Nyinflyttad i hus och förra ägarna verkar inte ha lagt så mycket kärlek på gräsmattan...

Gräsmatta med ojämn grön färg och kala fläckar vid häck på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur får jag ordning på det här bäst?
Efter lite googlande är planen att toppdressa nu under våren samt så nytt gräs på de kala fläckarna. Tänker jag rätt?
 
10 kg ferromel (järnsulfat) på lantmännen tar död på den mossan som är uppe, mycket med NPK gödning också Lantmännen så får gräset överhand.

En gammal gräsklippare med mossrivare fjädrar skalar av allt ner till barmark en varm o torr MAJ - dag där efter har man en plan hård fin gräsmatta efter en vecka.
 
Jag körde Algomin mossa förra året i kombination med nytt gräsfrö (som de även rekommenderar). Det har fungerat jättebra. Ska dock tilläggas att jag även har lagt till en Husqvarna Automower till detta (tidigare en worxklippare som hade kört fast under husvisningen). Gödningen hade relativt snabb effekt och gräsfröet kunde faktiskt gro i den gamla mossan. Dressade på några ställen men det gjorde ingen större skillnad vad jag sett. Dress och vertikalskäring handlar ju mer om thatch, det är något man generellt inte har om man har så mycket mossa.

De flesta brukar säga att robot hjälper. Det är ju egentligen samma effekt som att klippa gräset 2-3 gånger i veckan, högre slitage på mossan som inte tål just slitage.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olof Svensson och 1 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Jag körde Algomin mossa förra året i kombination med nytt gräsfrö (som de även rekommenderar). Det har fungerat jättebra. Ska dock tilläggas att jag även har lagt till en Husqvarna Automower till detta (tidigare en worxklippare som hade kört fast under husvisningen). Gödningen hade relativt snabb effekt och gräsfröet kunde faktiskt gro i den gamla mossan. Dressade på några ställen men det gjorde ingen större skillnad vad jag sett. Dress och vertikalskäring handlar ju mer om thatch, det är något man generellt inte har om man har så mycket mossa.

De flesta brukar säga att robot hjälper. Det är ju egentligen samma effekt som att klippa gräset 2-3 gånger i veckan, högre slitage på mossan som inte tål just slitage.
Tack för tipset!
Automower medföljde huset. :)
 
D da20 skrev:
Tack för tipset!
Automower medföljde huset. :)
Då kommer det nog ganska fort att se bättre ut när klippsäsongen är på gång. Som sagt, gräsfrö och gödning så blir det nog bra fart. Det är väl troligt att föregående ägare inte gjort mer än ställt ut klipparen och kört igång varje år.

På tal om det, byt knivar innan säsongen drar igång. Bra idé att ladda klipparen i laddstationen en gång under vintern om du inte lämnat in på förvaring hos någon.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
D da20 skrev:
Nyinflyttad i hus och förra ägarna verkar inte ha lagt så mycket kärlek på gräsmattan...

[bild]

Hur får jag ordning på det här bäst?
Efter lite googlande är planen att toppdressa nu under våren samt så nytt gräs på de kala fläckarna. Tänker jag rätt?



D da20 skrev:
Nyinflyttad i hus och förra ägarna verkar inte ha lagt så mycket kärlek på gräsmattan...

[bild]

Hur får jag ordning på det här bäst?
Efter lite googlande är planen att toppdressa nu under våren samt så nytt gräs på de kala fläckarna. Tänker jag rätt?

Bara en nyfiken undran: är bilden fotad nyligen?
 
En så pass mild vinter som det varit gynnar mossan. Mossan växer men inte gräset. Det kommer säkerligen att se bättre ut när värmen kommer. Sedan beror det ju på vilken nivå man vill nå.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Bara en nyfiken undran: är bilden fotad nyligen?
Ja
 
D da20 skrev:
Ja
blir bara så chockad, tittar jag på min ”gräsmatta” så ligger det 70 cm snö :crysmile:
 
C claym skrev:
blir bara så chockad, tittar jag på min ”gräsmatta” så ligger det 70 cm snö :crysmile:
Du bor i fel del av landet! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Söder om Dalälven har det varit väldigt grönt den här vintern. Längre norr ut har det varit mer snö än vanligt vad jag förstått.
 
I fjälltrakterna möjligen. Upp till och med Ångermanland var det i stort sett barmark fram till i början av veckan då det kom ett par dm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.