Hej!
Köpte hus för två år sedan och då ingick denna dyrgrip, Nibe fighter 410p från ’97 eller liknande. Det mesta har väl funkar men visst blir det rätt dyra räkningar om vintern. Det är ett ftx system med vattenburen värme.

Har gjort mitt bästa för att förstå denna pump, däribland att jag testar säkerhetsventilerna någon gång ibland, typ 2 ggr per år, men även annat enkelt underhåll som filterbyte etc.

Hör till och från detta missljud (även förra året) och misstänker att det är luft i systemet. Jag har inte luftat de vattenburna värmeelementen sedan vi flyttade in, men vet inte om det kommer hjälpa detta problem.

Här är kort filmklipp där man kan höra detta bubblande. Har inte hört detta ljud så mycket denna säsong, även fast värme varit på - men nu när det är under nollan bubblar det på friskt vilket jag antar är pga mer cirkulation i systemet. Väldigt tacksam över tips. Vi bor i ett 179 m2 hus med två våningar och trycket på fighter står inställt på 1 bar. Har givetvis fått fylla på med vatten då och då.

1. Ngt ni kan rekommendera mig att göra? Efter att ha läst manualen verkar det inte helt lätt att lufta för en lekman?

2. Orsakar detta sämre prestanda i pumpen?

Vet att den borde bytas men har inte ekonomi till det just nu.


Tack skall ni ha och ursäkta ett felstavat ämne...
 
Redigerat:
Jag tycker inte det låter som bubblor. Ta lös fronten och försök lokalisera ljudet.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Ta bort alla fronter, det är bara att dra rakt ut eller lyfta uppåt och rakt ut och lyssna igen.

Tycker inte det låter som bubblor i filmen jag heller men kanske luras kamerans ljudupptagning?
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Kan inte va bubblor det där.
Min lät liknande när gummifötterna på kompressorn hade gjort sitt.
Som sagt, plock av fronten och tryck och känn på rör. Tillslut hittar du det som skapar oljud. Min 410 är tystare än på många år. Det sitter möbeltassar lite överallt.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Tack. Har nu letat och hittat, se ny film. Det är den här gummislangen som spökar och låter som väl skall leda bort kondens eller övertryck? Frågan är varför den håller på och låter så. Tack för er hjälp!
 

Bästa svaret

Jaha den. Min slang går ner i en spillvattenkopp. Vad händer om du sticker ner den i ett glas med vatten?
 
Den blir världens gladaste slang. Får försöka få ner den i vattenlåset på något vänster. Det konstiga är att den slutat bubbla nu när jag tar ut slangen ur glaset. Märker även (om jag sätter handen för) att det är ett visst sug in i slangen.

Tack - får mecka lite med det här i morgon, tror nog vattenlåset är rätt torrt men får fylla på med vatten. Då verkar det som att den ändå mår rätt bra denna ”fighter”!
Stooooort tack :love:
 
Vi får hoppas att det var så enkelt.
Kompressorn låter som den ska.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Det där är slangen för tövattnet från förångaren, och den ska ligga i en kopp med vatten, så det skapas ett vattenlås, den ska inte suga in luft bakvägen..
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
På den årsmodellen ska slangen ligga i en loop som också bildar ett vattenlås i, och sedan ner i spillvattenkoppen som på dessa årsmodeller inte är vattenfyllt, det kom på senare årsmodeller.
 
  • Gilla
grapper och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
På den årsmodellen ska slangen ligga i en loop som också bildar ett vattenlås i, och sedan ner i spillvattenkoppen som på dessa årsmodeller inte är vattenfyllt, det kom på senare årsmodeller.
Tack. Skall göra en loop idag och trycka ner slangen i avloppsbrunnen jag har. :D
 
Finns en särskild öppning upptill i det vita horisontella avloppsröret där slangen ska ner efter loopen. Sitter strax innanför/bakom där kopparrören går ner i "spillvattenkoppen". Kan tänka mig att det krävs en eller ett par buntband för att få slangen att ligga bra och fast i loopen.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Tack. Hann inte med detta idag men imorgon tar jag mig an det hela. Mycket tacksam för all er hjälp! :)
 
Tror jag löste det. Kluckar järnet nu men kanske blir det bättre om slangen bildar vattenlås. Återstår att se. :)
 
  • Slaskoppling under diskbänk med flexibel slang formad som ett vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Ville bara säga att allt kluckande är helt borta efter vattenlås bildats. Skönt att slippa lyssna på det. Stort tack alla!!
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.