C cpalm skrev:
Läser man lite om detta så verkar det till att börja med vara smått otroliga 80-90% av alla granskade deklarationer av fastighetsförsäljningar som underkänns. Vidare verkar vanligaste felet vara felaktiga avdrag - man kan anta att det handlar om renoveringskostnader.

Nu är ju inte skattereglerna för fastighetsförsäljning superkomplicerade, men uppenbarligen alldeles för komplicerade för att det skall bli rätt. Nu antar jag att näringsverksamhet inte ingår i denna analys(?) Med tanke på hur komplicerat det regelverket är skulle de vara intressant att veta hur det ser ut där.
Är nog inte helt otroligt att folk bara "badrummet gick på typ 180.000, så det drar vi av". Sen när det ska tas fram kvitton så är det ett lägre belopp.

Säkert förvirring mellan de olika renoveringsslagen och hur länge man får dra av.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det var, liksom mycket, bättre förr! Mycket bättre!
När vi sålde vårt första hus år 1998 hade "värdet" ökat med cirka 4,6 gånger jämfört med när vi köpte det 23 år tidigare.
Men då, när reavinsten skulle beräknas, fick man justera inköpskostnaden med kronans fall under åren genom inflationen.
Och det var viktigt då, när inflationen ofta var ca 10% per år.
Så av våra 4,6 ggr värdeökning återstod ingenting när vi sålde och deklarerade.
(Nåja, lite förbättringar gjorde vi ju också under tiden och drog av för)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Hantverkare ska betala för löreförmåner på samma sätt som alla andra.

Om du inte tycker att staten förvaltar skatterna väl får man välja andra politiker. Jag tycker inte att det är så illa, även om det är mycket jag inte håller med om.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Chr3
N Nickesågen skrev:
Är det bättre då att man åker in 2 mil med sin privata bil, lämnar barnen på 2 olika skolor och sen åker hem och byter till sin firmabil för att sedan åka in samma väg? Detta system med 100 "fria" mil 10 ggr årligen är ju ett hån mot både miljön och oss småföretagare
Bästa torde vara att åka de två milen med privata bilen, lämna barnen på två olika skolor och därefter åka till arbetsplatsen och byta till tjänstebilen som parkerats där föregående arbetsdag.
Då uppkommer inga tvivel om hur tjänstebilen används.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Arbetsplatsen? Tror du verkligen förstår hur vardagen ser ut för många av oss med tjänstebil.

Min arbetsplats är där jag råkar ha jobb för dagen, hemma hos en privatperson, på en industrifastighet eller kanske ett bygge och ibland stannar jag bara så lite som en timme. Det finns ingenstans jag kan ställa min firmabil över natten som skulle göra det mer logiskt eller lagligt än hemma.

Men då följer jag reglerna till 95% och håller generellt med dom även om vissa regler inte riktigt är kopplade i verkligheten.
 
Chr3
Rickard. Rickard.ag skrev:
Arbetsplatsen? Tror du verkligen förstår hur vardagen ser ut för många av oss med tjänstebil.

Min arbetsplats är där jag råkar ha jobb för dagen, hemma hos en privatperson, på en industrifastighet eller kanske ett bygge och ibland stannar jag bara så lite som en timme. Det finns ingenstans jag kan ställa min firmabil över natten som skulle göra det mer logiskt eller lagligt än hemma.

Men då följer jag reglerna till 95% och håller generellt med dom även om vissa regler inte riktigt är kopplade i verkligheten.

Ok, jag trodde alla hade en arbetsplats att utgå ifrån, det hade jag som ventilationsmontör. Där stod bilarna, där hämtade vi material, där satt chefen osv.
Ber om ursäkt att jag inte hade koll på ditt arbete.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard.ag skrev:
Men då följer jag reglerna till 95% och håller generellt med dom även om vissa regler inte riktigt är kopplade i verkligheten.
Det finns förvisso en undantagsregel för just denna situation.

"Vid bedömning om privat körning skett vid högst tio tillfällen bör bortses från stopp av privata skäl som endast medför en mindre förlängning av resvägen under en pågående tjänsteresa. Den extra körsträcka som sådana privata ärenden medför bör dock medräknas vid bedömningen om bilen körts privat högst 100 mil (SKV A 2019:27)."

Så det är inte så illa som man kan känna ibland.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Bästa torde vara att åka de två milen med privata bilen, lämna barnen på två olika skolor och därefter åka till arbetsplatsen och byta till tjänstebilen som parkerats där föregående arbetsdag.
Då uppkommer inga tvivel om hur tjänstebilen används.
Jag driver eget och har således mitt lager och verkstad hemma vilket gör det svårt att lämna bilen på föregående jobb eftersom jag alltid startar hemifrån. Försöker även jag att följa regler till 100 men i detta fall gällande förmånsvärdet är det klurigt. Hur tycker ni man ska göra i det läget?
 
hsd
Det finns fina elektroniska körjournaler, vill skatteverket veta mer så lämnas filen över med ett knapptryck
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Rickard.
Körjournaltjänsterna är ofta löjligt dyra. En helt vanlig puck som lagra allt på minneskort är allt man behöver och är en engångsavgift.
 
Hemmakatten
N Nickesågen skrev:
Jag driver eget och har således mitt lager och verkstad hemma vilket gör det svårt att lämna bilen på föregående jobb eftersom jag alltid startar hemifrån. Försöker även jag att följa regler till 100 men i detta fall gällande förmånsvärdet är det klurigt. Hur tycker ni man ska göra i det läget?
Jag tycker att om du gör "gott nog" med din journaler, så var nöjd, oavsett om det kanske inte helt följer alla direktiv. Skatteverket lär godkänna detta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M
En dum fråga, hur ser skatteverket vad man har betalat för sin fastighet när man sålt den och uppgivit storleken på reavinsten? Är en fastighetsförsäljning som när man säljer aktier i depå och ”fuskar” lite med ett högre anakaffningsvärde?
 
hsd
Näää aktieförsäljning har myyycket lägre skatt :)
 
Chr3 Chr3 skrev:
Ok, jag trodde alla hade en arbetsplats att utgå ifrån, det hade jag som ventilationsmontör. Där stod bilarna, där hämtade vi material, där satt chefen osv.
Ber om ursäkt att jag inte hade koll på ditt arbete.
Det ser inte ut så för alla. För många av oss så är "arbetsplatsen" hemma. Vi utgår alltså hemifrån och åker direkt ut till kund.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En dum fråga, hur ser skatteverket vad man har betalat för sin fastighet när man sålt den och uppgivit storleken på reavinsten? Är en fastighetsförsäljning som när man säljer aktier i depå och ”fuskar” lite med ett högre anakaffningsvärde?
Köpebrevet eller -kontraktet skickas ju till Lantmäteriet när man ansöker om lagfart.
Och Lantmäteriets uppgifter är långt ifrån sekretesskyddade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.