Blev verkligen jättefint med tillbyggnaden. Hatten av för arkitekten. Och golvet blev fantastiskt. Gillade även köket mycket, passar jättebra in i huset.

Men ekonomin... just att tomten inte är friköpt gör att månadskostnaden blir orimlig. Jag gissar att det är ungefär samma pengar som för exemplet ovan. Och när kommunen behöver mer pengar så Kan de närsomhelst höja priset ytterligare utan pardon. Det har hänt förr just i Enskede, dessvärre.
 
V
N Nephew skrev:
I plast/aluminium eller nytillverkade i trä?
Nytillverkade i trä med linoljefärg.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker det blev jättefint. En utbyggnad som passar huset i övrigt.

Ang. tomträtter så verkar man kunna köpa loss tomten för 50% av marknadsvärdet. Så 2-3 miljoner kanske?
https://boende.stockholm/regler-tillstand/tomtratt-och-arrende/frikop/

Annars så tycker jag likt många andra att det har blivit ännu mer fokus på relationer sedan ann tog över. Vilket är tråkigt.
 
  • Gilla
Sinclear
  • Laddar…
Jag tycker det blev väldigt fint. Gillar fiskbensparketten! Är också rätt nyfiken på vilket kök ni valt. : )
 
  • Gilla
Ollet
  • Laddar…
Ser att en av ägarna läser, alltid kul om ni kommenterar kommentarerna. TV visar väl det som blir dramatik men visst var ni väldigt naiva i fråga om mycket men hur ska man veta som du säger innan man byggt lite.
Jag sällar mig till de här som gillar utbygget, väldigt snyggt och passande till husets grundkaraktär.
En fundering, hur har ni behandlat parketten i köket? Vet av erfarenhet att visst vatten spill blir det och även vårt linolium golv tar lite stryk med tiden så hur ska ni sköta det fina golvet? Men jättefint golv.
 
De som påpekar att det är en tomträtt endast, vad hade huset kostat om det INTE hade varit det? knappast runt 4-5 miljoner så centralt som det ändå är? Tycker huset blev riktigt fint till sist och jag kan verkligen förstå hur stressad situationen måste ha varit med barn och allt!
Kan hålla med om att husdrömmar borde lägga lite mer fokus på själva bygget och dess lösningar/problem då jag tycker det är mycket intressant att se vad man kan stöta på och hur man väljer att lösa det för det kan man ha nytta av när man själv är i farten någon gång. Att relationen blir påfrestad är väl nästan garanterad vid renoveringar i denna klass så jag tycker som sagt att man kan fokusera lite mer på det andra.
 
Ingen kritik mot de aktuella köparna, men 4,8 miljoner för ett renoveringsobjekt utan tomt. Vart är världen på väg?
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Sådär är det i Stockholm. Det här läget gör att de kan ha extremt korta pendlingstider. Bo i Bullerbyn och vara på jobbet i city på en kvart. "Alla" vill bo så och det är extremt många som är med i varje budgivning, är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 5 till
  • Laddar…
Ett motsvarande hus i Norra Ängby som också är ett område med Egna Hem hus (dock i Bromma) är budet just nu 12.35 MSEK så det är populära områden. Huset är 112 + 60 kvm.
 
  • Vitt tvåvånings Egna Hem hus med röda takpannor i Norra Ängby, omgivet av grönt häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag förstår principen. Tycker bara det är konstigt att det är så viktigt att bo på ett frimärke en kvart från Stockholm centrum. Köper man ett hus för halva pengarna några mil länge bort så får man många miljoner över att pendla för, större tomt, mer natur, etc. Och inte nödvändigtvis särskilt mycket längre pendlingstid till jobbet.
Men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, jag förstår principen. Tycker bara det är konstigt att det är så viktigt att bo på ett frimärke en kvart från Stockholm centrum. Köper man ett hus för halva pengarna några mil länge bort så får man många miljoner över att pendla för, större tomt, mer natur, etc. Och inte nödvändigtvis särskilt mycket längre pendlingstid till jobbet.
Men det är en annan diskussion.
Det krävs nog betydligt mer än några mil för att få ett hus i den klassen för 4,05msek. Även om tomten kostar två millar att köpa så var det nog inget dumt köp åtminstone inte rent ekonomiskt. Sen varför alla ska bo i Stockholm, tja jag antar att det är jobben...
 
useless useless skrev:
Jo, jag förstår principen. Tycker bara det är konstigt att det är så viktigt att bo på ett frimärke en kvart från Stockholm centrum. Köper man ett hus för halva pengarna några mil länge bort så får man många miljoner över att pendla för, större tomt, mer natur, etc. Och inte nödvändigtvis särskilt mycket längre pendlingstid till jobbet.
Men det är en annan diskussion.
Precis så är det. Vi bor i Nacka på 193 kvm, har drygt 1 500 kvm friköpt tomt med sjöutsikt som gränsar till naturreservat och driftkostnader på 30 000 kr/år. 3 minuter till infartsparkering, sedan 20 minuter med bussen till Slussen. Och betalade under 10 Mkr.
 
B b50gud skrev:
varför då? man kan sätta in antingen exakt likadana fönster nytillverkade eller i samma stil fast med bättre isoleringsförmåga. de gamla kan vara genomruttna. i vårt förra hus är fönstren bytt flera gånger de jag tog ut var insatta på 60 talet hittade bilder från 20 talet på huset. satte in nya treglas som liknade de från 20 talet men med modern standard gissar att huset bytt fönster eventuelt ytterligare någon gång innan dess oklart byggår på huset men vet att en person föddes i huset 1840 så uppenbarligen stod det där då. skulle inte tveka en sekund att byta ut gamla englasfönster med innerrutor både av driftekonomiska och underhållsmässiga skäl. inte alla som vill göda energibolag och sitta i drag.
Då msste du haft dålig kvalitet på fönsterna om dom är bytt flera gånger.

Dom där fönsterna var ganska bra till den ålder huset var i. Och det är det bästa resultat hitils jag har sett i det här programmet. Fast toaletten som satt på väggen passade inte alls in. Men annars var det ganska finnt.

Såg nå som jag bara blev helt chockad av igår, ett 20-tals hus som banverket byter fönster på. Fönstret glasen blev så smal (överdimisiometsde tjocka bågar) och hantag som var så stor så verkadr vara nå hsndiksppsanpassad. Och snart ska lika dana moddeler av fönster in i ett 1700-tals hus, men mitt hus kommer dom inte i närheten av.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, jag förstår principen. Tycker bara det är konstigt att det är så viktigt att bo på ett frimärke en kvart från Stockholm centrum. Köper man ett hus för halva pengarna några mil länge bort så får man många miljoner över att pendla för, större tomt, mer natur, etc. Och inte nödvändigtvis särskilt mycket längre pendlingstid till jobbet.
Men det är en annan diskussion.
Ta en titt på hemnet och hitta något exempel vettja. Du måste många mil bort för att uppnå det du pratar om.
Jag tyckte det verkade varit ett kap med den marknaden som är.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.