Vi såg det direkt på
Öland där Telia tidigt satsade i Stora Rör men inte gjorde något i resten av Högsrums socken där det är glest. Den restdelen har fortfarande inte fiber och det är osäkert om det blir av alls. Air2fibre diskuteras men det kan vara så att bebyggelsen är för gles även för den tekniken. Ändå rör det sig om hundratalet fastigheter.

Det var en uppenbar fördel med IP Onlys approach tagen från Gotland där man kampanjade och projekterade sockenvis och fick stöd i de sociala nätverk som finns sockenvis. Då fick de som engagerade sig också bekräftelse på att kampanjen omfattade samtliga inom socknen som ville beställa fiber. På södra Öland har fiber dragits till någon fastighet som inte ens är ansluten till elnätet utan klarar sig på solpaneler. Men i periferin av Färjestaden finns fastigheter som Telia exkluderade och som ligger på fel sida sockengräns så att de inte får fiber från IP Only heller.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
G gråsten skrev:
Utbyggnaden skedde rimligt fort. Att IP Only var urdåliga på projektledning är allmänt känt men nätet blev till slut bra och de avlägsnaste boställen anslutna. Mission completed att förmedla fiber till en befolkning som behöver bra internet för utbildning och företagsverksamhet i en landsbygd där det traditionella bondelivet blir svårare och svårare att upprätthålla.
En bra berättelse som visar att det inte är uteslutande skräp och dåligt med IP-only, att det även finns bra historier.
Och även en bra och sedelärande berättelse över hur viktigt det är med lokalt engagemang, all heder till dig, och de du fått hjälp av, för att ni drog detta lass.
 
Idag har jag åter varit i kontakt med Telia ang. att jag ännu inte fått någon anslutning trots att IP-Only gjorde klart redan den 20/12 och jag har avtal med Telia sedan långt innan.
Om man till övers får någon som helst förklaring av dem om vad som gått snett så är det hela tiden olika svar. Idag sa handläggaren att han kunde se att man gjort fel när man ändrat mitt felaktiga datum från 11/5 till 2/1, som ju i verkligheten var 20/12.
När man ändrat datum hade jag av misstag hamnat sist i den långa kö de har att ta itu med. Alltså en administrativ miss och brister i kommunikationen med IP-Only, sa Telia denna gång.
Finns det någon rimlighet i detta svar? Och varför kunde då grannar som valde Telia först när fiberjobbet var klart få uppkoppling inom någon timme. Var fanns kön då?

Någon möjlighet att flytta upp mig i kön finns inte men de kunde skicka en tillfällig router som ger surf till lite lägre hastighet. Det skulle inte vara 4G utan kallades ”Nära mast” eller liknande.

Förstår ni hur jag har det och hur jag känner?
Att säga att jag blir gråhårig på strulet är en underdrift. Känner mig mer som gubbarna i Ferdinand på julafton som sliter sitt hår.
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
Vi lider med dig. Längre upp i tråden står att teliarepresentanter på ett kundvärvningsmöte rekommenderat personen att inte teckna beställning av tjänster på mötet utan vänta tills fiberuppkopplingen är aktiv. Hyggligt gjort av dem men förmodligen tjänstefel eftersom kunden inte låstes in. Man bör notera att det enligt uppgift går att ångra sig om man skrivit på vid sådana där värningsmöten men man får göra det snabbt. När jag varnat bekanta som skrivit på för att det kan bli förseningar har de flesta haft svårt att ta det till sig och legat kvar med beställningen. Att Telias labyrinter är outgrundliga är svårt att förmedla till folk som bara känner till televerket.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Varken bolag ett eller två har grävt här än, tröga som få.. bolag två närmar sig ett år nu (eller har vi redan passerat det :thinking:) ip-only (bolag ett) är väl inne på år tre..

Tur adsl funkar iaf.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Mikael_L
L lindquist_o skrev:
Förstår ni hur jag har det och hur jag känner?
Att säga att jag blir gråhårig på strulet är en underdrift. Känner mig mer som gubbarna i Ferdinand på julafton som sliter sitt hår.
Hoppa av Telia, välj Bahnhof istället och bli lycklig.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppa av Telia, välj Bahnhof istället och bli lycklig.
Bahnhof, som alltså hyr sina fiber av vilka då?
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Bahnhof, som alltså hyr sina fiber av vilka då?
Av samma som Telia gör i detta fallet, alltså ip-only. Låt bli att svara när du uppenbarligen inte läser tråden.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jag valde inte Bahnhof för att bli lycklig utan för att det är enkelt att med dem få en mac-adressbunden IP adress, behändigt när man ska nå LAN utifrån för kameror osv.

För IP telefoni har jag en självständig operatör, Voicetech.se, som låter mig ha sip-klienter i smartphones och routrar, så många jag vill (betala en liten slant för). Just nu har jag sex svarsställen. Sådant går inte med Telia. Det innebär att VoIP inte går över VLAN taggad port som med Telia voip.

TV kör jag inte heller över VLAN på mediakonvertern.

Bahnhof har inte krånglat ett dugg sedan start för halvtannat år sedan. Det verkar dock som att väntetiderna ökat för support från att från början varit mycket korta. Telias väntetider är magnifika.
 
G gråsten skrev:
Jag valde inte Bahnhof för att bli lycklig utan för att det är enkelt att med dem få en mac-adressbunden IP adress, behändigt när man ska nå LAN utifrån för kameror osv.
Jag använder DDNS-tjänst som Synology tillhandahåller så jag skriver in en webbadress (typ xxx.synology.me) istället för ip-nummer för att komma åt saker i mitt hemmanätverk.
NASen kontrollerar externa ip-nummret en gång per dygn, senast det byttes externt ip-nummer är för mer än 1,5 år sedan (kollade genom loggen lite snabbt),
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag använder DDNS-tjänst som Synology tillhandahåller så jag skriver in en webbadress (typ xxx.synology.me) istället för ip-nummer för att komma åt saker i mitt hemmanätverk.
NASen kontrollerar externa ip-nummret en gång per dygn, senast det byttes externt ip-nummer är för mer än 1,5 år sedan (kollade genom loggen lite snabbt),
Den måste kontrollera anslutningens externa IP betydligt oftare än en gång per dygn. Jag använder också Synologys DDNS och jag har märkt att den är väldigt snabb på att uppdatera om man kopplar ner och upp anslutningen så man får ett nytt externt IP.

Den är så pass tillförlitlig att jag kört både mail- och webserver hemma i åratal nu utan något tjänsteavbrott. Har flera domännamn/subdomäner för webservrar och allt möjligt som pekar som CNAME mot detta DDNS-namn, det har aldrig fallerat att komma åt grejerna utifrån. Första 5 åren körde jag på en 4G-uppkoppling men numera är det fiber hemma.
 
J
V vectrex skrev:
Av samma som Telia gör i detta fallet, alltså ip-only. Låt bli att svara när du uppenbarligen inte läser tråden.
Korrekt, men Telia levererar sina tjänster i ip onlys nät, medan Bahnhof generellt inte har egen fiber alls, vilket är en stor skillnad. Eftersom det handlade om lycka vilket verkade syfta på en mer generell känsla så tyckte jag det var intressant att man ändå får fibern från samma håll rent generellt, och att lyckan blir ev kortvarig om man inte är medveten om det. Lyckan får man i så fall möjligen endast ifrån att Bahnhof har en annan syn på integritet, men tråden handlar ändå främst om fiber (hos Ip only, ok jag vet).
 
Redigerat:
Diskusssion om ip-adress är vid sidan om ämnet i tråden om IP Only men eftersom flera tjänsteleverantörer erbjuder mac-adressbunden ip adress med eller utan avgift så rasslar jag igenom frågan.

Om jag ska nå mitt larmsystem måste jag ha aktuell ip-adress plus portnummer för i programvaran för att nå larmet funkar det inte med DDNS adress. Ip-adresser är stabila för en del kunder, inte för andra. Min ip-adress för adsl med Telia ändrades inte på flera år. Med 4G kan det vara samma i månader förutsatt att uppkopplingen inte bryts. Över fiber ändrades adressen rätt ofta hos mig innan mac-adress bunden. Även med den så har adressen bytts en gång på ett år. Så man måste kunna få fram aktuell adress. Dyndns finns inbyggt i routrarna och adress kan kollas på dyndns.org. Vid ny ip-adress uppdateras dyndns.org inom ett par sekunder; jag har testat flera gånger.

Det finns flera sätt att nå det interna nätverket, dyndns eller via VPN som fungerar mycket bra med den vpn-tjänst som finns inbyggd i de AVM routrar jag använder för fiber och LTE som backup. Skulle jag behöva nå larmet via 4G kan jag först kolla aktuell ip-adress över VPN och sedan skriva in den. Adressen för fiber vet jag.
Dessutom skickar routrarnas meddelande vid ändrad ip-adress över epost men tyvärr ingår inte aktuell adress i dygnsrapporterna vid midnatt. Även för 4G med Telia byts adresserna mycket sällan om uppkopplingen är stabil. Med VPN slipper jag leta bland eposten. Ja, jag vet. Både hängslen och livrem flera gånger om men det är över hundra mil dit.

Jag är nöjd med Bahnhof som tjänsteleverantör. Inga avbrott och inget DNS-strul. Om ip-adressen bytts en gång trots mac-adressbindning kan jag leva med det (notera att man bör inte stoppa in annan router ens temporärt för det är routerns macadress som ip-adressen binds till). Ibland går DL från beställda 250 till 100 men det brukar gå tillbaka.

det är för övrigt mycket stilla i facebook-gruppen jag startade för vår lokala kampanj i två socknar. Inga klagomål över tjänsteleveranser så folk verkar nöjda med vad de valt. Det var rätt stor spridning bland leverantörer och abonnemangsformer. Även de som valde Telia verkar nöjda sedan anslutningen kom igång.
 
Redigerat:
Jag hade Bahnhof i säkert tio år innan vi flyttade. En gång bytte jag IP-adress och det var när dom gjorde en större ombyggnad av nätet så jag hamnade på ett helt annat subnät. Då hade jag inte deras tjänst för fast IP (den fanns inte ens de första åren) eftersom det inte behövdes.
 
T tompaah7503 skrev:
Den måste kontrollera anslutningens externa IP betydligt oftare än en gång per dygn. Jag använder också Synologys DDNS och jag har märkt att den är väldigt snabb på att uppdatera om man kopplar ner och upp anslutningen så man får ett nytt externt IP.
I loggen ser jag att den registrera en gång om dygnet, nästan på sekunden när.
Sedan så kontrollera den inom 20sec efter att den fått nätverksåtkomst,

Så antagligen ligger den och pollar/pingar om den har internetanslutning väldigt ofta, däremot så behöver den inte kontrollera den externa ip-adressen förrän den fått internetaccess.

Loggbild som visar systemmeddelande om framgångsrik registrering till DDNS-server.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en loggfil som visar systemregistreringar och nätverksstatus med datum och tidsstämplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.