Anitsirhc.B
Jag undrar om det är möjligt att bygga förvaring med skjutdörrar i ett hörn där det bara finns vägg mot ena ”kortsidan”? Vanligtvis buggar man ju dörrarna där det redan finns ett utrymme i väggen avsedd för det som ser ut typ såhär |___|

Vill ju inte ha garderob utan dörrar med skenor i golv och tak med någon typ av förvaringsmodul innanför... Måste man placera en kort vägg på slutet?

Se bild. Det gröna representerar där skjutdörrarna ska vara och det röda är det jag undrar vad som placerar där. Någon som förstår vad jag menar?:rofl::sweat:
 
  • Ritning av sovrum med markerat hörn för skjutdörrsförvaring, grönt för skjutdörrar och rött för oklart område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Anitsirhc.B
BirgitS BirgitS skrev:
Man sätter upp en skiva som fungerar som en vägg. Elfa kallar det för gavelsida/skiva: [länk]
Kan t.ex. monteras med små vinkeljärn i vägg och tak.
Här är ett foto på en sån lösning med skjutdörrar från Lundbergs: [länk]
Åh TACK!!!:love:
 
Jag lånar/kapar tråden lite.

Blir det bra att sätta en sådan skiva även när man har golvvärme?
Jag vill göra samma sak som TS men vi har golvvärme och kan därför som mest använda 12 mm långa skruvar för att fästa skenan i golvet. Blir det verkligen en stadig lösning då?
 
Du fäster inget i golvet. Antingen använder du dubbelhäftande tejp eller så limmar du med konstruktionslim.

Löste själv just samma "problem" genom att bygga en lätt vägg med 45mm reglar osb och gips. Var golvvärme rören går minns jag inte längre och jag orkar inte leta upp fotot jag tagit med mått.....så jag limmade regeln direkt på klinkergolvet.
 
Det är min plan B att göra på det viset.
I första hand hade jag tänkt att använda de färdiga gavelskivorna som Elfa och andra tillverkare säljer. De är ju så tunna att jag inte tror att de kan fästas med lim/tejp. Tanken är ju att man istället ska använda små vinkeljärn och skruva. Men frågan är om de blir stabilt nog så att man känner sig nöjd.
 
BirgitS
Nu är ju inte vår garderobslösning precis så där men vi satte upp en lång och rätt bred list längs framkanten på insidan av gaveln i MDF för att stadga upp skivan, som bara är fastsatt i taket och det som motsvarar väggen. Hörnlist också men det är ju mer för att få en snygg kant på skivan. Dessutom finns en golvsockel på utsidan av skivan (om det har någon betydelse vet jag inte).
 
Härom dagen var jag iväg till bland annat HTH och tittade på skjutdörrar. Den gavelskiva som man kan köpa är väl18mm bred om jag minns rätt och det känns lite kärvt att försöka fästa den med tejp i golvet. Det får bli en uppreglad vägg med antingen 45-reglar eller kanske 34mm regel om jag vill få det smäckrare.
 
BirgitS
Om du kan fästa skivan i väggen och taket med möbelvinklar tror jag inte att du behöver fästa den i golvet. Om det inte är väldigt vanligt att någon ramlar in i väggen.
 
Även den undre skenan till skjutdörren behöver ju fästas i golvet på något sätt. Jag hade fäst en regel (eller en box byggd av mdf) i golvet med dubbelhäftande tejp både längs med gröna och röda linjen, som ett L. Då har du också ett bra fäste för täcksidan.
Beroende på hur det ser ut i rummet så skulle det kanske vara snyggast att låta golvsockeln fortsätta runt garderoben.
 
Man kan ju köpa en färdig garderob utan dörrar från tex IKEA och sen ändå placera skjutdörrar framför. Då löser du både sidan OCH det är enkelt med inredningen, hyllplan, klädstång osv då de vanliga grejorna till garderoben passar direkt.
 
BirgitS
M Maximarcus skrev:
Även den undre skenan till skjutdörren behöver ju fästas i golvet på något sätt.
Dubbelhäftande tejp är vad tillverkarna brukar rekommendera. Elfas skena kommer med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.