BirgitS
Du kan alltid pröva att fröså, det är ju kul i sig att se något att komma upp och växa :)
 
När köper man vinrankor och citrus,olivträd?
Ska jag vänta till mars/april?
dessa blir i egna större krukor, ca 50liter.
 
BirgitS
Om du inte har riktigt bra utrymmen för dem, dvs. plusgrader och ljust i förhållande till temperaturen, så väntar du till april eller så.
 
Odla i kruka?
Vilket är den minsta volym man kan ha för körsbärstomater, vanlig tomat, chili?
Jag ser på nätet att man odlar tomat i 1,5l cola flaskor men då får man väl vattna ofta?
Finns det någon jord som håller vatten bättre än vanlig jord?
Tänker odla dessa upponer i hink.
 
BirgitS
Har några släktingar som odlar tomater av olika sorter och jag gissar att deras krukor är ung. 50 cm höga.

Du ska inte plantera i planteringsjord för den är till för att blanda upp befintlig jord när man planterar buskar etc. utan typ urnjord som håller konsistensen bättre.

Odla uppochner?
 
Ska du få någon nämnvärd skörd av tomat i 1,5l kruka så är det hydroponisk odling som gäller. 10-15l är en bra minstavolym på krukor för vanliga tomater. För riktigt små varianter kan man gå ned ytterliggare lite.
50l till en vinranka kommer "fort" bli för litet och stoppa tillväxten, men vill du inte ha den så stor så går det. Kruka till citrus beror på storleken på trädet. De små varianterna man köper för ~400:- fungerar bra i 5-6l kruka.

Ett orangeri ska enligt definitionen hålla plusgrader och då fungerar oliv, citrus, lager, palmer etc bra.

Vitlök behöver ingen varmbädd, de ska sättas direkt i jord utomhus på hösten. Det kan säkert funka att trycka ned nu med om du inte har tjäle, eller till våren.

Vill du använda ditt orangeri som håller ~5° för förkultivering råder jag dig att ha ett växthus inuti orangeriet där du har extra värme och ljus.

Citrus och oliv köper man lämpligen som så stora träd man har råd med. Vill du så från kärna kan jag rekommendera avokado och andra exotiska växter, men då behöver du övervintra dem i >15°.

Luftvärmepump kanske kan värma orangeriet med okej ekonomi?
 
F faf skrev:
Ska du få någon nämnvärd skörd av tomat i 1,5l kruka så är det hydroponisk odling som gäller. 10-15l är en bra minstavolym på krukor för vanliga tomater. För riktigt små varianter kan man gå ned ytterliggare lite.
50l till en vinranka kommer "fort" bli för litet och stoppa tillväxten, men vill du inte ha den så stor så går det. Kruka till citrus beror på storleken på trädet. De små varianterna man köper för ~400:- fungerar bra i 5-6l kruka.

Ett orangeri ska enligt definitionen hålla plusgrader och då fungerar oliv, citrus, lager, palmer etc bra.

Vitlök behöver ingen varmbädd, de ska sättas direkt i jord utomhus på hösten. Det kan säkert funka att trycka ned nu med om du inte har tjäle, eller till våren.

Vill du använda ditt orangeri som håller ~5° för förkultivering råder jag dig att ha ett växthus inuti orangeriet där du har extra värme och ljus.

Citrus och oliv köper man lämpligen som så stora träd man har råd med. Vill du så från kärna kan jag rekommendera avokado och andra exotiska växter, men då behöver du övervintra dem i >15°.

Luftvärmepump kanske kan värma orangeriet med okej ekonomi?
Kan man sätta vanlig vitlök från ICA eller måste det vara nån slags sättlökar?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Kan man sätta vanlig vitlök från ICA eller måste det vara nån slags sättlökar?
Man brukar rekommendera att köpa sättlök för att inte sprida sjukdomar till jorden samt för att få en sort lämplig för vårt klimat.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Åsa Lund
Den mesta sättlöken är nog slut för säsongen tyvärr. Fanns lite kvar på butik i Lund för nån vecka sedan. Lycka till!
 
Klostra handelsträdgård hade vitlök,, Favor tror jag den heter.
BirgitS BirgitS skrev:
Har några släktingar som odlar tomater av olika sorter och jag gissar att deras krukor är ung. 50 cm höga.

Du ska inte plantera i planteringsjord för den är till för att blanda upp befintlig jord när man planterar buskar etc. utan typ urnjord som håller konsistensen bättre.

Odla uppochner?
Ja
man borrar hål i botten o trär igenom plantan, sen hänger man den i taket,, jag ska ha lock på för att minska avdunstningen.

Jag kör 4l till chili och 8liter till busktomaterna,
jag har även sett guska o squash upponer
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har några släktingar som odlar tomater av olika sorter och jag gissar att deras krukor är ung. 50 cm höga.

Du ska inte plantera i planteringsjord för den är till för att blanda upp befintlig jord när man planterar buskar etc. utan typ urnjord som håller konsistensen bättre.

Odla uppochner?
plantjord blandat med hästskit,, eller köpa grönsaksjord till tomaterna?
 
12 sorters chili o en mango planterar för groning
27 grader

lampa beställd 200w Drivhus med duschtermometer på ett badrumsgolv för groning av 12 chilisorter och en mango.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utsikt över en halvfärdig, rymlig veranda med en blå solstol och byggmaterial, potentiell plats för en ny bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker bygga en bänk
60 djup och 5 m lång
Men bredden 40-60cm???
Ska mest ha en planta i en rad, ex tomat zucchini mm
Vilken bredd skulle ni valt?
 
Max 60 cm, annars blir det jobbigt att sköta den, dvs långt att sträcka sig.
Räkna jordvolym/planta. Ju mer jord desto bättre skörd. Dessutom blir det inte lika känsligt för värme och torka iom en större massa.
 
Ingen squash i växthus, de går jättefint utomhus och tar totalt över växthus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.