Håller på att uppgradera montagebordet. Modifierade en gammal nollspänningsbrytare som får styra fräsen. Hann också göra en förvaring för lite fräsgrunkor.
Modifierad nollspänningsbrytare och förvaring för fräsverktyg installerade på ett montagebord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierad nollspänningsbrytare monterad under verktygshylla på ett montagebord med kablage och förvaring för fräsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgraderat montagebord med modifierad nollspänningsbrytare och förvaring för fräsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Kommer bli snyggt!

Ps. Vart brukar du sourca blad?
Ja, hoppas på det. :)
Lite olika skulle jag säga, internethandlarna (mixfishing, brisa, si-knives), facebookgruppen knivslöjd köp & sälj är väl de vanligaste.
 
S snajgel skrev:
Ja, hoppas på det. :)
Lite olika skulle jag säga, internethandlarna (mixfishing, brisa, si-knives), facebookgruppen knivslöjd köp & sälj är väl de vanligaste.
Ok. Ja si-knives är bra, har handlat en del RWL-34 där. Tror det bara är en tidsfråga tills du gör egna blad också. Det är i varje fall väldigt svårt att låta bli..:)
 
Tror att jag har åstadkommit min första raka och vinkelräta kant efter att ha hämtat ut en 80 cm styrskena på postombudet. Kul när det går lätt.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ok. Ja si-knives är bra, har handlat en del RWL-34 där. Tror det bara är en tidsfråga tills du gör egna blad också. Det är i varje fall väldigt svårt att låta bli..:)
Vill helst göra köksknivar och utbudet på sånna blad är inte jättestort. Har varit inne lite på att göra egna blad men det är det där med bandslip (dyrt) och härdning. Så nu biter jag ihop och tar vad som erbjuds. ;)
 
richardtenggren
S snajgel skrev:
Vill helst göra köksknivar och utbudet på sånna blad är inte jättestort. Har varit inne lite på att göra egna blad men det är det där med bandslip (dyrt) och härdning. Så nu biter jag ihop och tar vad som erbjuds. ;)
Ja det blir en hel del investeringar om man ska köra "all in", inte minst på lufthärdande stål. En budgetvariant är ju att göra en filjigg, och använda stål som är "lätta" att värmebehandla själv typ 80Crv2, och göra en liten ässja/ugn av typ leca och gasolbrännare.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Ja det blir en hel del investeringar om man ska köra "all in", inte minst på lufthärdande stål. En budgetvariant är ju att göra en filjigg, och använda stål som är "lätta" att värmebehandla själv typ 80Crv2, och göra en liten ässja/ugn av typ leca och gasolbrännare.
allt går (;)) men vetti tusan om jag orkar... lite inne på om man ska köra knifeprint.com skaffa sig en bandslip och skicka iväg för härdning.. Vi får se.. :)
 
Ja hehe, ja så är det. Ja man kan ju skicka för härdning också. SI och MIX samordnar ju. Vänta i så fall med all slipning till efter härdning. Härdverkstäderna spänner inte upp bladen utan de får svalna hängandes. Kan bli en del vridning då, framförallt på långa kockblad. Kan det förvisso bli ändå, men risken minskar lite om man väntar med slipningen. Jag spänner upp mellan två aluminiumblock med tvingar och släcker sen med tryckluft. Kan ändå bli lite snett. Ska nu prova att spänna upp bladen efter släckning också, mellan vinkelprofiler med C-klämmor och ha dem så genom djupkylningen och anlöpningen också.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja hehe, ja så är det. Ja man kan ju skicka för härdning också. SI och MIX samordnar ju. Vänta i så fall med all slipning till efter härdning. Härdverkstäderna spänner inte upp bladen utan de får svalna hängandes. Kan bli en del vridning då, framförallt på långa kockblad. Kan det förvisso bli ändå, men risken minskar lite om man väntar med slipningen. Jag spänner upp mellan två aluminiumblock med tvingar och släcker sen med tryckluft. Kan ändå bli lite snett. Ska nu prova att spänna upp bladen efter släckning också, mellan vinkelprofiler med C-klämmor och ha dem så genom djupkylningen och anlöpningen också.
och slipa härdade blad är inga problem om man har bandslip? För då går det väl inte längre med fil? :?
 
Nej med fil är det kört. Slipband går fint. Men kör med "keramiska" typ VSM XK, 3M Cubitron, Norton REDX etc. På kockkniv som är i tunnare gods så är det lagom att börja med 60 korn, också doppar man flitigt i vatten mellan sliptagen. Ett eller två tag åt gången sen doppa. Man vill inte överhetta.
Det är också viktigt att alternera sidor vid slipning. Några tag på ena sidan, sen några på andra. Detta för att motverka vridning.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Jag har gjort så att jag slipat lite innan härdning men sparat en orörd sträcka längs ryggen, där jag kan få tryck från aluminiumblocken. Men hade jag skickat iväg för härdning så hade jag nog inte vågat göra så.
Sen går det ju att rikta blad i efterhand. Själv har jag taperat tången på en kockkniv jag gjorde, för att kompensera för vridningen. Man kan även rikta med hammare, och genom böjning under anlöpningen. Men det har jag inte testat.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Det är många inlägg om knivtillverkning. Även jag gör ett försök så får man känna hur det funkar. Tog en sågklinga och testar mig fram.
Handgjord kniv av sågklinga på en bänkslip med blått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen så tog jag mig tid att ordna hållaren för elektrodhållaren på mitt vikbara svetsbord.
Elektrodhållare monterad på kant av vikbart svetsbord, mot grusig mark i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag stomrest lekstuga/klätterhus i stormvindarna.
Pågående konstruktion av en lekstuga med trästomme och klätterställning i en trädgård, med verktygsvagn och grön gunga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt ögonmått är helt ok, första försöket!
En vattenpass används för att kontrollera lodrätheten på en trästomme utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kvällen är ung, vad kan man mer hitta på?! :thinking:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det är många inlägg om knivtillverkning. Även jag gör ett försök så får man känna hur det funkar. Tog en sågklinga och testar mig fram.
[bild]
Äntligen så tog jag mig tid att ordna hållaren för elektrodhållaren på mitt vikbara svetsbord.
[bild]
Sen har jag stomrest lekstuga/klätterhus i stormvindarna.
[bild]
Mitt ögonmått är helt ok, första försöket!
[bild]
Och kvällen är ung, vad kan man mer hitta på?! :thinking:
Bild nr tre får mig utsökt att tänka på belägringsmaskiner. Projektilvikten nittio kilogram har jag hört ska vara alldeles särskilt fördelaktig.
 
siggebo siggebo skrev:
Bild nr tre får mig utsökt att tänka på belägringsmaskiner. Projektilvikten nittio kilogram har jag hört ska vara alldeles särskilt fördelaktig.
Jo en trebuschet har funnits i tankarna för att "försvara" gården,sstenar finns i mängder, men först måste barnen lära sig att klättra (vilket INTE är svårt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.