Har googlat en del men inte hittat något egentligt standardmått på placering av innerdörr mot färdig väggsida.
Fanns en dörrstandard att köpa på SIS för 541 kr, kanske finns i den. :thinking:
Det är X på bilden nedan som avses. Alltså avstånd mellan färdiggipsad vägg om dörren ska kunna öppnas 90 grader och till öppningen (typ 910 mm) där karmen ska monteras.
Schematisk illustration av placering av innerdörr med karm i förhållande till vägg, X markerar avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaring
  • Laddar…
T
Kolla hur mycket handtaget och en ev dörrstopp bygger , men som regel minst en 4,5 mm regel mot väggen, sedan har du karmen som bygger lite,då ska dörren gå öppna 90 grader med dörrstopp på handtaget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det beror kanske på vad det är för rum som dörren öppnas in i.
Är det ett sovrum är det praktiskt med några klädkrokar där bakom dörren för morgonrock, handväska och lite annat. Så jag skulle föreslå att karmen sätts 15 - 20 cm rån väggen.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Såhär är det hos mig, känns lagom.

Dörr upphängd på ett ytterst smalt dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar avståndet mellan dörrkarm och vägg som är ca 2 cm, vid en vit dörr med gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Är det inget i rummet dörren går mot som styr så brukar ja måtta så foder plus 3-4 cm vägg syns innan hörnet kommer , då ser de estetisk okej ut och dörren blir så nära hörnet de går men det ändå bra ut
 
Det blir lite som i mitt fall då ~10cm mellan vägg och karm, då får man plats med som i mitt fall 7cm foder och lite vägg
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det blir lite som i mitt fall då ~10cm mellan vägg och karm, då får man plats med som i mitt fall 7cm foder och lite vägg
Kanske lättast och beskriva din vägg, där har du dubbla reglar 42+42 mm skruvade mot varandra, och resultatet ser bra ut, plockar man bort 1 regel så lite tajtare men fungerar ännu med foder runt dörren utan att klyva den.
 
45mm är minimum och 100mm är standard från vägg till dörregel. Då kommer karmen ytterligare 15mm längre ut.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Tackar för alla svar!(y)
Som Matti_75 skriver så blev det 100 mm till färdig vägg. Alltså 125 mm från regelväggen inkl. skivor.
Hittade en gammal ritning från tiden med 80 cm dörrar. Där var det ritat så fast med enkelgips.
Närbild på en del av en byggritning med måttangivelser för en dörröppning, märkt med 810 mm bredd och andra detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dubbla 45 reglar från väggen 90 mm till stommen då blir det både rätt och lätt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.