Hej!
Kommer bygga en stuga med enbart solceller och batteri som strömkälla.
Vill nog ha en tv ibland och inser att jag nog vill ha en omformare för att kunna köra tv:n på 230v.

Frågan jag funderar på då är om det vore en ide att ha omformaren mellan Batteri och säkringsskåp och köra hela anläggningen på 230v.

Jag vet ju att omformaren i sig drar endel ström men det finns väl även endel förluster i kablarna vid ett rent 12 voltsystem?
Frågan är ju om omformaren drar så mycket extra att det blir ohållbart i längden?
 
Ja precis den tanken har slagit mig. Men man kan ju ha lite större tv på 230 volt bara:)
Sen kommer jag nog att vilja ha en omvandlare ändå för att tex köra dammsugare eller ladda batterier till verktyg mm
 
H Håll höger skrev:
Ja precis den tanken har slagit mig. Men man kan ju ha lite större tv på 230 volt bara:)
Sen kommer jag nog att vilja ha en omvandlare ändå för att tex köra dammsugare eller ladda batterier till verktyg mm
Där har du ju svaret
 
Kör lampor och dåligt på 12v och skaffa en omformare till tvn. Kablarna är bara dimensionera upp så är det inget bekymmer.
 
  • Gilla
Håll höger
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kör lampor och dåligt på 12v och skaffa en omformare till tvn. Kablarna är bara dimensionera upp så är det inget bekymmer.
Precis, det blir nog att göra så. Tack för svar
 
Installera all belysning med 12V LED!
Skaffa en UPS för datorer som ger sinusvåg ut på 230V typ. 1000 W för alla övriga prylar.

Ett tips, kolla med skrotfirma för lastbilar. En modern lastbil har allt installerat idag, kyl, frys, kaffekokare, TV, ljudanläggning, värme. Allt går på 24V
 
  • Gilla
Håll höger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.