Demmpa Demmpa skrev:
Vi fick följande priser förra året på Subfloors stålreglar hos lokala bygghandlaren,
[bild]
Vad hette den firman? Letar i Gbg-Varberg och svårt hitta någon som säljer detta. Ev har Derome, men får se på måndag.
 
Firman är ”Byggvaruhuset i Mönsterås” (ostkusten), den ingår i Bolist-kedjan.

Jag tror inte att någon firma har sakerna hemma utan det är beställningsvara.
Enligt denna sida så finns det elva kedjor som är återförsäljare, varav minst sex stycken finns på västkusten,
https://subfloor.se/hitta-af/
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Kollar direkt med XL. (Y)
 
  • Gilla
PetrusLingonsylt
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi fick följande priser förra året på Subfloors stålreglar hos lokala bygghandlaren,
[bild]
XL begärde en offert från subfloor.

Beijer hade listpriser för allt, reglarna låg på 220 i listpris för subfloors stålreglar, så antagligen har din rabatt varit ca15% på detta. Skulle återkomma med offer också.

Hade du cc 60 eller 30?

Körde du subfloors isolering eller gjorde du ngt eget? Jag tänkte xps frigolit hade kännts mer tåligt än stenull.

Med 15% rabatt börjar ju det se ok ut.
 
Körde ungefär efter deras montageanvisning, alltså ca 60 från vägg, sedan ca 300, resterande cc600, rummets bredd var ganska lagom för följande uppdelning;
’60, 300, 600, 600, 600, 600, 300, 60’.

Som isolering körde vi Isolver-isoleringen
https://storage.googleapis.com/subfloor-se/uploads/2019/06/subfloor_produktblad_190529_61452.pdf
Än så länge så har jag inte kunnat se att isoleringen skulle hänga ned sig. Ja vi har en liten öppning vid ett ställe så att jag kan skicka ned en inspektionskamera.
 
Vi råkar ha 3,8m bredd (samma som subfloor's regellägd :) ) och 10,5m längd. Beijer trodde man behövde ha cc30cm om man skulle lägga klinker eller laminat, men finns säkert en rekommendation enligt vad du hade fått.
Återkommer på den här tråden när jag fått offertförslag.
Känner mig väldigt hoppfull angående detta, då vi haft golvet öppet i 10 månader nu och försökt få till olika golvlösningar, som oftast inkluderat en massa gjutjobb.
Full pepp! (y)(y)
 
@KJD, hur har det gått?

Googlade lite "justerbar fot" och då dök de här upp. Vet inte om det kan funka för ändamålet?

Rhinofeet (30kr/st)
https://bau-heimshop.de/rhinofeet-hojd-justerbar-plint-plast-terrassfot.html

Terassfot (25 kr/st) detta är den lägsta, men det fanns ju en uppsjö annat med
https://www.bauhaus.se/justerbar-terassfot-eco-s-25-40mm

Justerbar möbelfot (15 kr/st) ser lite klen ut.
https://www.bauhaus.se/mobelfot-justerbar-120mm-svart

Justerbar skruv (44 kr/st), galvad/rostfri, lite meck att behöva kapa skruven kanske efter man justerat in innan man lägger på golvskivor?
https://www.bauhaus.se/skruv-justerbar-for-sockel-m10x100mm
 
Redigerat:
Intressant tråd! Jag ska riva golvet i gillestugan nästa vecka och går också i tankar om vilket golvsystem jag ska välja.
Hoppas diskussionen fortsätter!
 
Tillbaks här efter flera vändor i andra lösningar. Hur har det gått för er andra, @Bosemannen osv?

Jag letar som sagt efter en oorganisk skiva att ersätta spånskivan med - men hittar inget. Antar det prismässigt blir så mycket dyrare än spånskiva så ingen har brytt sig hittills?
 
Vi tittar också på olika typer av ventilerade golv. Står också inför valet av Jape+flytspackling eller att köra Granab/Nivell/Subfloor utan flytspackling.

@KJD : vad valde ni till slut?
 
oorganiskt golvskiva verkar inte finnas enligt flertalet jag pratat med. Ska ha cc30cm, och då finns durkplåt, som väl borde finnas en dimension som klarar detta - dock för priser jag inte är intresserad av.
Pratat med Subfloor, Beijer och XL bygg flertalet gånger och dom säger att det inte är ett problem. Väljer Subfloor med stålreglar nu, och plast under spårad golvspån.
 
Men behövs en oorganisk skiva om du har luftspalten? Det är väl det som är hela tanken med systemet, att man ventilerar bort fukten?

Hur gör du med våtrum? Har sett lite olika förslag, dels att man kör Subfloor även under våtrummen men också varianter där man helt skippar våtrummen och bara gjuter upp dem i höjd och sen knappt använder tätskikt
 
G Gamern skrev:
Men behövs en oorganisk skiva om du har luftspalten? Det är väl det som är hela tanken med systemet, att man ventilerar bort fukten?

Hur gör du med våtrum? Har sett lite olika förslag, dels att man kör Subfloor även under våtrummen men också varianter där man helt skippar våtrummen och bara gjuter upp dem i höjd och sen knappt använder tätskikt
Det finns en massa diskuterat här på forumet om detta.

Vi använder ventilerat golv i dom rum som inte hade fullgjuten platta. I dom andra (dusch, wc, tvättstuga) där vi ändå har brutit upp betong för rörbyten, gjuter vi upp med eps-betong och flytspacklar (tanken är då att det ska vara diffusionsöppet i någon utsträckning). Tätskikt endast i "våtzon1"/typ kring duschbrunn - annars inget tätskikt enligt tätskiktsleverantörens instruktioner för sk "tillskjutande fukt".

Tillskjutan fukt har man by-design då plattan inte isolerad, kan också fastställas med speciell fuktmätare för betong.
 
  • Gilla
Gamern
  • Laddar…
Jag får intrycket av att många eftersträvar att minimira organiskt material när de ska regla ut väggar och golv i källare. Det kanske inte är någon nackdel i sig. Men frågan är: Om man har så fuktig miljö så att träreglar mm skulle börja mögla/rutna, har man ändå inte för föuktigt även för stålreglar? Det finns ju alltid orkanisk smuts och skit som kan börja mögla. Jag tykcer det låter som att man måste försöka få bort fukten snarare än att använda inerta material.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag får intrycket av att många eftersträvar att minimira organiskt material när de ska regla ut väggar och golv i källare. Det kanske inte är någon nackdel i sig. Men frågan är: Om man har så fuktig miljö så att träreglar mm skulle börja mögla/rutna, har man ändå inte för föuktigt även för stålreglar? Det finns ju alltid orkanisk smuts och skit som kan börja mögla. Jag tykcer det låter som att man måste försöka få bort fukten snarare än att använda inerta material.
Man har ju det utrymme man har. Vi har en grundkonstruktion som inte tillåter att man bilar ut golvet (utan att stämpa), samtidigt har det tidigare golvet - uppreglad konstruktion på träreglar med rockwool liggandes direkt på plattan - inte var det minsta angripet när vi tog upp golvet (efter 50 år). Dock hade gamla skarvar i kopparrör börjat läcka, så vi bytte alla rör.

När man då lägger in nytt golv, så är det väl en självklarhet att man vill hantera/minimera risken.

Jag har övervägt på tok för många alternativ, och nästan tappat förståndet på vägen :). Länge tänkte jag bygga ett isolerlager som var diffusionsöppet med Isodrän, för att acceptera och vädra ut fukten. Nu väljer jag istället att acceptera att det sannolikt kan förekomma fukt, även om kanske mindre mängder, och då försöker jag vädra ut dom med ett ventilerat golv. Samtidigt försöker jag minimera risken för att något blir angripet i den slutna konstruktionen under golvet, och vill därför ha stålreglar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.