Hej,
Vi kommer snart behöva ett gäng brandklassade (EI60) innerdörrar och undrar vilka som är vettiga, både kvalité och prismässigt.
Är det Daloc och de andra stora tillverkarna man ska köra på eller finns det några andra uppstickare?

Mvh
 
Behöver du EI60?
Då är det knappast privat utan någon verksamhet som bedrivs.
Om du vill ha trädörrar så Daloc T60/65, i den högre klassen så faller många tillverkare bort då många endast tillverkar EI30 klassade dörrar.
Swedoor har även brandklassade trädörrar för EI60.
En skillnad är att dörrarna måste förses med jäsande brandskyddslister runt om vilket de mindre tillverkarna ofta inte erbjuder.
Dörrar i de klasserna väger även mer men med sådan brandklassning så lär ni även ha krav på innerväggarna så det klarar tyngden.
De ställer även andra krav på ventilation osv.
Det är svårt att jaga priser på brandklassade dörrar i högre klassningar och de faller inte allt för mycket även vid stora volymer.
 
Ja, vi behöver EI60, ska sitta i brandvägg mellan bostad och ekonomibyggnad (lantbruk). Hur menar du med ventilation? Det ska väl vara tätt?
Hur är Br. Johanssons dörrar?
 
I ditt fall så kan du bortse från det jag skrev om ventilation, det avser andra miljöer.
När du köper en klassad dörr så uppfyller den de kraven oavsett miljö.
Om du däremot undrar hur den klarar av just din miljö och verksamhet så bör du kontakta tillverkaren och ställa dina frågor.
Kanske en metalldörr är att föredra i din miljö?
Maxidoor har tidigare haft bra pris på A60 brandklassade ståldörrar
https://www.maxidoor.se/staldorrar/branddorrar/branddorr-a60
 
Tänk även på att det även är vanligt med krav på gastäthet på branddörrar. Kan vara lätt att missa.
Det bör då även vara märkta med ex. s200

A60 är en äldre klassning som kan jämförs med El60, dock inte alltid A60 är godkänt för nymontering, beror helt på kraven som ställs.

Vad står det i för specificering på dörrar från ansvarig?
 
Redigerat:
Greven29 Greven29 skrev:
Tänk även på att det även är vanligt med krav på gastäthet på branddörrar. Kan vara lätt att missa.
Det bör då vara märkta med ex. El60 s200

Är det på eget bevåg du vill montera dörren, eller är det ett krav från brand/ Kommun?
Iså fall vad står det i för specificering från ansvarig?
Enligt kommunen var det krav på EI60 mellan ekonomidel och bostadsdel. Inget krav på gastäthet.
 
X xLnT skrev:
Enligt kommunen var det krav på EI60 mellan ekonomidel och bostadsdel. Inget krav på gastäthet.
Okej. Det är bra, då blir utbudet lite större och billigare.

Jag skulle kika på tex Br. Johansson
Ligger runt 5000kr/st. Ganska prisvärda.

Finns klassade plåtdörrar för runt 8-9000kr om man vill ha det istället.
 
Greven29 Greven29 skrev:
Okej. Det är bra, då blir utbudet lite större och billigare.

Jag skulle kika på tex Br. Johansson
Ligger runt 5000kr/st. Ganska prisvärda.

Finns klassade plåtdörrar för runt 8-9000kr om man vill ha det istället.
jag hittade Daloc S60 på blocket för 2500/st
 
Möjligt att det fungerar, denna dörr är ju klassad A60, så generellt så ska denna dörr likställas med El60.

Jag skulle höra med kontaktpersonen eller ansvarig på kommun om det är godkänt, gärna skriftligt typ mejl.
 
Greven29 Greven29 skrev:
Möjligt att det fungerar, denna dörr är ju klassad A60, så generellt så ska denna dörr likställas med El60.

Jag skulle höra med kontaktpersonen eller ansvarig på kommun om det är godkänt, gärna skriftligt typ mejl.
Den är godkänd.
 
Ståldörrar klassas i A klass istället för EI och det är tillåtet att använda där EI föreskrivs.
SP (Statens Provningsanstalt) Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har skrivit detta.
http://dorrkatalogen.daloc.se/download/id=311
https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2011-26-BBR19.pdf sid.38
Daloc har en enkel sammanfattning av de olika brandreglerna.
https://www.daloc.se/bygga/regler-klassningar/brandregler/

Jag ville egentligen länka till SP direkt men hittar inte informationen på RISE (Research Institutes of Sweden) webbplats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.