Hej

är på jakt efter en bra rikt och plan hyvel men vet inte vad jag ska välja, vill inte ha något jätte monster, är mest en glad amatör vad det gäller finsnickeri.
 
Budget?
 
Ja om det finns något att rekommendera så hade jag varit evigt tacksam
 
Vad får det kosta?
 
Har samma fråga så följer denna tråd med intresse.
Budgetmässigt för min del så skulle jag säga max 10k.
 
Då skulle jag förorda en begagnad lini eller ejca 37,38 eller 39. Kanske även en moretens av äldre modell.

Jag personligen tycker att kan man lägga 10 så kan man hellre spara lite till och köpa en begagnad moretens h410 eller en hammer för några 1000 lappar till.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Om man nu vill köpa en ny, finns det något som funkar för en glad amatör för runt 3000, eller är det inget att ha
 
Nej du kommer nog bara att bli besviken.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hur mycket tror ni man behöver upp pris mässigt
 
S Sundberg88 skrev:
Om man nu vill köpa en ny, finns det något som funkar för en glad amatör för runt 3000, eller är det inget att ha
Inte ny men en beggad Inca för runt den pengen är en ok hyvel att börja med.
 
  • Gilla
Muki
  • Laddar…
Okej tack för alla svar får kika på lite begagnade grejor
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ja jag tror det är vettigast så. Jag hade tidigare en Ejca av 1950-talsmodell och den var en riktigt skaplig hobbymaskin trots att den var primitiv och bland annat saknade matning på planhyveln. Skulle tro att den modellen är bland de mest prisvärda på marknaden.
 
Dom här brukar folk va hyfsat nöjda med. Lite kraftigare än Incorna (80-90 kg vs 35-40 nånting). Denna ser dessutom ut att vara terränggående:). Skämt åsido, det är hyfast viktigt att hyveln står still när man hyvlar så jag hade nog bytt till andra, låsbara hjul.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/planhyvel/88059377

Grön planhyvel med hjul står i ett garage, modell tyngre än Incorna och föreslås byta till låsbara hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Dom här brukar folk va hyfsat nöjda med. Lite kraftigare än Incorna (80-90 kg vs 35-40 nånting). Denna ser dessutom ut att vara terränggående:). Skämt åsido, det är hyfast viktigt att hyveln står still när man hyvlar så jag hade nog bytt till andra, låsbara hjul.

[länk]

[bild]
60kg enligt manualen ;)
 
Grön hyvelmaskin Elektra Beckum 260 med tillbehör, på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
___EM och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.