Hej! Jag har börjat inreda övervåningen i vårt Älvsbyhus Höner. När jag monterat upp masonit för luftspalt mot snedtaket så vill skivorna "slå sig" eller glesa i skarvarna och jag litar inte på att bara tejpa skarvarna och hoppas att det håller ihop med tiden. Är det en dum idé att borra hål inifrån och sätta små skivexpander för att nypa ihop skivorna mot varandra? Tejpar skarvarna samt över expandrarna ändå för att hålla det vindtätt och för att förhindra att lösullen tränger ut när den blåses in. Masonitskivor monterade på snedtak med synliga skarvar och glesning vid skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonitskiva monterad mot snedtak med synlig skarv och skivexpander i ett under-renovering Älvsbyhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra i en sträng fogskum
 
P para skrev:
Dra i en sträng fogskum
Det hade nog varit smartare så här i efterhand, men kan det orsaka några problem att jag gjort som jag gjort? Det ska ju inte finnas något vatten där som kan tränga ner genom hålen, förutom eventuell kondens men det handlar ju inte om några mängder. Har bara borrat i ett par fack så är inte omöjligt att riva ner och göra om men det känns tråkigt.
 
Jag hade ca 10cm överlapp och drog ihop mina skivor med montageskruv. Dina expandrar funkar säkert lika bra.
Satte en bit läkt på mitten också så skivorna inte skulle böjas mot yttertaket

Det ser ut som om du har många skarvar? Har du inte långa skivor?
 
P para skrev:
Jag hade ca 10cm överlapp och drog ihop mina skivor med montageskruv. Dina expandrar funkar säkert lika bra.
Satte en bit läkt på mitten också så skivorna inte skulle böjas mot yttertaket

Det ser ut som om du har många skarvar? Har du inte långa skivor?
Ok. Jag har 15cm överlapp och har också en läkt i mitten. Dom två yttersta facken mot varje gavel är för breda för masoniten (140cm) så har fått lägga dom åt "fel" håll. Sen har jag använt spillet från dom skivorna till några av dom normalbreda facken, därav väldigt många skarvar. Interiör av en takkonstruktion med isolering, masonitskivor och träreglar samt synliga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Har ingen betydelse, förutsatt att luftspalten är gnagarsäkrad med metallnät, samt att det sätts upp asfapapp el motsvarande vindpapp.

Masonitskivor (skarvade) kommer aldrig att vara täta i skarven. De rör sig otroligt mkt över året med skillnaderna i RH. Tejp kommer högst sannolikt aldrig att hålla i längden.

Ex på kraften i fuktrörelserna över tid: När man har masonit som undertak så är det väsentligt att de läggs med rejält överlapp över takstolarna och spikas tätt, annars kommer rörelserna över tiden att dra sönder spikhålen/skivorna, och de ramlar ner.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.