Hej

Som frågan är, finns det någon här som har erfarenhet av att byta ut sin råspont och papp mot takduk?
Det är ett 1 1/2 plans 50-talshus.

Taket ska bytas i år en besiktningsman rekomenderade oss att byta ut råsponten p.g.a. fuktskador (fuktläckage inifrån), bättra på ventilationen till vinden och om det inte är bättre till nästa vinter komplettera med en sorbtionsavfuktare.

Jag undrar om någon provat byta till takduk?

Vi är inte intresserade av att bygga om något invändigt.

/Tacksam för svar
 
Det har jag gjort. Då var det att jag inredde övervåningen och reglade på takstolarna utåt för mer plats till isolering. Nu är det en frihängande duk mellan takstolarna. Det krävs dock grövre bärläkt till takpannorna vilket gör att dessa kommer upp lite.
Jag tycker det verkar vettigt med duk då ev fukt inte stannar upp på råspontnen.
Nu är det isolerat med lösull.
 
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
P pappel skrev:
Det har jag gjort. Då var det att jag inredde övervåningen och reglade på takstolarna utåt för mer plats till isolering. Nu är det en frihängande duk mellan takstolarna. Det krävs dock grövre bärläkt till takpannorna vilket gör att dessa kommer upp lite.
Jag tycker det verkar vettigt med duk då ev fukt inte stannar upp på råspontnen.
Nu är det isolerat med lösull.

Tack för ditt svar och roligt att du körde på detta! Jag tror du har en bra konstruktion!

Vår entreprenör föreslog att vi borde behålla konstruktionen med råspont. Vi kommer byta sponten men lägga diffusionsöppen duk avsedd att lägga på spont. Samt att förbättra vindsventilationen.
Vi använder inte vinden så utrymmet är inga bekymmer i detta fallet.

Vh Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.