Hej !

Jag står i valet om jag ska sätta OSB eller Plywood i garaget. Jag ska inte ha gips över utan enbart skivorna jag väljer.

Mitt dilemma är följande. Jag tänker måla skivorna jag väljer i vitt eller ljusgrått då jag ej vill ha träfärg. Jag tycker egentligen att OSB är ganska fult då jag inte gillar strukturen. Jag tänker att en målad Plywood blir hyfsat slät och fin. Utan att veta tänker jag att OSB:n är enklare att måla kontra Plywood då OSB är ganska glatt och plywooden är sträv/rå?

Vad är era erfarenheter att måla på dessa material ?

Jag vill komma undan med så lite arbete som möjligt då tiden är mitt största problem. Tanken är att inte spackla. Jag tänkte köra mjukfog i skarvarna och låta skruvskallarna vara synliga.

konstruktionsmässigt hade OSB räckt gott och väl, jag ska bara sätta lite hyllor på väggarna.

skicka gärna några bilder om ni har så kanske det underlättar mitt val. Tack på förhand !
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Hej
Jag har en plywood skiva som jag rollat vit färg på till köksön, du kan nästan inte se skillnad på den och täckskivan bredvid.
Jag ska göra likadant med mitt garage till sommaren så jag kommer följa tråden. Vad jag minns vad det inga konstigheter att rolla färg på den

Jag skulle välja Plywood för att det känns mer rent, vit / grå färg i ett garage det blir snabbt svarta missfärgningar och då känns plywooden mer lämplig att kunna torka av för att fräscha upp
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
JoGu84 JoGu84 skrev:
Hej
Jag har en plywood skiva som jag rollat vit färg på till köksön, du kan nästan inte se skillnad på den och täckskivan bredvid.
Jag ska göra likadant med mitt garage till sommaren så jag kommer följa tråden. Vad jag minns vad det inga konstigheter att rolla färg på den

Jag skulle välja Plywood för att det känns mer rent, vit / grå färg i ett garage det blir snabbt svarta missfärgningar och då känns plywooden mer lämplig att kunna torka av för att fräscha upp

Minns du vad du hade för färg ? Vanlig inomhusfärg?
 
Plywooden är slätare än osb och lär således vara enklare att måla.
 
Jag har sett välmålad OSB som väggbeklädnad. Det var inte vackert. Alls. Trots den ymniga mängden färg. Den även i mitt tycke fula strukturen syntes på långt håll.

Vill du ha släta fina väggar snabbt så använd plywood, trots att det är dyrare.
 
Jag satte upp osb-skivor på två väggar i garaget häromveckan. Satte 95x45 reglar emellan skivor och betongvägg för att undvika instängd fukt.
Jag målade inte men tycker det ser bra ut omålat.
Är absolut ingen ordning än då jag fick riva ner ett par hyllor som förvarade allt bröte (får se vad jag hittar på med det).
Men slänger upp bild.
Garage med nyuppsatta osb-skivor på väggar, synliga reglar, verktyg på ett arbetsbord och diverse prylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageverkstad med omålade OSB-skivor på väggarna, verktyg och oorganiserade arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd garageinteriör med osb-skivor på väggarna, verktyg och oorganiserade föremål utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsgarage med nyinstallerade osb-skivor på väggarna och verktyg upphängda, ouppackat byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor på garageväggar med upphängda verktyg och en arbetsbelysning, reglar synliga bakom skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor på vägg i garage med verktyg ordnade på väggen och slipmaskindiskar upphängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd och 3 till
  • Laddar…
Inte enbart för att vara motvalls så skulle jag säga OSB.

Om du siktar på billig plywood kommer den ha ett antal kvastar som saknas mm så ytan kommer inte vara jämn. Därmed kommer en vägg med plywood se tafflig ut om du inte spacklar igen dessa innan målning. OSB däremot har en helt homogen yta. Visserligen med ett mönster men det är slätt och jämnt på det stora hela. Du har mönster överallt, på en konstruktionsplywood kommer du ha lite hack och hål här och där.

Målar man den tycker jag det blir riktigt snyggt. Springorna kommer man förstås inte undan men gör man bygget smart kan man dölja det. I mitt fall med ELFA-skenor. Målet i ett garage är kanske inte att ha helt tomma väggar utan att nyttja väggarna maximalt så sätter man upp OSB med skarvarna vid bra reglar och sen täcker skarvarna med ELFA-skenorslipper man till och med att foga igen dem. Dessutom sitter skenorna där väggen bär som allra bäst.

Väggarna är målade med vanlig inomhus-färg av märke Beckers. Grundade och täckmålade 2 gånger vill jag minnas. De kanske 25% av mina väggar som syns (där det inte är lådor eller grejor för) tycker i alla fall jag är riktigt snygga. Små skador, hack eller liknande syns inte eftersom hela väggen naturligt har små hack och skyggor i strukturen.
 
  • Målad OSB-vägg med synlig textur och slät yta, lämplig för garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad OSB-vägg med slät och jämn struktur bredvid en grå ELFA-skena och elektrisk panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hängande svart-gul handduk på en metallkrok och vit ELFA-hyllskena, visar användning av OSB med jämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg täckt med homogen OSB skiva målad vit med synlig textur, med en gul säkerhetsväst hängande på en krok och ELFA-skenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att med vettig belysning (= flera lite klenare armaturer istället för en 1000wattare) så ser väggen bara vit ut på en meters håll. Jämför med inlägget ovan med omålad OSB som är klart mer spräcklig/fläckig eller vad man ska kalla det. Ett gammalt skruvhål är omöjligt att se om man bara skrapar bort flisor och kladdar på en droppe vit färg.
 
  • Gilla
För kort list
  • Laddar…
Däremot är ju OSB inte lika fint att montera grejor i. Förborrning är inte fel om man vill undvika att det flisar, beter sig mer som spånskivor än som rent trä kan man väl säga.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Inte enbart för att vara motvalls så skulle jag säga OSB.

Om du siktar på billig plywood kommer den ha ett antal kvastar som saknas mm så ytan kommer inte vara jämn. Därmed kommer en vägg med plywood se tafflig ut om du inte spacklar igen dessa innan målning. OSB däremot har en helt homogen yta. Visserligen med ett mönster men det är slätt och jämnt på det stora hela. Du har mönster överallt, på en konstruktionsplywood kommer du ha lite hack och hål här och där.

Målar man den tycker jag det blir riktigt snyggt. Springorna kommer man förstås inte undan men gör man bygget smart kan man dölja det. I mitt fall med ELFA-skenor. Målet i ett garage är kanske inte att ha helt tomma väggar utan att nyttja väggarna maximalt så sätter man upp OSB med skarvarna vid bra reglar och sen täcker skarvarna med ELFA-skenorslipper man till och med att foga igen dem. Dessutom sitter skenorna där väggen bär som allra bäst.

Väggarna är målade med vanlig inomhus-färg av märke Beckers. Grundade och täckmålade 2 gånger vill jag minnas. De kanske 25% av mina väggar som syns (där det inte är lådor eller grejor för) tycker i alla fall jag är riktigt snygga. Små skador, hack eller liknande syns inte eftersom hela väggen naturligt har små hack och skyggor i strukturen.

Tack för bilderna och tipsen! Det ser ok ut tycker jag ! Hade gärna velat se målad Plywood också som jämförelse.
 
S Svensson91 skrev:
Tack för bilderna och tipsen! Det ser ok ut tycker jag ! Hade gärna velat se målad Plywood också som jämförelse.
Jagade själv bilder på exakt det du vill ha när vi skulle ha upp väggarna. Inte helt lätt att hitta tyvärr. Åkte ett varv runt lokala brädgårdar och skulle man ha plywood som var jämn och fin fick man hosta upp runt 450:- per skiva, när OSB gick på 150:-

Sen valde vi till slut 18mm OSB. Tungt och jobbigt att montera men fanken så stabilt att hänga upp grejor i. Blir ju gärna att man sätter upp en 6x140 skruv att hänga nån skarvsladd i, sen några fler sladdar, sen några fler och till slut hänger 50kg på skruven :)
 
  • Gilla
GurreGurra
  • Laddar…
Glöm bara inte att kolla så det inte är några brandspridningskrav som behöver beaktas.

Det finns gips som går att skruva och hänga säker på med vanlig skruv om det skulle vara det primära med skivorna.
 
Jag har precis satt plywood i mitt garage, håller på med taket nu sen är tanken att allt ska målas.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Jag har precis satt plywood i mitt garage, håller på med taket nu sen är tanken att allt ska målas.
hade varit snällt om du kan skicka resultatet sen !
 
R Robert-san01 skrev:
Glöm bara inte att kolla så det inte är några brandspridningskrav som behöver beaktas.

Det finns gips som går att skruva och hänga säker på med vanlig skruv om det skulle vara det primära med skivorna.
Det står ingenting om brandklassning i bygglovet. Då är det väl inget krav ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.