Det finns system för att ventilera grunden endast när det är gynnsamt för luftfuktigheten. Jag är inne på att bygga ett eget sådant system och funderar lite på när man skall ventilera.

Grundläggande är att absoluta luftfuktigheten skall vara lägre utomhus än i grunden. Men det borde även vara olämpligt att ventilera om det är alltför mycket kallare ute. Är det någon som vet mer om hur sådana system brukar jobba?
 
Vet att den typen av system finns för kallvindar. Om det nu är lättare att hitta info om sådana...? Dock så är klimatet på en kallvind mer omväxlande än i en grund så kanske inte samma förutsättningar/parametrar/funktion.

Principiellt borde det följa RH & temp. Dvs vilket RH blir det för vilken temp. Då kan systemet styras så att luften i grunden alltid ventileras om RH blir lägre än befintligt värde i grunden. (Med ngn marginal/tröskel.)
Kan också tänka mig att man kan börja där och sedan övervaka och justera styrparametrarna tills man får en optimal lösning.

Det skulle kunna finnas exjobb och/eller doktorandarbeten på sådana system/principer på universitet/högskolor.
Ljungby Fuktkontroll (https://www.lfs-web.se/) har info på nätet som man ofta får träffar på när man googlar om grunder.
Hittade denna (https://issuu.com/byggteknikforlaget/docs/4-13/35) om styrning för kallvindar. Kan kanske ge ngt om du luskar vidare?
Jag sökte på: styrd ventilation, Hagentoft & Sasic (2007, 2009).
 
Det finns en del att läsa om principen.
https://www.trygghetsvakten.se/kryp...akten-pro-x/sa-fungerar-trygghetsvakten-pro-x
https://www.lfs-web.se/fuktstyrd-ventilation-avfuktning.htm
http://www.penthon.com/krypgrund/ventilation-i-krypgrund/
Under vintern när det är mycket kallare ute än i grunden är ånghalten garanterat lägre i utomhusluften än i grunden. Men det talas ibland om att för stor ventilation under vintern kommer att sänka temperaturen i grunden så att problemen med kondensation av fukt från utomhusluft riskerar att öka när det till våren och sommaren blir varmare. Jag funderar därför på om man bör ha två kriterier. Ventilationen skall göra grunden torrare men inte kallare. Eventuellt får det bli lite kallare men inte mycket. Är det någon som provat något av de befintliga systemen?
 
Jag har byggt ihop en kombinerad fukt och temperatursensor med en mikrokontroller. Nu har jag haft den i grunden och loggat under ett dygn.
Diagram som visar relativ luftfuktighet över tid, sjunkande från drygt 77% till under 74% över ett dygns mätperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar temperatursänkning över ett dygn, med värden som går från cirka 7 till 6.3 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar sjunkande relativ fuktighet (g/m³) över tid under ett 24-timmars dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant att både temperatur och relativ luftfuktighet sjunkit under mätperioden. Väggarna på grunden är mestadels bara eternit. Så jag misstänker att när det blir kallt ute kondenseras en del fukt inne i grunden mot eterniten.

Jag har hittat följande diagram som uppger sig visa samma sak även om kurvorna ser olika ut. Oavsett vilket diagram man vill tro på så ser det ut att inte ha förelegat mögelrisk under detta dygn.
Diagram över mögelrisk i relation till relativ luftfuktighet och temperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över mögelrisk baserat på temperatur och relativ luftfuktighet, med zoner för ingen, möjlig och hög risk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, första mätdygnet tycks allt vara under kontroll. :)
När du loggat ett års data så har du ett mkt bra underlag för att veta tillståndet i din grund. Sedan är det stora variationer mellan olika år, men man måste börja någonstans. Ju längre mätperiod, desto större precision i vilket tillstånd som råder.

Förefaller lite bakvänt att RH minskar tillsammans med temp. :thinking:
Har du motsvarande mätvärden för ute?
Hur är grunden ventilerad?

Är det plintgrund med eternitskivor mellan plintarna eller...?
Hur är grunden uppbyggd i stora drag? (Plast/isolering/trossbotten etc)
 
harry73
Största problemet för en grund är i augusti. Då har man höga temperaturer, utomhustemperaturen är högre än temperaturen i grunden och luftfuktigheten utomhus är hög. Under augusti borde det vara svårt att få till en vettig ventilationen.
Är det inte bättre att ha kondensavfuktare och bara sätta igång den vid riktiga toppar?
 
Så här ser det ut än så länge. En sådan här fukt- och temperatursensor: https://se.farnell.com/honeywell/hih8120-021-001/fuktighets-temp-givare-digital/dp/2356756 en PIC16F1824 mikrokontroller och en USB-serieport. Ett terminalprogram på en PC har loggat de värden som mikrokontrollern skickar ut. Planen är att ha två sådana kort försedda med RS485-interface. Ett utomhus och ett i grunden. Sedan skall en Raspberry pi hämta data från dem via modbus och dels logga och dels göra något vettigt med datan. Starta en fläkt, en värmekabel eller en avfuktare till exempel.
Circuit board with a PIC16F1824 microcontroller, wires, and USB port on grid paper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att loggningen i förra inlägget avslutats hängde jag ut givaren genom ett fönster och loggade utomhus i stället. Det dygnet såg ut så här: Det är alltså inte samtidigt med graferna från grunden.
Graf över relativ luftfuktighet (%) loggad utomhus med sensor och mikrokontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar temperaturförändringar över tid i grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över fuktighetsmätningar utomhus med ökande ånghalt i gram per kubikmeter över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en plintgrund med eternit mellan plintarna. Ventilationen sker genom ett antal ventiler i eterniten. Huset står på berg och det finns klippskrevor under huset där det kan samlas vatten. Trossbotten är till stor del OSB. Jag har börjat, men inte avslutat att lägga ut plast på marken. Det finns definitivt mer att göra än att bygga styrd ventilation. Men det görs med fördel under den varmare årstiden.
 
Utesiffrorna ser mer ut som förväntat. Det tyder på att ditt hemmabygge nog fungerar som det ska. :)

Bara plast mot berg är meningslöst, såvida det inte är vattensamlingarnas ytavdunstning som ska förhindras nå trossbotten?
Mest sannolikt kommer det att bli kondens, och vattensamlingar ovanpå plasten också.
Berg behöver isoleras för att minska kondensbildningen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Utesiffrorna ser mer ut som förväntat. Det tyder på att ditt hemmabygge nog fungerar som det ska.
Jag kan inte ta åt mig äran för att siffrorna är rimliga. Det är en digital kalibrerad givare. Jag har bara använt tillverkarens skalfaktor. Jag finner det lite besvärligt att hitta referenser med en känd luftfuktighet.

Oldboy Oldboy skrev:
Bara plast mot berg är meningslöst, såvida det inte är vattensamlingarnas ytavdunstning som ska förhindras nå trossbotten?
Vet du var man kan läsa mer om det? Jag har läst på flera ställen, exempelvis https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm , att byggplasten ensam gör nytta även om det gör större nytta att isolera också. Av just det skäl du skriver. Vatten kan komma fram ur sprickor i berget eller rinna över berget. Plasten hindrar det delvis från att dunsta.
 
Är det inte effektivare att fuktstyra en avfuktare istället för ventilation?
 
  • Gilla
ingo inge
  • Laddar…
T ex
https://byggtjanst.se/bokhandel/kat...e/fukt/fukthandbok.-praktik-och-teori.-utg-4/
Det står dock inget specifikt om fuktstyrd ventilation, bara att det används ibland på kallvindar, och att det tycks fungera, ibland, precis som alla andra sätt att förhindra fukt/mögel på kallvindar.
Grunders fuktproblematik är också väl genomgången, så du bör finna en del matnyttigt.
För den som är intresserad och har en gedigen teknisk eller naturvetenskaplig utbildning så finns det många räkneexempel, så att man kan räkna teoretiskt på olika fuktförhållanden/förutsättningar/randvillkor etc. Tyvärr behöver man också ha tillgång till ngt av de professionella fuktsimuleringsprogram som finns, för mer givande estimeringar. (Halva boken (räknedelen) är att betrakta som studielitteratur om man vill utbilda sig på högsta nivå.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.