Maxwells demon TotalControl skrev:
Nyfiken. På vilket sätt är Daikins nya den bästa?

Aktiv kyla har funnits som tillval hos många tillverkare länge. Som separat modul dock men ändå. De Daikin gjort är att intergrera den i enheten.
Hej. Jo, det är många som lyft fram "komfortkyla" tidigare. Men Daikins nya bergvärmepump har en helt ny lösning. Det är ingen idé att argumentera emot mig. Jag kan inte ge några detaljer. Den som är intresserad kan kontakta Tomas Wiak Sverigechef på Daikin.
 
C Calore skrev:
Hur menar du att jag är partisk ? Och för vad isåfall ?

Jag har 1 Viessmann värmepump själv och innan den så hade jag 1 Thermia Eko som funkade alldeles ypperligt.

Daikin skriver i sitt produktblad om sitt min flöde och då blir tekniken så som jag sa. Deras maxflöde uppger dem ej, men du kanske vet det ?
Hej. Jag sade inte att du är partisk. Jag ställde bara frågan.
 
P Plothman skrev:
Hej. Jo, det är många som lyft fram "komfortkyla" tidigare. Men Daikins nya bergvärmepump har en helt ny lösning. Det är ingen idé att argumentera emot mig. Jag kan inte ge några detaljer. Den som är intresserad kan kontakta Tomas Wiak Sverigechef på Daikin.
Ett tips om man vill så ihärdigt vill rekommendera en modell som har en ”unik” funktion eller finess är att lägga fram bra argument och inte hänvisa till en anställd på ett företag då det är den anställdes jobb att framhålla det bästa med produkten men han/hon kanske inte direkt talar om det finns mindre bra detaljer.
Kan gälla tex val av tryckstyrda pumpar eller annat som någon annan tillverkare eller installatör absolut inte vill ha.
Tips i all välmening
 
C Comfort Thomas skrev:
Tror nog dom insatta kan tolka det tekniska på dom flesta system.

Ibland tycker man att det fungerar otroligt bra men det kanske finns bättre alternativ .
Många som säger att dom är väldigt nöjda och att tex deras luftvärmepump är otroligt bra som köptes billigt på tex jula och det kanske den är beroende på vad man jämför med.

Hos daikin är det en italienare som är ”Sverigechef” om dom inte har gjort någon förändring, ringer man någon på olika firmor så är dom alltid att föredra då dom är en smula partiska ;)

Huvudsaken är Att kunden är nöjd eller mer än så och känner att det är rätt system för en själv och att man fått en lättskött modell som var värd pengarna.
Självklart! Jag ägnade ganska mycket tid för ett år sedan åt att försöka förstå vad som skiljer de olika bergvärmepumparna som fanns på marknaden då. Jag är inte ingenjör, därför behövde jag läsa på extra mycket och prata med både försäljare och generalagenten samt läsa på tester och annat som fanns att läsa. Jag påstår inte att jag begriper allt. Jag påstår heller inte att det jag kom fram till är sant för alla andra. Däremot blev jag mycket imponerad av Daikinmaskinens kvalitet. Displayen har en del övrigt att önska och den jag köpte hade ingen flashig internetuppkoppling eller styrning från elpriset eller möjlighet att koppla ihop med solpaneler. Men när jag ser hur man löst problemet med att få effektiv komfortkyla i den nya maskinen blir jag imponerad och tänker-den skulle jag vilja ha i stället. Det kanske blir så till hösten, vi får se. Men de som avfärdar det jag skriver här utan att veta ger jag inte mycket för.
 
Den nya komfortkylan är en innovativ lösning
Absolut ! ( lägger till ) men det är inte det ända
Som avgör . Behovet av kyla är under en kort tid . Behovet av säkerställd värmedistribution
Är under lång tid på ett år

Men väljer kunden någon av dem andra tillverkarna som har aktiv kyla får vi samma
Komfort . Lite mer drivenergi på års basis .

Dom andra ligger lite före när det gäller flexibiteten . Pool styrning , Buffert tank
Värmekurva 2 tex
Duo lösning för en familj med lite större varmvatten behov .
Har man tex behov av riktigt varmt vatten
Gör en konkurrent tex 70g

En värme pump blir inte bättre en hur den anpassas till installationen .
Så alla vp kan egentligen bli den bästa .
Till stor del hänger det på projektören
Och hur stor förståelse slutanvändaren
Har för styret .
 
Är väl ingen som direkt avfärdar det du skriver utan snarare ifrågasätter en del av det du skriver plothman
Skriver man på ett forum får man nog vara bered på lite ifrågasättande.

Är det inte enklare att komplettera med en luftvärmepump än att byta ut radiatorer eller komplettera med fläktkonvektorer eller vad som nu är tänkt om du har en ganska ny bergvärmeanläggning ?

Känns som många tusenlappar går åt till att byta och eventuellt komplettera med fläktkonvektorer för att man blir imponerad
 
C Comfort Thomas skrev:
Är väl ingen som direkt avfärdar det du skriver utan snarare ifrågasätter en del av det du skriver plothman
Skriver man på ett forum får man nog vara bered på lite ifrågasättande.

Är det inte enklare att komplettera med en luftvärmepump än att byta ut radiatorer eller komplettera med fläktkonvektorer eller vad som nu är tänkt om du har en ganska ny bergvärmeanläggning ?

Känns som många tusenlappar går åt till att byta och eventuellt komplettera med fläktkonvektorer för att man blir imponerad
Som för oss som har ett FTX-system hade det varit perfekt. Att sätta in fläktkonvektorer är nog billigare än att behöva installera en luft-luft värmepump som inte ger kylan där man vill ha den. Men som sagt, om någon tycker att det verkar spännande, läs själva och ring gärna Tomas Wiak som kan förklara bättre än jag.
 
V vvs facit skrev:
Den nya komfortkylan är en innovativ lösning
Absolut ! ( lägger till ) men det är inte det ända
Som avgör . Behovet av kyla är under en kort tid . Behovet av säkerställd värmedistribution
Är under lång tid på ett år

Men väljer kunden någon av dem andra tillverkarna som har aktiv kyla får vi samma
Komfort . Lite mer drivenergi på års basis .

Dom andra ligger lite före när det gäller flexibiteten . Pool styrning , Buffert tank
Värmekurva 2 tex
Duo lösning för en familj med lite större varmvatten behov .
Har man tex behov av riktigt varmt vatten
Gör en konkurrent tex 70g

En värme pump blir inte bättre en hur den anpassas till installationen .
Så alla vp kan egentligen bli den bästa .
Till stor del hänger det på projektören
Och hur stor förståelse slutanvändaren
Har för styret .
Jag håller med, värmeproduktionen är ju huvuduppgiften. Men om skillnaden mellan olika inte är så stor eller att andra har andra fördelar så kanske den här unika lösningen för komfortkyla tippar över valet. Men det är upp till var och en.
 
P Plothman skrev:
Som för oss som har ett FTX-system hade det varit perfekt. Att sätta in fläktkonvektorer är nog billigare än att behöva installera en luft-luft värmepump som inte ger kylan där man vill ha den. Men som sagt, om någon tycker att det verkar spännande, läs själva och ring gärna Tomas Wiak som kan förklara bättre än jag.
Du kan väl få kylan precis där du vi ha den även med en luftvärmepump/luftkonditionering ?
Fördelen är även att man får en värmekälla som backup eller komplement, nackdelen är att man får en utedel som en del inte tycker är så snygg.

Men alla gör vi våra olika val här i livet
 
Det är ingen unik lösning för komfortkyla. Sättet de presenterar lösningen på är dock ny.
Tänk combi tvätt/torktumlare istället för två standalone enheter för samma funktion.
 
Stackar trådskaparen Beshe som nu är ännu mer förbryllad :cool:
Din tråd spårade ur lite mot det du frågade om så hoppas du inte gav upp !!
 
P Per_Eriksson skrev:
När de väl fått borriggen på plats, kommit ner i berget en bit o satt foderrören så är metrarna i "botten"av hålet väldigt billiga, typ mindre än 100kr/m så dumt att snåla här, det som kan ställa till det är ifall det är väldigt högt grundvattentryck.

Hus byggs ju aldrig in, förr eller senare bygger man ut eller lägger till pool eller nåt annat.
Man kan få ett annat bekymmer som tvingar en att avsluta borrningen:
ras nere i borrhålet !

Grannen borrade för en 4 år sedan där det visade sig att det på 75 m var något som påminnde om sand - som bara föll ihop och nöp fast borrstången.
 
P Plothman skrev:
Finessen med den nya Daikin bergvärmepump är att man har utvecklat komfortkylan så att du laddar borrhålet med värme under den varma årstiden när du vill ha komfortkylan och sen när du börja vilja dra upp värme från borrhålet så har du värmen från sommaren tillgodo. Det är skitsmart och de är ensamma om den tekniken hittills.
Det här borde innebära att det behövs någon typ av luftbatteri ? och nej jag tror inte på att från värmepumpen försöka kyla via golvvärmen ! :mad:
 
Har inget med att köra kyla via ”golvvärmen”
Man behöver oftast komplettera med tex fläktkonvektor när man vill kyla via bergvärmeaggregatet eller via luft/vatten.
 
P Plothman skrev:
Finessen med den nya Daikin bergvärmepump är att man har utvecklat komfortkylan så att du laddar borrhålet med värme under den varma årstiden när du vill ha komfortkylan och sen när du börja vilja dra upp värme från borrhålet så har du värmen från sommaren tillgodo. Det är skitsmart och de är ensamma om den tekniken hittills.
Att kyla med hjälp av borrhålet är en etablerad och vanlig teknik - Definitivt inget nytt eller unikt.
Daikin har aktiv kyla via kompressorn vilket är ovanligt Men oavsett om man har aktiv kyla eller frikyla så 'laddas' borrhålet när man kyler huset, så den biten är inte heller unik.

Tyvärr funkar det i de allra flesta fall dåligt att lagra energi i berget på sommaren och hämta tillbaks den på vintern. Det är alltid små rörelser av grundvatten nere i berget som tar med sig energin bort från hålet. Lagring under kortare tid eller att t ex återladda hålet med solvärme dagtid och plocka ut energin nattetid under värmesäsongen brukar funka.
Om det hade fungerat skulle nog säsongslagring av energi i berget vara betydligt vanligare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.