Är det din ladugård? Har du en pågående jordbruksverksamhet i närheten?

Även om jag skulle tro att det är svårt att förhindra bygget med hänsyn till andelen övrig bebyggelse i närheten skulle jag, om jag bedrev ett aktivt jordbruk i direkt anslutning till det planerade nybygget, uttrycka min oro för hur tillkommande bebyggelse kan komma att begränsa din möjlighet att bedriva verksamheten.

Kommunen har ofta någon form av skyddszoner kring ett aktivt jordbrukscentra för att förhindra problem med störning i form av ljud, damm, lukt osv som förekommer i anslutning till jordbruk. Det är dock inte ovanligt att det byggs nytt i anslutning till befintlig bebyggelse som komplettering, som i detta fall, eller styckas av delar av gamla gårdar och säljs. Och det är heller inte ovanligt att det flyttar in nya människor som kanske när en dröm om att bo på landet men inte riktigt förstår hur det kan låta och lukta på landet och sedan börjar anmäla verksamheten till kommunen för det låter och luktar eller liknande. Då kan verksamheten behöva begränsas eller kompletteras med dyr utrustning, byggnader eller extraarbete för att försöka begränsa sin omgivningspåverkan. Det kan röra sig om stora investeringar för en verksamhet som kanske inte har så stora marginaler från början vilket kan vara direkt förödande för verksamheten.

Ett sidospår kanske om det inte är du som bedriver verksamheten.

Annars tror jag tyvärr inte du kan påverka så mycket då det planerade nybygget inte ser ut att helt skärma av ev utsikt så det väsentligt påverkar dig eller din andra tomt.
 
Laszlo Toth
Jag skulle nästan säga att din tomt ökar i värde eftersom det är fler som nyligen har investerat i området och byggt hus.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Oavsett om den ökar eller minskar i värde kan jag inte se att du har skäl att protestera.
 
T
Jag tackar för alla svar och förstår att jag inte kan göra något på laglig väg för att förhindra bygget. Om jag ska va helt ärlig är anledningen som stör mig mest att jag får mer folk runt omkring mig. Det var därför jag flyttade från stan från första början, för att leva ett lugnt liv på landet. Får väl gilla läget denna gång
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Den tråkiga men sanna slutsatsen är väl tyvärr att du måste äga marken runtom dig om du vill garantera att inte få några grannar nära.
 
T test1 skrev:
tack för ett mycket informativt inlägg. Roligt att lära sig nya saker. Det är utanför detaljplan så vitt jag förstår och det är i egenskap av gränsgranne som jag fått möjlighet att komma med synpunkter till kommunen. Hade hellre diskuterat direkt med markägaren än kommunen som jag avskyr. Får kommunen tala om vem som planerar bygga?
Kommunen får tala om vem som ska bygga, det är offentliga handlingar (om det inte har att göra med någon skyddad identitet eller så). I min kommun skrivs det in i grannhörandet som skickas ut, ex;
”Karl Karlsson har inkommit med en ansökan om bygglov gällande nybyggnad av enfamiljshus på fastigheten Karlsborg 1:23. Innan ärendet tas upp till prövning har ni som gränsgranne osv....”
De anledningar som du anger som skäl att motsätta dig byggnationen är som några säger kanske inte ”giltiga”, men det är ändå nu du har chans att komma med synpunkter, sen är det för sent. Du vet inte vad andra grannar svarar, de kanske har liknande synpunkter och då väger det tyngre och ska tas upp till beaktande i beslutsprocessen. Det som är negativt för dig i det fallet är att i och med offentlighetsprincipen kan nya grannen ta reda på vem som haft åsikter, och det kanske inte är så man vill börja sin relation med nya grannar. Hur du vill göra är upp till dig.
Jag håller med dig, det hade varit trevligt om markägaren kommit direkt till dig och informerat om sina planer. Proceduren med bygglov hade dock ändå varit densamma, kommunen ska enligt plan- och bygglagen göra grannhörande, men du hade varit förberedd på vad som var på gång. Kommunen hade du alltså inte sluppit ändå. :) (och även om du är tveksam, så finns det en del vettigt folk som jobbar där också... ;))
 
Redigerat:
Hemmakatten
Tycker inte man ska vara överdrivet orolig för framtida grannkontakter. Man vet aldrig när grannar eller man själv flyttar.

Där vi bodde var det först tre, sedan fyra hus inklusive vårt. När vi flyttade efter 12 år hade det bott sex familjer i de andra tre husen. Med oss och våra köpare blev det åtta familjer.

Närmaste grannen ville stycka av 4000kvm sjötomt. Jag och de andra fick ett grannehörande. Sa inte direkt nej eftersom vi, precis som alla andra inte ville bli osams, men påpekade vårt avloppsrör som gick tvärsöver den blivande tomten till en infiltrationsanläggning. Menade att den låg uppströms så att borra en brunn nedströms var problem. Dessutom var det strandskydd. Föreslog en husplacering längst bort från oss. Tror grannarna skrev liknande brev.

Det blev inget bygglov utan det slutade med att grannen sålde och flyttade därifrån.

Så att vika sig för alla grannars önskemål ska man inte. Det finns en anledning till att det finns lagar och regler. Och det är att samhället ska fungera utan allt för mycket friktion invånarna emellan.
 
  • Gilla
Goboobog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.