Hej,svetsar inte så ofta men har ändå en halvskaplig migsvets.
Jag håller på och byter en tröskel på en gammal bil och börjar fundera på om gasen börjar ta slut i min 5 kgs-tub.
När jag började idag så var trycket på 45 Bar och nu är det nere i 25 Bar.
Jag tycker det skvätter och fräser ovanligt mycket men samtidigt borde man väl kunna köra med tuben tills man är nere på någon enstaka Bar i tuben eller?
Jag har försökt söka på info om detta men det verkar inte vara så lätt att hitta något.

För övrigt så kör jag med 10 l/min på flödet så det bör ju vara ok iaf.
 
H
45 bar borde gå bra.
Kör ned till 15-20 bar innan vi byter på jobbet.
Dock större flaskor då
 
Jag brukar köra ner till 2-3, trycket ut är en halv bar kanske.
 
Hej.
Jag kör på så lågt tryck/flöde det går för att spara gas.
Svetsar gör jag till det börjar gå dåligt, då byter jag flaska som jag ser till att ha fylld, alltid!
Lycka till
 
Man kör tills det slutar komma gas. Allt annat är slöseri.
Protte
 
  • Gilla
Matte.H och 7 till
  • Laddar…
regulatorn pytsar inte ut mycket så det går ju i princip att köra till tuben är tom som sagt. Det är liksom inte oreglerat tryck som matas ut.
 
A
Såklart kan man köra tills det är slut!
tricket är att det inte bör inträffa på en helg när man behöver svetsen....inte helt ovanligt att det hänt:( (optimalt med två tuber förstås,vilket jag själv har numera!)
 
Har man 5lit aga så byter man med fördel upp sig till 10lit.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
F
Så länge du får ut den volymen du vill ha så funkar det. Gasen blir liksom aldrig dålig eller kontraminerad eller nåt sånt i flaskan. Däremot stående gas i slang kontramineras av syre om den står. Ett relativt vanligt fel vid längre slangar av fel kvalitet vid svetsstart.

men har du verkligen kontrollerat att du har 10 liter/minut? När trycket i flaskan blir lågt så är det inte helt ovanligt att regulatorn ger lite mindre med. Du har 125 teoretisk liter gas kvar i flaskan vid 25bar så i bästa fall 8-10 minuters svetsning.
 
Tror att flödet står på drygt 10 l/min just nu. Pillade på inställningarna lite och hade svårt att komma ner till 10 igen.

Kan det vara att plåten är gammal med oxid i porerna som påverkat?

Tror jag byter tub, 8-10 min räcker inte till det jag har kvar. Vill inte bryta mitt i för att åka och byta.
Har ett jula runt hörnet och de har börjat byta tuber ganska nyligen. Kostar 599 för en 5kg mison.
 
Vad har Jula för fabrikat då och vad har du?
 
Jag har aga och jula har ett märke som heter Strandmöllen men byter in alla märken.
 
F
E exxy19 skrev:
Tror att flödet står på drygt 10 l/min just nu. Pillade på inställningarna lite och hade svårt att komma ner till 10 igen.

Kan det vara att plåten är gammal med oxid i porerna som påverkat?

Tror jag byter tub, 8-10 min räcker inte till det jag har kvar. Vill inte bryta mitt i för att åka och byta.
Har ett jula runt hörnet och de har börjat byta tuber ganska nyligen. Kostar 599 för en 5kg mison.
10 liter / minut med manometer (som bara är en tryckgivare med annan skala) eller ett rör med en stigande kula? Det finns ju trattar man sätter på pistolen och kollar flödet, är bra att kolla att en sån och manometern ger liknade värde.
 
Att svetsa tröskellådor är ju typfall där det ofta är smuts/rost som får det att fräsa/spotta, kombinerat med underredsmassa på insidan som rinner av värmen.
 
E exxy19 skrev:
Jag har aga och jula har ett märke som heter Strandmöllen men byter in alla märken.
Visste faktiskt inte att Jula hade div svetsgas men är du helt säker på att de byter in alla slags fabrikat då? Låter långsökt. Mer troligt är väl att du kan byta in en strandmöllen flaska köpt på jula. Dessutom tycker jag att de vid en snabb blick är ganska dyra. Tror inte det kostar mer att byta på AGA depå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.