Hej,

Har fått blästrat och målat ett par fina gamla element men behöver tips för att kunna få loss
de gamla anslutningarna.

Har filat bort färg i gängorna så gott som jag kommer åt och försökt lossa med min rörtång utan succé.

Hur får jag loss dom? Någon särskild spray? Värma? (undviker helst) Största rörtången? Annat?
 
  • Nyrenoverat vitt gjutjärnselement med gammal rörförbindelse och synlig gänga där färg filats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska bara lossa mässingsdelen med kona och mutter låt den större bussningen in mot elementet vara. Titta in i öppningen så ser du nog två längsgående vulster ordna något lagom brett och platt du kan sticka in och använda att vrida loss med. Givetvis ingen värme nu när du gjort i ordning allt så fint. Behöver du ens byta ut något där det passar ofta med den anslutningen mot nyare delar också.
 
Staffans2000
Lyckas du inte med det, gå till ett rörläggeri för hjälp. De har specialverktyg för ändamålet.
Troligtvis behöver du byta konan (stolpen) ifall du bytt till nya ventiler, eftersom de är olika koning.

Sensmoralen är: lossa stolparna innan målning!

Staffan
 
Staffans2000
Dublett
 
Du behöver en nippelnyckel känner du någon rörläggare så ingår det i deras verktygslåda
Annars kan man köpa en på lite olika ställen men det är kanske inte något du behöver ha liggande hemma
Annars kan du köra till en rörläggare och fråga om du kan få låna en En använd nippelnyckel för rörmokeri ligger på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Du ska bara lossa mässingsdelen med kona och mutter låt den större bussningen in mot elementet vara. Titta in i öppningen så ser du nog två längsgående vulster ordna något lagom brett och platt du kan sticka in och använda att vrida loss med. Givetvis ingen värme nu när du gjort i ordning allt så fint. Behöver du ens byta ut något där det passar ofta med den anslutningen mot nyare delar också.
Tyvärr så behöver jag nog lossa som jag tänkt, anslutningen där elementet ska sitta har en annorlunda dimension!

Kanske borde förtydliga att elementen är köpta och inte suttit installerade hos mig innan.
 
Den stora bussningen ska du inte röra då det är en del av radiatorn och håller ihop flänsarna
 
Totte lille Totte lille skrev:
Den stora bussningen ska du inte röra då det är en del av radiatorn och håller ihop flänsarna
på gjutna element möjligen men knappast detta som är svetsat.
 
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
på gjutna element möjligen men knappast detta som är svetsat.
Så är det.
 
Fick loss dom till slut, win!

Tog rörtången tillsammans med ett långt järnrör och då gav dom med sig.
Dom hade inte lossnat av sig själv om man säger så (blodsmak typ).

(y)
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Har lossat fler och ett tips kan vara att värma på ordentligt, då förkolnar det gamla linet och det är betydligt enklare att få isär! Det kräver en ommålning då så klart.
 
Staffans2000
S sladdbarn skrev:
Har lossat fler och ett tips kan vara att värma på ordentligt, då förkolnar det gamla linet och det är betydligt enklare att få isär! Det kräver en ommålning då så klart.
Det är en stor anledning till att rörläggare har med sig en bärbar svets i bilen.

Kalle Kulör
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.