N Nils Kempe skrev:
Hej! Jag kommer ta en en besiktningsman för att kika, kolla fel men också avgöra om det i själva verket är livsfarligt i och med elen. Inser också givetvis att jag borde öppnat luckan, så den kan vi lämna åt sidan. I en besiktning kan jag dock fundera över om kravet på mig som köpare även innefattar att montera av sidan på badkaret för att se den del av väggen som inte är kaklad tillsammans med plastslangarna?
Ja du måste kolla
 
N Nils Kempe skrev:
Hej! Extremt ovanligt att besiktiga lägenheter i Stockholm innan köp, utan man får undersöka så gott det går utan verktyg. Jag skulle nog säga att jag uppfyller kraven för vad jag kan besiktiga som köpare. Det här lutar åt att vara ett dolt fel.
Solklart att detta inte är fackmässigt utfört, de är dock inte dolt fel eftersom det gick att upptäcka vid besiktning, sen att du gjorde besiktningen själv och därtill efter köp faller tyvärr på dig ...

Ett dolt fel är fel eller brist som inte går att upptäcka och som inte heller är att förvänta sig med hänsyn till bostadens skick, lämnade upplysningar osv.
 
N Nils Kempe skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.

Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.

Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils
Alltså det där är helt uppåt väggarna. För det första så har du alltså dolda vattenledningar och kopplingar som är dragna i ett utrymme där tätskikt saknas. Dessutom har du vad det verkar utifrån bilderna ingen avrinning ut i badrummet med golvbrunnen finns om ett läckage skulle uppstå. Jag kan se två rörgenomföringar i golv på dina bilder som är helt oacceptabla, avloppen till handfat och toalett vad det verkar. Dessa får komma upp ur golv med ned stället höga krav på att tätskikten ansluts och viks upp mot dessa, du saknar helt tätskikt istället.

Det står naturligt vis dig fritt att behålla badrummet och lappa och laga efter bästa förmåga så som flera tipsat dig om men du ska då vara bered på att ditt försäkringsbolag med största sannolikhet inte kommer täcka någon vattenskada i det utrymmet.
Och beträffande "dolt fel" så har du nog inte mycket att komma med där då felet är upptäckbart vid en besiktning. Att du sedan valt att inte besiktiga spelar ingen roll. Hade ett fel blivit upptäckt vid en besiktning så är ansvaret ditt.
Det som skulle kunna påverka din situation är om säljaren lämnat vilseledande information till dig.
I ditt fall skulle jag hoppa över att ta dit en besiktningsman och gå direkt på försäkringsbolaget.
Sedan kan det också vara värt att påpeka att föreningen med största sannolikhet inte kommer godkänna denna typen av egenhändig byggnation av ett badrum och föreningen har rätt att kräva av dig att du gör om och för rätt.

Om ett fuskbygge i din lägenhet skadar lägenheten under dig kan du råka riktigt illa ut. Summa summarum, det där badrummet skulle jag dokumentera och sedan riva ut omgående innan situationen förvärras ytterligare.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
harry73
K klimt skrev:
Köplagen, som gäller för bostadsrätter ställer i princip upp liknande regler för besiktning före köp och vad som kan anses som ersättningsbara fel ( dolt fel) som Jordabalken gör för fastigheter. Du har rätt i att det tyvärr är få som gör den typ av besiktning som krävs när det gäller bostadsrätter i Stockholm, troligen även i övriga landet. Men det innebär att man accepterar befintligt skick. Din möjlighet att få ersättning är låg. För säkerhets skull kan du ju hör med en jurist som är kompetent på området, men satsa inte din tro på den vägen. Du har fått kloka råd här, troligen går det med åtgärder att begränsa risken för skada.
Stämmer inte helt. Det finns ingen generell undersökningsplikt i köplagen, men om säljaren uppmanar dig till att undersöka varan får du en undersökningsplikt. Och då liknar undersökningsplikten den man har i jordabalken.
Här verkar det som att TS inte fick möjlighet att undersöka varan, men skulle skriva under kontrakt direkt. Och då finns det kanske en öppning att få igenom ett skadeståndskrav mot säljaren.

Kan vara intressant att läsa följande tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-skadestand-pa-ej-dold-fel.293439/
Utfallet var helt annorlunda än samtliga skribenter i tråden trodde. Finns även namn på motpartens advokat som vi alla trodde var rätt kass, men ändå fick till ett förvånansvärd bra resultat för köparna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det måste finnas ett yttre tätskikt i badrum. Att bygga upp en fixtur gör man vanligast utanpå befintlig installation. Eftersom matten är urkarvad så har man inte gjort så. Då börjar man undra hur andra fel som kan dölja sig. Ett skvallerrör är också nödvändigt för egen skull. Hur det är med elen har jag ingen koll på men rent spontant tänker vatten och elläckage är ingen rolig kombo.
 
harry73 harry73 skrev:
Stämmer inte helt. Det finns ingen generell undersökningsplikt i köplagen, men om säljaren uppmanar dig till att undersöka varan får du en undersökningsplikt. Och då liknar undersökningsplikten den man har i jordabalken.
Här verkar det som att TS inte fick möjlighet att undersöka varan, men skulle skriva under kontrakt direkt. Och då finns det kanske en öppning att få igenom ett skadeståndskrav mot säljaren.

Kan vara intressant att läsa följande tråd: [länk]
Utfallet var helt annorlunda än samtliga skribenter i tråden trodde. Finns även namn på motpartens advokat som vi alla trodde var rätt kass, men ändå fick till ett förvånansvärd bra resultat för köparna.
Du har helt rätt i det du skriver. Har köpet gått genom en mäklare dock så kommer den uppmaningen finnas i objektbeskrivningen han fick på visningen. Dessutom anses visningen isig vara en uppmaning till undersökning.
Skulle någon dock köpa en bostadsrätt på distans utan att ta del av någon objektbeskrivning eller dylikt kan man dock hamna i det du beskriver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
N Nils Kempe skrev:
Jag lägger in en fuktindikator till att börja med. Badrummet är enligt säljaren runt 10 år gammalt, och det är tidigare ägare som renoverat. Därav inga papper, och för övrigt är även det mycket ovanligt när man köper lägenhet i Stockholm. Dvs, frågar man om våtrumsintyg och de inte har något så får man frågan om man vill köpa lägenheten i allafall, annars tar de bara budgivare 2 på listan. Så ser det ut, även om det är fel.
Rätt eller inte, det är så det fungerar med marknadsekonomi och nuvarande lagar. Då får man ta höjd för det som köpare, dvs räkna med att man i värsta fall kan behöva slänga ut några hundra tusen på något som såg fint ut. Hade du kollat ordentligt och sett det där, hade den enda skillnaden varit att du hade vetat om det och kunnat tacka nej, priset hade sannolikt fortfarande varit samma eftersom de flesta inte kollar.

Och eftersom du nu känner till att det finns ett eventuellt fel och dessutom har skrivit om det på ett publikt forum är det nog en bra idé att gå vidare och snabbt som ögat kolla om det faktiskt är fel, och hur mycket ansvar du har mot bostadsrättsföreningen. Worst case är väl att det blir en stor vattenskada och de driver ärendet mot dig, så du i din tur får försöka driva det mot tidigare innehavare.
 
harry73
E.6745 Elin6745 skrev:
Du har helt rätt i det du skriver. Har köpet gått genom en mäklare dock så kommer den uppmaningen finnas i objektbeskrivningen han fick på visningen. Dessutom anses visningen isig vara en uppmaning till undersökning.
Det är frågan om det räcker om man sedan inte får en fysisk möjlighet att undersöka varan. Ja la inte utan anledning till en länk till en annan tråd med liknande ämne.
Säkert om man kan få kontakt med den advokat jag nämnde och höra med honom hur mycket succés han hade med sitt upplägg, kan man göra sig en uppfattning om hur man ska gå vidare.
Jag säger absolut inte att TS kommer att vinna en kommande rättstvist, men ger bara ett annat spår han kan undersöka, och det borde på något sätt vara den bästa infon TS fick i tråden.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är frågan om det räcker om man sedan inte får en fysisk möjlighet att undersöka varan. Ja la inte utan anledning till en länk till en annan tråd med liknande ämne.
Säkert om man kan få kontakt med den advokat jag nämnde och höra med honom hur mycket succés han hade med sitt upplägg, kan man göra sig en uppfattning om hur man ska gå vidare.
Jag säger absolut inte att TS kommer att vinna en kommande rättstvist, men ger bara ett annat spår han kan undersöka, och det borde på något sätt vara den bästa infon TS fick i tråden.
Allt man kan se är inte dolt fel. Och det man inte vet eller ser är dolt. Frågan man kan ställa sig nu är såklart om det gömmer sig dolda fel där man inte ser, och att det i sådana fall går att driva någonting mot säljaren baserat på det. Dvs att jag fortsätter att gräva tills jag hittar ett fel jag omöjligt kan ha upptäckt vid visning?
 
N Nils Kempe skrev:
Jag lägger in en fuktindikator till att börja med. Badrummet är enligt säljaren runt 10 år gammalt, och det är tidigare ägare som renoverat. Därav inga papper, och för övrigt är även det mycket ovanligt när man köper lägenhet i Stockholm. Dvs, frågar man om våtrumsintyg och de inte har något så får man frågan om man vill köpa lägenheten i allafall, annars tar de bara budgivare 2 på listan. Så ser det ut, även om det är fel.
Har det funkat fint i tio år så ett skvallerrör och en fuktindikator en bra väg att gå. Du behöver nog inte vara så orolig.
 
  • Gilla
Saintus och 2 till
  • Laddar…
T
N Nils Kempe skrev:
Allt man kan se är inte dolt fel. Och det man inte vet eller ser är dolt. Frågan man kan ställa sig nu är såklart om det gömmer sig dolda fel där man inte ser, och att det i sådana fall går att driva någonting mot säljaren baserat på det. Dvs att jag fortsätter att gräva tills jag hittar ett fel jag omöjligt kan ha upptäckt vid visning?
Knappast. Det du uppenbarligen kunde se skulle ha gjort dig skyldig att gräva vidare. Lägg ner dolda fel-spåret.
 
Det räcker ju med att stoppa in huvudet i inspektionsluckan så ser man ju att det inte står rätt till.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Jag svarade i en annan tråd om dolt fel för inte allt för länge sen. Svaret kan också vara nyttigt här
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer inte helt (men jag kommer strax till det).

Egentligen förekommer termen dolt fel inte i lagen, men det handlar om fel, och finns det ett fel i huset (vid kontraktskrivning) som köparen vill reklamera, då görs en avvägning mellan köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt (så säljaren har en upplysningsplikt)
Vanligtvis bedöms köparens undersökningsplikt vara väldigt stor och kan köparen inte få ersättning för saker hen borde upptäckt i en grundlig undersökning.
Om säljaren gör en väldig tydlig och specifik utfästelse om en del av huset, då minskar köparens plikt att undersöka om utfästelsen stämmer och är det enklare att få ersättning för fel i den delen av fastigheten.
Men under vissa omständigheter kan även säljarens upplysningsplikt öka. Om säljaren vet (eller borde veta) att vissa saker är väldigt viktigt för köparen, då ökar säljarens upplysningsplikt för dessa delar.
Ett exempel är när en norrman köpte ett fritidshus och var väldigt tydligt med att det lugna och ostörda läget var väldigt viktigt för honom. När det senare visade sig att det låg en motorcrossbana på andra sidan sjön som hördes väldigt tydligt när den användes, då ansåg rätten att även om köparen själv kunde upptäcka att det fanns en motorcrossbana i närheten, visste säljaren hur viktigt det ostörda läget var för köparen. Säljaren var dessutom bevisligen medveten om hur mycket crossbanan kunde störa eftersom han hade skrivit flera klagomål om just motorcrossbanan till myndigheterna.
Så i detta fall ökade säljarens upplysningsplikt och blev större än köparens undersökningsplikt.

Om vi nu jämför med TS problem är första frågan om det är ett fel, eller om felet skulle minska fastighetens värde och den delen är i alla fall begränsad (men den finns)
Andra frågan är om säljarens utfästelse i objektbeskrivningen (att kommunalt avlopp finns) är så specifikt och tydligt att TS undersökningsplikt minskar.
Den tredje frågan är om köparen var medveten om ur viktigt frågan var för TS och om han visste om problemet med avloppet. Skulle det visa sig att köparen haft kontakt med kommunen och fått in flera offerter för avloppet men att det var väldigt dyrt att åtgärda avloppet (sprängning, öppna upp plattan, pumpbrunn) kan det öka säljarens upplysningsplikt.
Baserat på TS info tror jag dock att chansen på ersättning i rätten är begränsad men inte omöjlig
I ditt fall kan man kanske lägga till att din undersökningsplikt beror på hur mycket säljaren uppmanar dig att undersöka varan (lägenheten). Jag vet inte om det är svart-vitt, dvs full undersökningsplikt om säljaren bara skriver någonstans att du ska undersöka, eller om det är en glidande skala där din undersökningsplikt ökar med hur mycket säljaren uppmanar dig och faktiskt tillåter dig att undersöka lägenheten.
 
N Nils Kempe skrev:
Allt man kan se är inte dolt fel. Och det man inte vet eller ser är dolt. Frågan man kan ställa sig nu är såklart om det gömmer sig dolda fel där man inte ser, och att det i sådana fall går att driva någonting mot säljaren baserat på det. Dvs att jag fortsätter att gräva tills jag hittar ett fel jag omöjligt kan ha upptäckt vid visning?
Jag gjorde ett försök att stånga om dolt fel, hade läckande ytvatten in i vår borrade brunn vilket absolut inte gick att veta för oss vattenprovet innan köp visade nada. Skrev med några här på forumet, räknade på vad det skulle kosta i tid, pengar, svett och tårar. Kom fram till att svett och tårar var enda vägen att gå för mig. Jag la ner dolda fel spåret, fällde ner pannan och fixade problemet. Ibland får man ta saken i egna händer, det bara är så. Det är inte alltod lättare att få någon annan att fixa allt
 
Det brukar vara en punkt i kontrakten att man blivit uppmanad och givits tillfälle. Lite svårt att hävda att man inte kunnat besikta om man skrivit på att man fått tillfälle att göra det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.