Jaha. Så hände det. Har ett garage på berg nedsänkt lite grann med en ovanbyggnad (typ tvättstuga) som sitter ihop med huvudhuset. Klinker på reglar 120 ovanför garaget. Mögelhunden reagerar på själva gasen och det som mögelsporerna utsöndrar. Hunden markerade alltså i rummet ovanför garaget (klinkergolv på 120) som i sin tur har dörr in i övriga huset. Trots att detta är min expertis slås jag av hur dum man ibland är som egen villaägare. Snål med värme tex....
Så nu till erkännandet.
Nummer ett: Ja du behöver alltid ha värme på i alla utrymmen som är isolerade. Detta för att sänka relativ fuktighet men också för att få en termodynamisk drivning.
Nummer två du behöver antingen fullskalig ventilation eller kombinerat med avfuktare. Kommer installera VL-50 nu eftersom gasen ju inte ska komma in i övriga huset. Har märkt att luftrenare och att då och då bomba på med ozon också funkar bra.
Varför skriver jag detta?
Jo först vill jag starkt avråda från alla teorier om passivhus utan avfuktning/ventilation och värmekälla. Dessa behövs alltid.
Men jag har en fråga ang isoleringsval och diffusion. Jag börjar mer och mer förstå att jag inte förstår allt,,,, :)
Diffusionstätt (typ Foam) är ju bra om man har en orkan-ftx som säkerställer under 55 % (typ) överallt. men ja ,,,
Diffusionsöppet har ju faktiskt fördelen att det alltid går att driva ut fukt. Åt bägge hållet. Väldigt flexibelt och självreglerande. Problemet blir ju då materialval. Det finns olika typer av multipor som är helt organiskt döda (till skillnad från mineralull faktiskt). Men sen kommer någon och tapetserar eller målar med junkfärg som är tät och,,, ja mögel. Bästa vore ju med betong som andas och dessutom isolerar lite.

Problemet är att det ögonblick du har isolering får du nästan alltid en punkt mot yttervägg där fukt och mögel bildas.

Vill i sammanhanget betona att flera reagerar ganska rejält mot mögelgas och enzymerna. Bland annat allergiker. Mögel uppstår ju i nya badrum och överallt så fort RH är 70% lite drygt. Problemet är ju att man inte kan slipa eller tvätta bort mögel (se Ljungby) - det blir bara andra värre effekter. Enda alternativet är att riva skiten men då brukar det bli bökigt.

Så ni som isolerar källare och garage (invändigt) hur resonerar ni? Gärna ni som haft några hus eller fått följa från ax till limpa. Gamla mögelskador som ej växer - kan de få vara kvar så länge man luftrenar och tar bort?
 
Lite mögel i hus kommer man alltid och ha, det går inte att få bort.

Mögelhundar är dåliga verktyg ifall folk är övrigt frisk och utan besvär i ett hus, enligt mitt samtycke.

Ett exempel: Hade mögelhund och lukta på en hus som vi var intresserade av. Hunden markerade framför bastukaminen. Högst sannolikt för att ved hade stått där vid/före bastubad. Ägaren hade inte badad på flera veckor, men hunden kände av lite mögeldoft från veden som stog där.

Deras luktsinne är alltför känsliga att användas ifall man för övrigt har ett "friskt" hus. Vilket kan medföra paranoia och dyra samt onödiga arbetsmoment.
 
K kettu skrev:
Lite mögel i hus kommer man alltid och ha, det går inte att få bort.

Mögelhundar är dåliga verktyg ifall folk är övrigt frisk och utan besvär i ett hus, enligt mitt samtycke.

Ett exempel: Hade mögelhund och lukta på en hus som vi var intresserade av. Hunden markerade framför bastukaminen. Högst sannolikt för att ved hade stått där vid/före bastubad. Ägaren hade inte badad på flera veckor, men hunden kände av lite mögeldoft från veden som stog där.

Deras luktsinne är alltför känsliga att användas ifall man för övrigt har ett "friskt" hus. Vilket kan medföra paranoia och dyra samt onödiga arbetsmoment.
Tack. I detta fall har det varit lite nysningar och andra symptom. Men absolut du har rätt - räcker med att vedhögen till öppna spisen stått 1-2 dagar på en plast för mögelsporer eller om det är gasen.
Har märkt vad stor den psykologiska effekten blir - på gott och på ont.
 
R RSRC skrev:
Tack. I detta fall har det varit lite nysningar och andra symptom. Men absolut du har rätt - räcker med att vedhögen till öppna spisen stått 1-2 dagar på en plast för mögelsporer eller om det är gasen.
Har märkt vad stor den psykologiska effekten blir - på gott och på ont.

Kan svara ännu av egen erfarenhet. Vi bor sedan 1.5 år i en 94-byggd hus med ftx. En tid efter vi flyttat in tyckte vi att luften var lite väl dålig för att vara med ftx. Jag är själv mögelrädd, så första jag gjorde så tog vi in en mögelhund. Markerade i båda sovrummen och i köket samt duch.

Vi tog in en fuktexpert och han undersökte. I köksnurkan fann vi svarta prickar på gipsvägg, bakom skåp. Men tapeten som slutade över var oförändrad, så han tog slutsatsen att det kommit vid byggskedet, när dom göt/slipade betongen.
I sovkamrarna så är inblåst för ftx, och tog då luften från vinden.

Nåjaa, enda jag gjort är att dra uteluft till ftx till det friska. Ställt in undertrycket.
Fastän hundarna förklarade vårt "nya" hus en mögelbomb, så har vi inte haft det minsta symptom ändå. Även en som är mögelkänslig reagerade inte hos oss. Så hundarna är liite för känsliga mot mögel lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.