Alltgår Alltgår skrev:
Snygg, och användbar. En "gyuto" då, om jag inte har det helt om bakfoten.
Det är en fin känsla när man polerar fram lystern i träet och projektet är avslutat.
Precis, gyuto heter den. Riktigt bra känsla när den går från lite matt och grådassig till att mönstret i trät kommer fram!
 
Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Bereder plats för svarven. Bort med verkstadsskåpen och in med kraftiga lägre skåp (Bott) som jag kommer lägga plåtskodd skiva ovanpå. Ovanför svarven blir det överskåp för modulbackar.

[bild]

[bild]

[bild]

Vad är det för skåp du har köpt?
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Vad är det för skåp du har köpt?
Jo, det är verktygsskåp 80 cm höga som jag ska ställa svarven på. Förvaring och stativ i ett kan man säga. Svarven väger nog 250 kg om jag får gissa.
 
Idag har ett fritidsintresse fått förse ett annat med utrustning. En liten vedspis:

jefCLbbb.jpg
iG9pu6Hm.jpg
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 13 till
  • Laddar…
Det de senaste veckorna har jag jobbat med att anpassa den inköpta bokhyllan till vårt hus. Kommer att bli julklappsbingo på julafton (innan vi sätter in alla böckerna)!

Anpassad bokhylla i ett rum med julgran och juldekorationer, redo för julklappsbingo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Ulf
 
  • Gilla
mkristensson och 14 till
  • Laddar…
Idag har jag fortsatt göra panelerna till våra nya nattduksbord.

Började med 2-tums ek som jag var tvungen att klyva för att få in i min lilla inca bandsåg.

Därefter hyven för de slutgiltiga dimensionerna och slutligen några domino och limning av panelerna.
Ekplanka klyvs med en bandsåg i ett välorganiserat snickeri för tillverkning av nattduksbordspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ekpanel på ett arbetsbord med en Domino-fräs, klar för sammanfogning vid bygge av nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ektimmerpanel som limmas med flera klämmor på ett verkstadsbord, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Det de senaste veckorna har jag jobbat med att anpassa den inköpta bokhyllan till vårt hus. Kommer att bli julklappsbingo på julafton (innan vi sätter in alla böckerna)!

[bild]

//Ulf
Jamen det där blir ju riktigt snyggt! Fint bygge som du kommer att kunna glädjas åt varje gång du ser det, kommer att lyfta rummet!

Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Jamen det där blir ju riktigt snyggt! Fint bygge som du kommer att kunna glädjas åt varje gång du ser det, kommer att lyfta rummet!

Snyggt jobbat!
//Ronnie
Tack Ronnie!
Jag vill dock förtydliga att jag inte byggt hela bokhyllan. Jag köpte ett antal begagnade sektioner som var byggda av en riktig möbelsnickare. Mitt jobb var att kapa ner några sektioner på bredden samt att bygga delen över dörren. Men det var väldigt lärorikt att se hur smart de var konstruerade.

// Ulf
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hej Robin
Eftersom jag har tvångstankar om tvingar nu och fick syn på dina på bilden här ovanför, vilken sorts tvingar är det, och vart fick du tag i dom? Ser ut som Bessey parallelltvingar, men ser inte riktigt.. tack på förhand!
P-G
 
P P-G H skrev:
Hej Robin
Eftersom jag har tvångstankar om tvingar nu och fick syn på dina på bilden här ovanför, vilken sorts tvingar är det, och vart fick du tag i dom? Ser ut som Bessey parallelltvingar, men ser inte riktigt.. tack på förhand!
P-G
Det ser ut som en blandning av Besseys och Rutlands förra variant bestämt.
 
P P-G H skrev:
Hej Robin
Eftersom jag har tvångstankar om tvingar nu och fick syn på dina på bilden här ovanför, vilken sorts tvingar är det, och vart fick du tag i dom? Ser ut som Bessey parallelltvingar, men ser inte riktigt.. tack på förhand!
P-G
https://www.byggahus.se/forum/threa...-eller-motsvarande.320184/page-3#post-3262655

https://www.rutlands.co.uk/sp+hand-...lamps-800mm-x-95mm-pack-of-4-rutlands+r3015x4 (finns i andra längder också)

Har använt dom ett tag nu och är faktiskt väldigt nöjd med dom. Dock har priset gått upp en hel del sen jag köpte mina. Tror jag betalade 100£ för 6st, nu får man fyra för det priset.

Edit. Ser nu att de är aningen ändrade i utseendet, de jag köpte finns inte kvar.
 
Redigerat:
Levererat en julklapp. Inte behövs det maskiner för det? Jodå, om de ska levereras monterade.
En vägghylla med fotoböcker monterad med dolda infästningar och skruvstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotoböckerna var redan levererade sedan många år. Det är hyllan det handlar om. Infästningen är dold i form av skruvstift. Markeringsstift för träplugg är bra grejer för att borra hålen på rätt ställe i väggen.
Skruvstift utstickande från en vägg, avsedda för att montera en hylla med dold infästning, med en markerad flytt av hålrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog kunde man ge sig på att stiftet i mitten precis prickade en gipsskruvskalle. Så jag fick flytta hela hålraden en bit. Självklart hade jag redan hunnit borra ett hål. Det kommer inte synas efteråt.

Monterad trähylla med dold infästning och vattenpass kontrollerar nivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan sitter hyllan med infällda fyrkantbrickor och muttrar.

I går gjorde jag nästan klart nästa julklapp:
Hemgjort bord med råkantad träskiva och ben i gran, och en flaska öl ovanpå mot en bakgrund av gröna skåp och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet alltså. Ölen drack jag upp själv. Eftersom skivan är gran så gjorde jag även benen i gran. Inget roligt träslag för finlir. Svårt att få bra ytor. Men jag är rätt nöjd med resultatet ändå. Får bara be om att få ytbehandla den ett par svängar till innan leverans. Men det hinns inte med innan jul.

Inpassning av ben:
Träben på arbetsbänk med verktyg, spån och skruvar – hantverk i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


God jul önskar jag alla på ByggaHus och särskilt till alla er som ger mig en massa bra idéer, kunskap och inspiration i denna tråden. Utan er hade jag bland annat fortfarande slaskat Tre Stjernor fernissa på allt och aldrig upptäckt storheten i Osmo hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Hej Robin
Eftersom jag har tvångstankar om tvingar nu och fick syn på dina på bilden här ovanför, vilken sorts tvingar är det, och vart fick du tag i dom? Ser ut som Bessey parallelltvingar, men ser inte riktigt.. tack på förhand!
P-G
Som @Ola C redan så förtjänstfullt redogjort är det några Bessey parallel tvingar och ett gäng från Rutlands.

Precis som Ola säger så är det föregående modellen jag köpt men jag fick betala lite mer än Ola. Var tvungen att kolla men dom gick på 120£ för 6 st i början av 2019.

Dom fyller helt klart sitt syfte och jag tycker nog att dom är mer prisvärda än bessey även om jag alltid först använder bessey-tvingarna innan jag tar dessa. Så ja, det är en kvalitetsskillnad men inte så stor att den motsvarar ca dubbla styckepriset för bessey.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Tack för svaret Robin! Det lutar åt en beställning från Rutlands.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Fick ju hem den här nyligen, och den skulle enligt en massa omdömen på nätet vara väldigt prisvärd
Förpackning av Virvelvind-cyklonseparator på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så idag monterade jag in den mellan grovdammsugaren och blästerskåpet för en provkörning.
En gul och svart Kärcher grovdammsugare monterad mellan blästerskåp och virvelvind för att samla damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virvelvindsseparator ansluten mellan grovdammsugare och blästerskåp i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerade fantastiskt bra! Blästrade i ca. 15 min. utan avbrott och stängde sedan av och kollade resultatet. Inget synligt damm alls i dammsugarpåsen, jag stoppade i en ny påse för testets skull, allt hamnade i botten på virvelvinden. Så det verkar som den är verkligt effektiv, jag är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.