops:
Påpekades i #550. Jag har inte hittat några nyare siffror.
 
Redigerat:
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
A
T TAR12 skrev:
Man kan då fundera på varför Danmark agerar på ett helt annat sätt trots att de har mycket färre smittade..
Politiker i Danmark har tagit och föreslagit ett antal beslut de senaste åren som man kan diskutera och ifrågasätta.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TAR12 skrev:
Man kan då fundera på varför Danmark agerar på ett helt annat sätt trots att de har mycket färre smittade..
Och President Trump har lovat att det kommer dö ut av sig självt under april.

Ja alla länder verkar reagera olika, så vitt jag kan se.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T
Emma242 skrev:
Politiker i Danmark har tagit och föreslagit ett antal beslut de senaste åren som man kan diskutera och ifrågasätta.
...och de har de inte gjort i Sverige tycker du?
Titta på Norge då, även de agerar kraftigare än i Sverige
 
Anna_H Anna_H skrev:
Riktlinjerna ÄR tydliga, har du inte rest eller träffat något som rest behöver du ine vara orolig i dagsläget. Särskilt inte om du redan är tillfrisknad och vet att det var influensa. Just den influensan har ju kvarstående hosta som vanligt problem har jag förstått. Själv är jag pollenallergisk, men inte sjutton tänker jag stanna hemma tills i augusti för att folk blir rädda när jag nyser och ögonen är röda...

Så nej, man behöver INTE hålla sig hemma vid minsta lilla tecken på förkylning?
Jag jobbar på en arbetsplats med människor från alla jordens hörn och de reser ofta hem, även om de frekventa jobbresorna är inställda sedan ett par veckor tillbaka. Den delen är helt OK.

Problemet är ju bara det att det troligen finns smitta ute i samhället redan, det är denna som vi måste få stopp på. Här hade det räckt med ett tydligt uttalande från myndigheterna att man skall hålla sig hemma om man har en förkylning. Naturligtvis måste allergier och kvarvarande hosta efter influensan undantas, men det skulle likväl kunna vara Covid-19 som förkylning. Norge har fall som smittats ute i samhället...
 
A
T TAR12 skrev:
...och de har de inte gjort i Sverige tycker du?
Titta på Norge då, även de agerar kraftigare än i Sverige
Förstår inte vart du vill komma. Jag har redan skrivit vad jag anser bör och inte bör göras.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Från och med i dag kommer de att ta coronatest på folk som söker på liknande symptom men inte rest eller träffat någon som rest, på rekommendation från vilken internationell myndighet det nu var, för att kontrollera om det finns smittade som "gått under radarn".
Många människor kommer gå under radarn och en del kommer få mildare symtom
 
Emma242 skrev:
Det finns ingen anledning att ställa in offentliga evenemang om det inte finns belägg för allmänn smittspridning. Det finns idag inga svårt sjuka i Covid-19 att hinna vårda. Du förutsätter ett scenario som är högst spekulativt, att sätta in åtgärder baserat på detta vore totalt oansvarigt.

Det finns riktlinjer för de som har rest. Om man följer dessa minimerar man risken för spridning. Vad anser du att våra fredskadade ska göra?
Jo, för att undvika allmän smittspridning givetvis. Att minimera risker handlar om att se möjliga dåliga scenarion, t.ex. att människor smittade i Italien går direkt till mellon. På vilket sätt menar du att det är oansvarigt att ställa in ett nöjesevenemang för att förebygga smittspridning?

Ställa in evenemang >1000 personer och man borde ställt in organiserade resor och direktflyg till norra Italien. Nu är både och tyvärr redan passerat eller otroligt, men det visar sig närmsta veckan om det behövdes.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige kan få till 37 st vårdplatser med ECMO.
Men pga personaltillgång så kan alla troligen inte drivas mer än max 2 veckor i sträck, meddelas i tidningen vårdfokus
[länk]
Observera att det är en artikel från 2009 så det kan ha hänt en del sen dess, i båda riktningarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
H Hochiha skrev:
Jo, för att undvika allmän smittspridning givetvis. Att minimera risker handlar om att se möjliga dåliga scenarion, t.ex. att människor smittade i Italien går direkt till mellon. På vilket sätt menar du att det är oansvarigt att ställa in ett nöjesevenemang för att förebygga smittspridning?

Ställa in evenemang >1000 personer och man borde ställt in organiserade resor och direktflyg till norra Italien. Nu är både och tyvärr redan passerat eller otroligt, men det visar sig närmsta veckan om det behövdes.
Det finns många tänk om. Det går inte att förhålla sig så, särskilt som myndighet. Jag anser fortfarande att det jag har skrivit tidigare är lämpligaste förhållningssättet. Jag kan inte se att det skulle ha någon rimlig effekt att ställa in alla resor när majoriteten redan har varit där och kommit hem. Att folk åker trots avrådan och bättre vetande får stå för dem själva, och det är som sagt, svårt att göra något åt.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
Låter som Coronaviruset får folk att tänka om hur vi arrangerat vår värld.
https://www.forbes.com/sites/kenrap...ina-as-global-manufacturing-hub/#547915185298

“Using China as a hub...that model died this week, I think,” says Vladimir Signorelli, head of Bretton Woods Research, a macro investment research firm.

Lite tidigt ännu att säga med säkerhet men Forbes brukar ju inte publicera foliehattsartiklar direkt.
 
  • Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det finns många tänk om. Det går inte att förhålla sig så, särskilt som myndighet. Jag anser fortfarande att det jag har skrivit tidigare är lämpligaste förhållningssättet. Jag kan inte se att det skulle ha någon rimlig effekt att ställa in alla resor när majoriteten redan har varit där och kommit hem. Att folk åker trots avrådan och bättre vetande får stå för dem själva, och det är som sagt, svårt att göra något åt.
Det skulle redan ha gjorts skrev jag; som en preventiv åtgärd. Det går inte alltid ta beslut på redan säkerställda saker, utan ibland behöver man räkna på sannolikheter och värsta utfall. Särskilt inom medicin saknas det sanningar, och man använder sig därför av säkerhetsmarginaler.

Nej, det är inte svårt att ordna. Om det inte får lyfta några direktflyg och bussföretagen blir tillsagda att inte köra, så blir det inte så många som åker på sin Italien-semester. Visst kommer enstaka bila ned, men några få personer bygger inte en epidemi
 
A
H Hochiha skrev:
Det skulle redan ha gjorts skrev jag; som en preventiv åtgärd. Det går inte alltid ta beslut på redan säkerställda saker, utan ibland behöver man räkna på sannolikheter och värsta utfall. Särskilt inom medicin saknas det sanningar, och man använder sig därför av säkerhetsmarginaler.

Nej, det är inte svårt att ordna. Om det inte får lyfta några direktflyg och bussföretagen blir tillsagda att inte köra, så blir det inte så många som åker på sin Italien-semester. Visst kommer enstaka bila ned, men några få personer bygger inte en epidemi
Som sagt, jag håller inte med. I värsta och och tänk om anser jag inte vara bra beslutsunderlag. Även om ingen av oss förnekar allvaret av sjukdomen i sig. :)
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
T
H Hochiha skrev:
Ställa in evenemang >1000 personer och man borde ställt in organiserade resor och direktflyg till norra Italien. Nu är både och tyvärr redan passerat eller otroligt, men det visar sig närmsta veckan om det behövdes.
1000-1500 verkar vara en vanlig gräns, jag är intresserad av hur matematiken bakom ser ut. Varför skulle det vara bättre med 1000 än 20000? Har någon räknat på det eller är det en killgissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.