Hej!

Husförutsättningar:
Bästa solläge utan någon skugga, målat i mörk färg
Väldigt bra isolerat
Normalt antal fönster, inga markiser
110 m2, uppdelat på två våningar på 55 m2
Sovrum på övervåningen
Hall som leder in till trappa, kök och vardagsrum på bottenvåning
FTX-system (se länk nedan) med luft: in, ut, eller in ut i alla rum.
Fjärrvärme


FTX-system som detta:
http://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/

Huset blir mycket varmt på sommaren, speciellt på övervåningen med sovrummen, och kräver en stor arbetsinsats för att inte bli olidligt varmt. T.ex. får man börja vädra direkt på framsidan kl 13 när solen slutat skina där, och så vidare.

Jag funderar på att installera en luft-luftvärmepump som jag främst vill använda till kylning. Bonusmöjligheter med värme som reserv om fjärrvärmen krånglar eller är dyrare.

Mitt huvudsakliga "problem" är att det inte finns någon bra plats att montera inomhusdelen på övervåningen, vilket väl hade varit naturligt.


Frågor:

1) Om jag monterar inomhusdelen på bottenvåningen, i hallen över ytterdörren, kan jag då räkna med att ha möjlighet att få ner temperaturen även på övervåningen? Min tanke är att köpa en värmepump kraftfull nog att "kyla nerifrån" och upp. Dessutom finns ett FTX-system (med ställbar hastighet) som blandar luften i huset, och på sommaren återvinns kylan genom att kyla inkommande utomhusluft i värmeväxlaren. Är det rimligt att det fungerar som jag tänkt? Vad är dina erfarenheter?

2) Hur kraftfull kylkapacitet kommer jag behöva? Se husbeskrivning ovan.

3) Ett möjligt problem med montering av inomhusdelen över ytterdörr i hallen är att jag kommer "spruta" in kall luft in i huset via hallen. Detta är motsatt flödesriktning mot FTX-systemet, som suger via ett antal upptagare i rum med dörr till hallen. När väl den kylda luften går in i värmeväxlaren kommer den att kyla ingående utomhusluft, men jag undrar om det blir problem med att jag skapar konkurrens om luftflödesriktningen i hallen? Bör jag istället överväga att sätta inomhusdelen i vardagsrummet, och på så sätt "följa flödet"? Eller kommer jag då bara med min kylda kalla luft konkurrera med den "varma" luft som matas in från FTX-systemet via inblåsen i taket på vardagsrummet?

4) Med tanke på att kall luft faller neråt, och att jag har ett FTX-system, är det kanske till och med fördelaktigt att ha inomhusenheten på nedervåningen? Ur bullersynpunkt sett till sovrummen är det ju fördelaktigt att ha inomhusdelen långt bort från sovrummen; men hur skall man tänka med kylan och luftcirkulationen?

5) Något annat jag bör tänka på? Fukt och kondensproblem? Kondens i FTX vid kylning på sommaren?


Jag har inte hittat någon tråd på forumet som behandlar detta problem.

Jag är tacksam för alla kommentarer och åsikter! :)

Med förhoppningar om en :cool: (cool) inomhussommar!
 
Redigerat:
Är ingen expert på området , men har dock lite praktisk erfarenhet då vi har luftvärmepump över ytterdörr på nedervåning och sovrum på övervåning , min erfarenhet säger att kyla från pumpen är otroligt svår att ”flytta” runt . Sprider sig inte alls som värmen när man kör den. Kylan vill gärna lägga sig som en ”blöt filt” i rummet och just i området nära pumpen , jag har inte sån ventilation som du har så kanske fungerar då men att försöka sprida iväg kylan. Med fläktar eller såklallade ”värmeförflyttare” har visat sig omöjligt , spec en våning upp :p
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Tveksamt om du får märkbar hjälp av FTX i detta läget. Jag har aktiv kyla i mitt FTX och kyleffekten där är inte speciellt stor.
Det finns luft-luft värmepumpar med takmonterade innerdelar, det skulle kunna vara ett alternativ.

Markiser eller automatiserade shutters/rullgardiner gör stor skillnad, så överväg det som ett alternativ

Kan du ladda upp en bild på planlösningen i huset?
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det blir som ett lock av värme i trappan till övervåningen när jag kör kyla i hallen på nedervåningen och det är varma sommarveckor. Det behövs ett aggregat uppe vid eller i innertaket på övervåningen för att få kyla där. Varje luftkonditioneringsaggregat/innerdel arbetar också med ett luftflöde som kan vara 3 ggr det vanliga ventilationsflödet i huset. Luft i sig självt leder kyla dåligt (och även värme nästan lika dåligt).
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Glöm att sprida kylan med FTX systemet. Ska du ha någon märkbar effekt av att flytta kylan mha fläktar så krävs det väldigt rejäla anordningar, antingen väldigt högljutt eller spirorör i industriell dimension (300mm diameter minst).

Luft innehåller helt enkelt väldigt lite värmeenergi och för att flytta på mycket värmeenergi behöver man flytta oerhörda mängder luft.

Enklaste lösningen är att installera en LLVP även på övervåningen.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Bästa solläge utan någon skugga, målat i mörk färg...
Huset blir mycket varmt på sommaren, speciellt på övervåningen med sovrummen...
Var i vårt avlånga land ligger denna värmepanna, förklädd till bostadshus?
Du borde kanske börja med enkla och rätt billiga åtgärder:
  • Måla om huset i en ljus färg
  • Sätt upp persienner vid övervåningens fönster, eller effektiva persienner
Och hur är ventilationen ordnad idag?
Det vettiga borde ju vara att ta tilluften till övervåningen från bottenvåningen,
eller om det ger svalare luft, utifrån vid skuggsidan.

Har själv L/L-värmepump som enda uppvärmning och FTX,
men det är ytterst sällan, kanske 10 dagar på 7 år som vi har kört värmepumpen i kyl-läge.
Men vårt hus är ljust blågrått :giggle:
Vitmålat hus med rött tegeltak och intilliggande garage, framför betande bruna kor på en äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husbuggy och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var i vårt avlånga land ligger denna värmepanna, förklädd till bostadshus?
Du borde kanske börja med enkla och rätt billiga åtgärder:
  • Måla om huset i en ljus färg
  • Sätt upp persienner vid övervåningens fönster, eller effektiva persienner
Och hur är ventilationen ordnad idag?
Det vettiga borde ju vara att ta tilluften till övervåningen från bottenvåningen,
eller om det ger svalare luft, utifrån vid skuggsidan.

Har själv L/L-värmepump som enda uppvärmning och FTX,
men det är ytterst sällan, kanske 10 dagar på 7 år som vi har kört värmepumpen i kyl-läge.
Men vårt hus är ljust blågrått :giggle:
[bild]
Enplanshus är väldigt mycket enklare att hålla svala än 1,5-plan.

Sen tror jag markiser är överlägset persienner. I övrigt håller jag med!
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Markiser är bra men blåser det ute så kan man få problem.

Knockonwood måste jobba i färghandeln !
Köpte färg till huset men kostar skjortan och dessutom skittråkigt att måla hus ;)
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Enplanshus är väldigt mycket enklare att hålla svala än 1,5-plan.
Jag vet inte varför det upplevs så, och vad man gör fel (bortsett från att måla huset svart).
Bodde själv 24 år i ett tvåplanshus i Gbg's södra skärgård 1975 - 1998.
Det var ingen ventilation annat än självdrag.
Hade aldrig problem med att det var för varmt.

Men, som sagt, var ligger trådskaparens hus någonstans.
Vore kul också att få se en bild på huset, fönsterstorlekar osv.

C Comfort Thomas skrev:
Knockonwood måste jobba i färghandeln !
Nej det gör jag inte.
Men köper man bra färg, och målar ordentligt, så håller det länge.
Har själv sett stor skillnad mellan Jotun Demidekk och Flügger.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Jo det blir många år imellan men inte fanken är den billig och det blir inte roligare för att det är dyrt :cool:

Nu beror kostnaden självklart på storleken på hus, garage och småhus .
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tveksamt om du får märkbar hjälp av FTX i detta läget. Jag har aktiv kyla i mitt FTX och kyleffekten där är inte speciellt stor.
Det finns luft-luft värmepumpar med takmonterade innerdelar, det skulle kunna vara ett alternativ.

Markiser eller automatiserade shutters/rullgardiner gör stor skillnad, så överväg det som ett alternativ

Kan du ladda upp en bild på planlösningen i huset?
Markiser skulle vara ett alternativ, då de stänger ute värmen. Problemet är att den vägg som ligger rakt söder ut i princip saknar fönster. Det leder till att
1) markiserna kommer inte att göra ej jättestor skillnad
2) de två väggar som har mycket fönster, åt väster och öster, när man sätter markiser där så kommer det starkaste ljuset mitt på dagen att skina i springan mellan vägg och markis

Jag använder redan mina invändiga rullgardiner. Men ett alternativ jag får överväga, kanske som komplement till värmepump, är utvändiga rullgardiner, vilket jag tror är det du avser. Dessa har ju fördelen att inte vara så vindkänsliga, och de sluter tätt även vid "sned" solstrålning. Nackdelen är att de inte ger en positiv upplevelse inomhus. Med markiser kan man fälla ner dem, och fortfarande se ut, och hindra solen (när den ligger på rakt mot fönstret), utvändiga rullgardiner måste man dra ner hela vägen för bästa effekt.

Markiser skulle också vara trevligt i köket på sommaren, i dagsläget blir vi totalt bländade av morgonsolen, låter trevligt men är jobbigt. Känns sunkigt att rulla ner inre rullgardin det första man gör på morgonen, men så är läget idag.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Min erfarenhet är att det blir som ett lock av värme i trappan till övervåningen när jag kör kyla i hallen på nedervåningen och det är varma sommarveckor. Det behövs ett aggregat uppe vid eller i innertaket på övervåningen för att få kyla där. Varje luftkonditioneringsaggregat/innerdel arbetar också med ett luftflöde som kan vara 3 ggr det vanliga ventilationsflödet i huset. Luft i sig självt leder kyla dåligt (och även värme nästan lika dåligt).
Tack, du har helt rätt i att jag får kolla på hur stora de olika luftflödena är, bra idé!

På tal om det "locket" du får, har du någon sorts sugande ventilation på övervåningen, som suger bort luft?
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Glöm att sprida kylan med FTX systemet. Ska du ha någon märkbar effekt av att flytta kylan mha fläktar så krävs det väldigt rejäla anordningar, antingen väldigt högljutt eller spirorör i industriell dimension (300mm diameter minst).

Luft innehåller helt enkelt väldigt lite värmeenergi och för att flytta på mycket värmeenergi behöver man flytta oerhörda mängder luft.

Enklaste lösningen är att installera en LLVP även på övervåningen.
OK, du kan ha rätt. Vårt FTX-system med ventilation räcker till för att hålla luftkvaliten på en bra nivå, men kommer inte klara av att cirkulera luften i tillräckligt hög takt för att ta bort den energin solen tillför med sin solstrålning.

Vad tror ni om Mitsubishi Electrics värmepump MXZ med en uteenhet och flera inneenheter. Är det en bra lösning för mitt ganska lilla hus? Eller kommer det räcka med en inneenhet på övervåningen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var i vårt avlånga land ligger denna värmepanna, förklädd till bostadshus?
Du borde kanske börja med enkla och rätt billiga åtgärder:
  • Måla om huset i en ljus färg
  • Sätt upp persienner vid övervåningens fönster, eller effektiva persienner
Och hur är ventilationen ordnad idag?
Det vettiga borde ju vara att ta tilluften till övervåningen från bottenvåningen,
eller om det ger svalare luft, utifrån vid skuggsidan.

Har själv L/L-värmepump som enda uppvärmning och FTX,
men det är ytterst sällan, kanske 10 dagar på 7 år som vi har kört värmepumpen i kyl-läge.
Men vårt hus är ljust blågrått :giggle:
[bild]
Fint hus och fina kor, jag misstänker att du har mer problem med flugor på sommaren än vad jag har! :)

Mitt hus ligger i en torr del av norra Götaland. Jag tror inte jag får måla om huset i valfri färg, annars hade jag gärna gjort det vid nästa ommålning. Dock kostar väl en målning runt 40 000 kr att köpa in, så det är mycket annat man kan göra för de pengarna kylmässigt.

Tyvärr kommer jag inte åt skuggsidan, dvs norrsidan, för jag bor i ett parhus. Att jag bor i parhus är också anledningen till att det är svårt att få till placeringen och utdragningen av slangar om man skulle placera inomhusenheten på övervåningen.


Markiser är säkert en bra idé, men jag tror inte att det räcker. Låt oss titta på ditt blåa hus.

Om det är södersidan du fotat, ja då kan ju markiser över fönstren vara en god idé, och så har du ditt tak som jag antar är någorlunda isolerande och reflekterande mot värmeinstrålningen. Titta nu på ditt hus till höger, det lilla, kanske ett garage? Så ser min södersida ut, men större, och i två fullhöjdsvåningar, samt målat i mycket mörk färg ända upp till taknocken. Min totala fönsteryta är ungefär som din där. Och när jag skriver södersida så menar jag det, rakt åt söder.

Det hela blir som om man försökt göra en solfångare.
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Enplanshus är väldigt mycket enklare att hålla svala än 1,5-plan.

Sen tror jag markiser är överlägset persienner. I övrigt håller jag med!
Förtydligande: mitt hus är 2-plan, inte 1,5-plan.

Tack till dig och alla andra som svarat! Bra om man kan undvika dyra misstag! :)

Så när man placerar inomhusaggregatet på övervåningen, vad är det viktigaste då? Att se till att blåsa luften till ett ställe där den stannar kvar så bra som möjligt, och inte smiter ner till bottenvåningen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.