wildeside wildeside skrev:
Skulle inte låna till en bil, köp en du har råd med istället.
Alla är vi ju olika. Själv så köper jag hellre en ny bil som det finns garantier osv på i några år och betalar av den på ca 5 år, än att köpa något billigt begagnat som man dels inte vet hur den är körd eller skött.
För har personligen inte 320000kr liggande att köpa bil för.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Trams, det är helt ok att låna till en bil så länge man taktar värdeminskningen. TS, vill du ha en lägre månadskostnad, kolla restvärdesfinansiering. Påstår inte att det är världens bästa finansieringsform, men man får mycket pang för pengen och avbetalningen taktar med värdeminskningen.
Eller hur, dessutom så om jag lånar till en bil och betalar amortering och ränta så har jag väl faktiskt råd med bilen? Om jag inte har råd att betala amortering och ränta, ja då har jag ju inte råd...
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Så länge man vet vad man håller på med, så ser jag inget problem med att låna till en bil. Och får man då totalt bättre villkor genom att använda bostaden som säkerhet, så varför inte?

Nu tror jag att räntan skiljer rätt lite mellan ett seriöst billån och ett bolån idag. Och tar man då hänsyn till extrakostnader för pantbrev (gäller bara om man belånar en fastighet, inte en bostadsrätt), och diverse hanteringskostnader. Bostadsrättsföreningen brukar ha en avgift för att hantera pantförskrivning, osv. Så kanske totalvinsten med att låna på bostaden inte är värd strulet.
 
Redigerat:
Precis som hempularen skriver så är det ju upp till dig att ha koll på din ekonomi. Banken vill tjäna pengar och kan dom låna ut pengar utan alltför stor risk så kommer dom göra det också.
Om du värderar och betalar för att utöka lån så bör du också tänka ett steg till framåt, kanske ska du renovera en del i lgh också så att öka utrymmet lite ytterligare kan vara sunt.
 
S
wildeside wildeside skrev:
Skulle inte låna till en bil, köp en du har råd med istället.
inget fel att låna till en bil, du har råd!

Cash is king men det är inget fel o låna på nödvändiga saker så länge man har en plan man kan följa
 
Jag kan bara instämma att det inte är nåt fel att köpa en bil på kredit och då är ett bostadslån förmodligen det billigaste alternativet. Men, som några skrivit, du bör amortera minst lika mycket som bilen minskar i värde annars står du efter ett tag med en skuld på något som inte är värt något och det är inte riktigt hållbart. Då får du fortsätta betala på den gamla bilen efter du bytt till en nyare. Inte kul!
 
Finns väl risker med det men om man ska ta en nackdel är det att belåningsgraden ökar och totalräntan kommer bli högre vid nya förhandlingar. Bror ju dock på hur stort totala lånet är, är ju dessutom individuellt om banken vill ge dig ett sådant lån kände en kille som gjorde så han fick dock vilkor på återbetalning av den delen på 5 år. Är upp till en själv vad man känner sig trygg med och ens ekonomi jag är ju personligen emot lån då jag föredrar långsiktigt sparande för att undvika det mer kostnader ett lån ger, men där är man helt olika. Jag skulle iaf verkligen tänka efter att jag ska bo kvar i samma bostad framöver och jag har en trygg inkomst!
 
Finns billån med ca 1.95% ränta.

Personligen skulle jag aldrig i hela mitt liv belåna min bostad för saker som förlorar halva sitt värde på mindre än 2-3 år. Men du kanske ska köpa begagnad bil?
Inte alla banker som godkänner att belåna bilar med huset som säkerhet pga just det heller.
Sen beror väl det på när du köpte din bostad med, efter 2016 och 2018 så innefattar utökat bolån väl amorteringskravet.?
 
Lån är lån, välj det som ger dig minsta totala ränta/avgift.
Det är väldigt bra att inte ha ett lån bundet på bilen då den blir mer svårsåld med lån på
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lån är lån, välj det som ger dig minsta totala ränta/avgift.
Det är väldigt bra att inte ha ett lån bundet på bilen då den blir mer svårsåld med lån på
Det påståendet stämmer bara om du struntat i att amortera i rätt takt. Så länge du håller lånet under värdet så är det inga problem överhuvudtaget. Man löser bara lånet direkt.
Har sålt några bilar med kredit.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.