Hej ! Jag har en fråga ang. kantelement. Vi skulle ha 400mm kantelement enligt standarden , men pga fel hos hustillverkaren så kom det 300mm som nu är uppsatta. Min fråga är om det är någon större skillnad på dessa eller går det bra med 300mm ,jag bor i skåne i helsingborg och ska bygga där med.har fått ett förslag, en deal med säljaren. men vill veta hur stor skillnad det är.om man förlorar någon sorts isolering eller energi bortfall. tacksam för svar. Mvh Fredric :)
 
K
Antar att det är platta på mark som ska gjutas. Tycker ju att säljaren eller entreprenören borde kunna svara på vad skillnaden blir, men nu frågar du ju här så mitt svar är: att du antagligen kommer att förlora ca 100 mm isolering.
 
Mikael_L
Ja, antagligen får du 200 mm isolering istället för 300.
Sen kan det också medföra att dina kantbalkar inte blir lika kraftiga, om det är ett tungt hus, t.ex. tegelfasad eller likn så kanske plattans hållfasthet blir äventyrad. Men det beror alltså på av vilken anledning som 400 mm kantelement var valda.
 
Mikael_L
VAd det gäller isoleringens tjocklek ska jag väl också nämna att rätt många nöjer sig med 200 mm isolering. Det debatteras ibland om 300mm någonsin återbetalar sig.
Fast någon (var det boverket månne?) kom fram till att det skulle vara minst 250 om man tänkte ha ingjuten golvvärme i plattan.

Så buden är många, kan man väl sammanfatta det med.
Men först och främst måste du kolla om 200mm höga kantbalkar klarar din huslast, är det dimensionerat för 300mm så är det bara att säga: "Gör om, gör rätt!!!" :cool:
 
Om man har normaltjocka och normalhöga väggar och pulpettak klätt med plåt så borde man klara sej på 300mm kantelement, eller? 550cm spännvid.
 
Mikael_L
Jag är absolut ingen byggingenjör, men det låter i mina öron som en "lätt konstruktion" som inte borde ge 200mm kantelement några problem, iaf om det är träväggar vi talar om.
Men jag understryker det igen, jag är inte rätt man att fråga om hållfastheten, jag ville bara påpeka att det möjligen fanns en sådan fara med att gå ner i dimension.

Vi får hoppas att det kommer mer input, om det är någon som kan svara mer säkert.
 
Hej alla och tack för svaren. Det är ett trä hus som vi ska bygga och dealen som vi fick var 25.000 kr billigare kamin. Jag ringde och kollade med en energi kille och han sa att det inte skulle vara någon större skillnad rent energi mässigt.så vi tackade ja till dealen. :D
 
Den dealen var ju helt ok.

25.000 kan du ju översätta till ungefär det samma i kilowatt direktel eller 1000 kilowatt extra förbrukning under 25 år. Och i skåne måste 1000 kw i skillnad vara en ruggig överdimensionering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.