Ramnemark Ramnemark skrev:
Inte om man kör 15mm plyfa :)
Ok, det var nytt för mig. Var hittar man sådan? Är det inte enklare och billigare att regla 30 c-c?
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ska vara ärlig och säga att det tog en bra stund innan jag förstod vad som var så roligt.
Det är inte alltid lätt med svenskan trots 34 år i landet.
Jag tror faktiskt det är du som har rätt. Hade du använt "till" i stället för "mot" hade det varit roligt men nu tror jag du har rätt. Finns det någon svenskaprofessor som kan rätta?
 
Måste grodan och skalpell fram?

Bytte A mot B är väl mönstret. Problemet är att det går att läsa med bestämning på olika sätt.

Jämför den gamla: igår sköt jag en hare på 200 meter - det var en lång hare!
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, det var nytt för mig. Var hittar man sådan? Är det inte enklare och billigare att regla 30 c-c?
15mm plywood finns hos alla bygghandlare.
Den stora fördelen med att sätta plywood är inte att det är lättare att bygga själva väggen utan att man blir fri att hänga vad man vill vart som helst i badrummet. När man bygger badrum utan plywood så måste man kortla med en regel överallt där man ska hänga upp något, allt från duschdörrar till handdukskrokar måste skruvas in i massivt trä så varenda detalj i badrummet måste vara perfekt planerad. Använder man plywood så kan man skruva vad som helst överallt. Den stora fördelen är att man därigenom kan anpassa badrummet allt eftersom tiden går. Om behöver barnen mer utrymme för smink så att man behöver ett nytt badrumsskåp så är det inget problem Eller om man vaknar en dag och inser att man har blivit äldre och och behöver ett handtag i duschen för att hålla sig i så är inte heller det ett problem. Utan plywood så kräver bägge dessa att hela badrummet blåses ut och görs om från början.
 
Janus82 Janus82 skrev:
15mm plywood finns hos alla bygghandlare.
Den stora fördelen med att sätta plywood är inte att det är lättare att bygga själva väggen utan att man blir fri att hänga vad man vill vart som helst i badrummet. När man bygger badrum utan plywood så måste man kortla med en regel överallt där man ska hänga upp något, allt från duschdörrar till handdukskrokar måste skruvas in i massivt trä så varenda detalj i badrummet måste vara perfekt planerad. Använder man plywood så kan man skruva vad som helst överallt. Den stora fördelen är att man därigenom kan anpassa badrummet allt eftersom tiden går. Om behöver barnen mer utrymme för smink så att man behöver ett nytt badrumsskåp så är det inget problem Eller om man vaknar en dag och inser att man har blivit äldre och och behöver ett handtag i duschen för att hålla sig i så är inte heller det ett problem. Utan plywood så kräver bägge dessa att hela badrummet blåses ut och görs om från början.
För att inte tala om att ett badrum av skivkonstruktion utan 15mm k-plywood ej är godkänt enligt branschreglerna, och att regelavståndet ska vara cc30 alt. cc45... men det finns ju andra trådar där det kan diskuteras.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
För att inte tala om att ett badrum av skivkonstruktion utan 15mm k-plywood ej är godkänt enligt branschreglerna, och att regelavståndet ska vara cc30 alt. cc45... men det finns ju andra trådar där det kan diskuteras.
Det finns inga krav på 15mm plywood, det är en testad konstruktion
 
Nej, det kanske stämmer men den måste ändå uppfylla kraven. Det gör den väggen, därav hänvisas den till. Eller? Oavsett så är väl enbart en gipsskiva inget att rekommendera? Visst kan man kanske använda 12mm k-plywood, men då finns större risk att skruvinfästningen går igenom skivan, vilket den inte ska.

”Nu finns en våtrumsvägg som uppfyller kraven enligt branschregler Säker Vatteninstallation.
Väggen är utvecklad av Säker Vatten AB i samarbete med ledande byggföretag, försäkringsbolag, småhus tillverkare och Sveriges Byggindustriers Utvecklingsfond, SBUF.” Källa: Säker Vatten AB
 
Enkel gips är lika godkänt som våtrumsväggen, men inget jag skulle rekommendera.
Enkel gips uppfyller kraven om man byggt rätt och kortlat där det ska fästas upp saker.

Skulle absolut bygga våtrumsväggen istället för en vägg med enkel gips men det är lika ok
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Skall det inte vara c-c 30 i våtrum?
Inte sett 300cc när man har plyfa och gips med matta utanpå. Möjligtvis 450mm cc, men då får vi lösa det den dagen badrummet ska renoveras. Inte värre än att man gäller in lite fler 70 reglar emellan den dagen. Nu är väggen där så rörmokaren kan sätta ett fördelarskåp till varm och kallvatten. Vi har ett annat badrum som ska renoveras först, och då behöver han kunna dra om vattnet först.
 
Följer med badrumstemat..
Vårt nya badrums väggar.. från ”utsidan/baksidan” :cool:

Regling.. skiva.. +

Reglar och installation av elledningar i stommen för ett badrum på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan: gips, fuktskydd/matta och kakel (y)
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag hyvlat lite taklist till barnens nya sovrum

Närbild av en taklist som hyvlas med en maskin i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen hyvlade taklister staplade i en verkstad, med synlig klinga av geringssåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlat trästycke för taklist i förgrunden med suddigt bakgrund av verkstad och andra trälistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhyvlade trälist staplade på en lastbilsflak utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
-RB- och 7 till
  • Laddar…
Golv på plats, tak målat, dörrar och karmar målade, renoveringstapet delvis uppsatt. Nu väntar vi på nya fönster någon gång i mars.
 
  • Renoverat rum med nytt golv, målade vita tak och dörrkarmar samt delvis uppsatt renoveringstapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
Spraeklan Spraeklan skrev:
Idag har jag hyvlat lite taklist till barnens nya sovrum

[video] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tjusigt! Vad använder du för träslag?
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Tjusigt! Vad använder du för träslag?
Jag gissar furu?
 
Nu är hallmöbeln klar, stången får nog vänta till imorgon

Nybyggd hallmöbel med öppna hyllor för skor och övre sektioner för förvaring, ljusslinga till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.