Kan man bygga ett hus som i bygglovsansökan är ett enbostadshus fast man bygger en "kollektivbostad" (Delad bostad med 1 kök som delas med alla i bostaden). Går detta bra?

Anledningen är att jag är intresserad av köpa tomt eller en färdig villa och hyr ut till flera personer.

Det finns bara i stort sätt enbostadshus eller tomter för nybyggning av enbart enbostadshus till salu i de städer jag är intresserad av. Alltså beviljas inte bygglov för flerbostadshus på den tomten. Samt flerbostadshus tomter är jättedyra och jag är inte ute efter så stor tomt.

Så om jag köper en tomt med en detaljplan för enbostadshus som jag sen söker ett enbostadshus bygglov om, är det då laglig att bygga ett hus med bara ett kök fast med flera sovrum och toaletter, tex 5-8 rum med enskilda toaletter och duschar i varje rum men de delar på ett kök. Eller räknas det som ett flerbostadshus då?

Jag prata med en på kommunen och de sa att man får bygga hur många badrum och toaletter som helst i ett enbostadshus så det verkar väl inte vara några problem. Men ville inte säga direkt att jag ska bygga massa små lägenheter utan kök som är samman kopplad till ett stort kök och hall.

När jag har byggt klart huset så är det ju jag som är ägare och kan göra vad jag vill med det typ. Har jag fel?

Tack
 
Jag tycker inte att det borde vara något problem, utan att veta.
Du kommer ju inte att hyra ut kompletta bostäder, utan det blir mer som att hyra ut rum till inneboende.
Och jag förmodar att alla i kollektivet skall ha samma entré, med gemensam plats för ytterkläder och uteskor. Och förutom det gemensamma köket skall det finnas gemensam matplats och något annat gemensamt utrymme, som kan fungera som "vardagsrum".
Troligen en gemensam tvättstuga också. Det blir alltså i praktiken ett "hushåll".
Så jag kan inte se att det skulle vara något problem. Men, som sagt, jag vet inte :)
 
Som en studentkorridor ungefär...
 
Om du får bygga på den tomten eller inte för kommunen kan jag inte svara på, men det finns en Verksamhetsklass i byggreglerna som heter 3B som är gemensamhetsbostad. Där kan upp till 6 personer dela bostad med egna hyreskontrakt på egna rum och delade gemensamma utrymmen.

Verksamhetsklassen ställer bl.a krav på automatiskt brandlarm (alltså inte brandvarnare utan riktiga grejer) och nödbelysning i gemensamma utrymmen som passeras vid utrymning. Varje rum ska vara en egen brandcell EI30.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Är det annat bygglov på korridorboende eller studentkorridor. Krävs det ett nytt bygglov om man gör om ett enbostadshus till korridorboende genom att installera mer toaletter och badrum?

Då alltså bara en huvud entré och hall samt ett kök som är gemensamt, sen varsitt rum med egen toalett och dusch. Då uppfyller det nog byggreglerna om kollektivboende/korridorboende.

Om jag då bygger med stenull mellan varje rum/brandcell, så är det ju en av de bästa i brandklasser. Tänkte kanske stenull sandwichpanel som då isolerar brand med plåt och stenull. Sen har brandlarm kopplat till en larmtjänst.

Skulle det gå eller blir det problem med kommun framöver?
 
Jag tror hur du gör upplåtelserna kan vara avgörande för om byggnaden anses ha ändrat användning.
Du kan ta ett antal inneboende i ditt eget hem, eller du kan skapa ett kollektiv där flera personer bildar ett gemensamt hushåll och på så vis få en praktisk vardag som består av "egna rum och gemensamma ytor". Och det är fortfarande "en bostad" som ni delar på.
Men i ett korridorboende är upplåtelsen annorlunda formulerad genom att de har sina egna bostäder. Även om den bostaden delvis utgörs av ytor som disponeras gemensamt med andra. Förutom att det inte är ett enbostadshus längre så kommer det nästan säkert vara näringsverksamhet också.
Eventuellt skulle detaljer som låsbara dörrar till rummen kunna fungera som tecken på att de är mer som separata bostäder än delar av en och samma bostad?
'
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
När jag menar korridorboende så menar jag alla bor i samma bostad, de har bara privata rum. Alla bor på samma adress och har samma postadress/lägenhetsnummer.
Det är i mina tankar likadant som en inneboende.

Jag har ju själv hyrt ut till inneboende och varit inneboende. Men istället för en inneboende kan man ha 5-7 stycken inneboende? Jag ser det som samma sak. Och det finns inga regler att man inte får ha extra toaletter och duschar i en bostad. Man får bara ha ett kök vad jag förstår i ett enbostadshus.

När jag söker bygglov så visar jag ju bara planritning på huset som har ett stort kök med stor matplats och 7-9 rum i samma storlek som har var sin dörr ut till ett allrum/hall/kök. Sen har flera badrum. När jag fråga kommunen sa att man få ha hur många badrum som helst, men om dom har rätt eller inte vet jag ej.

Då blir det ju bara ett enbostadshus med massa rum som jag söker bygglov till.

Sen om jag använder alla rum till mig själv eller hyr ut till någon spelar väl ingen roll när huset är redan byggt? Antingen till en inneboende eller flera. Eller någon som vill ha förvaringsutrymme, kontor eller butik. Jag har ju sett många som hyr ut källaren till folk som använder den till en butik eller kontor.

Jag ser ingen skillnad med att hyra ut ett rum till en inneboende eller hyra ut 2 rum eller 7 rum om kök, hall och allt är likadant och alla bor bara i rum på samma adress. Eller hyr ut något rum till en butik eller flera rum till flera butiker/kontor etc.

Eller kan kommunen neka det efteråt när huset är redan byggt?
 
Redigerat:
Om det klassas som näringsverksamhet kan eventuellt kommunen tycka till om tomten ligger i bostadsområde.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten
Ordet "inneboende" innebär, för mig iaf, att man hyr ut ett/något rum i den bostad man själv bor i.

Att bygga ett hus med bara hyresgäster är något helt annat än inneboende. Och det innebär andra regler och lagar, som beskrivits ovan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag hade tänkt att bo i det själv också. Förklara det för dåligt kanske. Tex ha en övervåning till mig eller 2-3 rum jämte dom andra.

Men har det någon större betydelse om jag bor där eller inte. Jag hyr ju ut hus där jag inte bor med, dock hela huset. Men jag kan inte se någon stor skillnad.

Och varför skulle jag inte kunna få ha verksamhet på att hyra ut hus och rum lite på olika hus och rum, likväl som privatperson. Måste ju ändå skatta för hyran i bägge fall.

Har väl inget med bygglovet att göra om jag tar in hyra som verksamhet eller som privatperson.

Jag kan väl förstå om man skulle ha 10-20 inhyrda med 10-20 bilar och folk som går omkring i trädgården och på gatan, att det kan störa grannarna och att de klagar till kommunen. Men att ha typ 5 inneboende eller något kontor, samt ha regler som att inga gäster få komma plus inga bilar utanför etc. så kan jag inte se några problem att de stör.
 
hypermedia hypermedia skrev:
Jag hade tänkt att bo i det själv också. Förklara det för dåligt kanske. Tex ha en övervåning till mig eller 2-3 rum jämte dom andra.

Men har det någon större betydelse om jag bor där eller inte. Jag hyr ju ut hus där jag inte bor med, dock hela huset. Men jag kan inte se någon stor skillnad.

Och varför skulle jag inte kunna få ha verksamhet på att hyra ut hus och rum lite på olika hus och rum, likväl som privatperson. Måste ju ändå skatta för hyran i bägge fall.

Har väl inget med bygglovet att göra om jag tar in hyra som verksamhet eller som privatperson.

Jag kan väl förstå om man skulle ha 10-20 inhyrda med 10-20 bilar och folk som går omkring i trädgården och på gatan, att det kan störa grannarna och att de klagar till kommunen. Men att ha typ 5 inneboende eller något kontor, samt ha regler som att inga gäster få komma plus inga bilar utanför etc. så kan jag inte se några problem att de stör.
Det kan finnas detaljplanebestämmelser som reglerar om det bara får finnas en- och tvåbostadshus eller om flerbostadshus är tillåtna. Det är bara din kommuns bygglovsavdelning som kan avgöra hur de kommer att tolka det, baserat på din beskrivning och dina ritningar. I detta forum kan vi bara gissa utan att kunna säga säkert...
Kontor kan också vara en avvikelse mot detaljplanen. (hemmakontor är det inte men def. om du ska hyra ut kontor till utomstående.)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mitt råd: Besök kommunkontoret och bygglovsavdelningen under deras öppet hus-kvällar. Eller boka en tid. Ställ frågan och ha ett öppet sinne. De guidar och ger tips men du kommer inte får svar på om just DU kommer få bygglov för detta. Men en hum om vad som krävs och vilka reglersamlingar du behöver sätta dig in i.

Som någon skrev. Brandsystem, utrymning, byggteknik för brandcell osv...
Lycka till!
 
  • Gilla
hypermedia och 1 till
  • Laddar…
B bergenudd skrev:
Det kan finnas detaljplanebestämmelser som reglerar om det bara får finnas en- och tvåbostadshus eller om flerbostadshus är tillåtna. )
Det finns detaljplan för de tomter jag tittat på och jag ska bygga ett enbostadshus men vill se vart gränsen ligger till flerbostadshus. Om det går att ha flera inneboende men bara ett kök och andra gemensamma utrymmen i enbostadshus. När blir det ett flerbostadshus?

De tomter jag tittat på är för enbart enbostadshus. Kommunen säger att man kan göra om planen till flerbostadshus men det kostar mycket och det tar tid, samt mycket svårt om nästan omöjligt att få igenom när det är redan sagt att vara ett enbostadshus där.

Det är därför jag ska göra ett enbostadshus, om jag hade chansen att få göra ett flerbostadshus så hade jag, kommunen har inga nu och säger att det är lång väntelista samt de är 10ggr dyrare och större.

Hade tänkt bygga ett enbostadshus (ett sort kök med matplats, en entré, flera sovrum och badrum) där jag hur ut till runt 4-6 inneboende. Ev. hyra ut samtidigt någon del som butik, kontor eller förråd, men tänkte mest på flera inneboende. Jag ska bo i samma byggnad med 2 privata rum. Sedan tänkt att bygga ett attefall hus på tomten senare när stora enbostadshuset är färdigt och hyra ut det till en hyresgäst med.

Hyrpriser i detta område är runt 3000kr/mån för ett rum. 5000kr/mån för ett attefallhus.
Om det går att bygga så och hyra ut allt samtidigt så skulle det ge 20 000-23 000kr i månaden och över 15 000 efter skatt. Då kan man ju bara leva på det eller jobba väldigt lite om man inte har mycket utgifter som bil och dyr bostad mm.
 
hypermedia hypermedia skrev:
Det finns detaljplan för de tomter jag tittat på och jag ska bygga ett enbostadshus men vill se vart gränsen ligger till flerbostadshus. Om det går att ha flera inneboende men bara ett kök och andra gemensamma utrymmen i enbostadshus. När blir det ett flerbostadshus?

De tomter jag tittat på är för enbart enbostadshus. Kommunen säger att man kan göra om planen till flerbostadshus men det kostar mycket och det tar tid, samt mycket svårt om nästan omöjligt att få igenom när det är redan sagt att vara ett enbostadshus där.

Det är därför jag ska göra ett enbostadshus, om jag hade chansen att få göra ett flerbostadshus så hade jag, kommunen har inga nu och säger att det är lång väntelista samt de är 10ggr dyrare och större.

Hade tänkt bygga ett enbostadshus (ett sort kök med matplats, en entré, flera sovrum och badrum) där jag hur ut till runt 4-6 inneboende. Ev. hyra ut samtidigt någon del som butik, kontor eller förråd, men tänkte mest på flera inneboende. Jag ska bo i samma byggnad med 2 privata rum. Sedan tänkt att bygga ett attefall hus på tomten senare när stora enbostadshuset är färdigt och hyra ut det till en hyresgäst med.

Hyrpriser i detta område är runt 3000kr/mån för ett rum. 5000kr/mån för ett attefallhus.
Om det går att bygga så och hyra ut allt samtidigt så skulle det ge 20 000-23 000kr i månaden och över 15 000 efter skatt. Då kan man ju bara leva på det eller jobba väldigt lite om man inte har mycket utgifter som bil och dyr bostad mm.
Vad är det för byggrätt på fastigheten? Räcker den till om du räknar med att ha så många rum?
 
M MetteKson skrev:
Vad är det för byggrätt på fastigheten?
En tomt har detaljplan för max 2 våningar och kan vara allt under 250m2 byggarea på första plan.
Kan då max vara i princip ett 2 våningshus under 500m2 tot byggnad, det mena kommunen med.

Kan då vara 14-20 rum om varje rum är 25-35m2. Jag hade tänkt runt 10 rum + kök, så det finns då marginal över. Sen ev. ett attefallhus på 30m2 i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.