Man använder en klinkerram vid brunnen och är brunnen för hög så sänker man den till rätt höjd. Man lägger inte klinkers mot befintlig brunn.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man använder en klinkerram vid brunnen och är brunnen för hög så sänker man den till rätt höjd. Man lägger inte klinkers mot befintlig brunn.
Varför inte? Visst det blir ju inte snyggt på något vis, men förutom det estetiska finns det andra aspekter?
 
Det strider mot bransch reglerna varför envisas du med att man ska frångå dom? När man lägger klinkers vid en brunn så använder man en klinkersram. Hur ska du få en snygg anslutning annars? Klinkers är ett ytskikt och slutresultatet ska se fackmannamässigt ut. Antar att du inte jobbar/jobbat i den branschen.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det strider mot bransch reglerna varför envisas du med att man ska frångå dom? När man lägger klinkers vid en brunn så använder man en klinkersram. Hur ska du få en snygg anslutning annars? Klinkers är ett ytskikt och slutresultatet ska se fackmannamässigt ut. Antar att du inte jobbar/jobbat i den branschen.
Självklart så lägger man en klinkerram när man skall göra ett snyggt jobb. Det förstår jag mycket väl.
Men nu var det en gammal källare som TS själv skulle lappa ihop efter avloppsbyte som jag förstått TS behov och därför så frågade jag om det fanns andra hinder än rent estetiska.
Men oavsett så kom jag med ett förslag om en ram som går utanför brunnen och därför borde gå att använda.
Att bila upp och sänka den nymonterade brunnen borde vara sista utvägen.
Och nej jag jobbar inte i branschen, men har använt klinkerram vid alla brunnar där jag lagt klinker.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Ok då ska jag förklara utförligt oavsett om det är en källare med oisolerad platta så använder man en sk manchett runt brunnen som limmas mot golvet och kläms fast med hjälp av befintlig klämring det förutsätter att man spacklat mot befintlig brunn så att man har fall mot denna. Är då brunnen för hög så har rörmokaren gjort fel och då bör denne åtgärda detta innan man går vidare.
 
Klinkerramen sätter man ju i fix ovan brunnen. Sitter brunnen i jämnhöjd med de befintliga omkringliggande klinkerplattorna, så är den monterad för högt.
Och som föregående talare skriver så ska man använda tätmanschett även om inte hela golvet tätskiktas.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ok då ska jag förklara utförligt oavsett om det är en källare med oisolerad platta så använder man en sk manchett runt brunnen som limmas mot golvet och kläms fast med hjälp av befintlig klämring det förutsätter att man spacklat mot befintlig brunn så att man har fall mot denna. Är då brunnen för hög så har rörmokaren gjort fel och då bör denne åtgärda detta innan man går vidare.
Då förstår jag, tack.
Men om man nu inte ämnar lägga klinker på golvet?
Jag har gjutit och fixat fallet i betongen i ett moment på de källarbrunnar jag bytt, oavsett om det skulle läggas klinker eller bara vara rå betong som i garaget. Men man har väl betydligt mer tid på sig för ett arbetsmoment som hemmafixare.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Är inte speciellt stor arbetsinsats att göra fallet rätt från början men ska man göra många lägenheter så blir det ju lite tid det viktigaste är att man sätter brunnen så lågt att det får att få fall med spackel har man slarvat med det får man bila upp och göra rätt finns inga genvägar
 
Stort tack för alla svar.
Verkar som att brunnssilar 300X300 är ganska dyra, runt 1500 kr styck verkar de ligga på. Vi har ytterligare en brunn som är typ likadan så blir rätt dyrt med brunnssilar för 3000, om det nu skulle funka.
Att bila upp och göra om hela arbetet känns som en absolut sista lösning. Har tre små barn varav en 5 månader. När vi bytte stammen fick hela familjen ta in på vandrarhem, gick inte att bo när de jobbade med att såga och bila bort det gamla. Ganska jobbigt med en bebis...Slipper helst gå igenom eländet en gång till.
Funderar på om jag ska spackla bara och låta det vara så, om jag lägger om alla klinkers sen i en avlägsen framtid kan man väl förhoppningsvis flytspackla så att man får dit en sil. Denna brunn är nästan bara till för om vi får läcka i rör i samma rum eller från fjärrvärmecentral, men den andra är i tvättstugan så där vill man ju att det ska vara rätt.
Har svårt att förstå hur de kunde göra så fel. Ord lär väl så mot ord vad vi kommunicerade gällande hur golvet skulle fixas efteråt. Men att de inte satte såna där manschetter kan jag inte förstå. Är en välrenommerad firma som alla rekommenderar typ. Är det nåt man hade kunnat fixa nu om golvet skulle flytspacklas?
 
Får hursomhelst kontakta rörisen och fråga varför det blivit så här och om de har nån lösning på problemet. Känns i slutändan som ett mindre ingrepp att ta bort de halvdåliga liggande klinker i hela rummen sen och bygga upp golvet i nivå med brunnen än att bila upp och lägga om brunnen, känns som att det kanske inte bara är brunnen som måste upp utan hela stammen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det är snabbt gjort att sänka en brunn borde hinna båda på en dag så det är ju bättre att ta det med röris nu än stå för det själv sen.

Edit manchett lägger plattsättaren efter spackling
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är snabbt gjort att sänka en brunn borde hinna båda på en dag så det är ju bättre att ta det med röris nu än stå för det själv sen.

Edit manchett lägger plattsättaren efter spackling
Ok det är ju positivt. Man behöver troligen inte röra den nya avloppsstammen då? Verkar som att brunnen inte ligger i våg heller, lutar liksom något in mot väggen. Känns spontant fel, men själva brunnen behöver kanske inte vara i våg?
 
Jo den ska vara monterad rakt och med möjlighet till fall
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Montage och gjutning verkar ju ha gått helt åt skogen.
Betongen är ju högre än omkringliggande befintliga betong och brunnen sticker upp över det.
Så enda vettiga verkar vara att reklamera det där jobbet, det är onekligen oproffisigt utfört.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.