Vill bygga ut huset genom att förlänga det längs ena gaveln. Utbyggnaden ska ha samma bredd som orginalhuset. Funderar på hur man enklast bygger det nya taket. Det jag tänkte först var att taket på utbyggnaden skulle vara något högre än det gamla taket. Då kapar jag takutsprånget på det gamla taket och lägger en plåt in under den nya fasaden på utbyggnaden som ligger över det gamla taket. Ungefär som en vindskiveplåt.

Är detta lättast eller är det lättare att försöka ha exakt samma höjd på det nya som det gamla taket och försöka bygga ihop till ett enda långt tak?

I bilderna nedan är högra delen utbyggnaden

Arkitektritning av en husutbyggnad längs en gavel med förslag på högre tak på den nya delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att bara förlänga ett så lågt och smalt hus med lika mycket, brukar ge ett tråkigt och enformigt resultat. Alla misstag i fasad och på tak syns dessutom tydligt. Den vanligaste lösningen är att sidoförskjuta tillbyggnaden lite grann. Exakt hur, hänger på vad som är bäst ur planlösningssynpunkt, tomten mm.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Att bara förlänga ett så lågt och smalt hus med lika mycket, brukar ge ett tråkigt och enformigt resultat. Alla misstag i fasad och på tak syns dessutom tydligt. Den vanligaste lösningen är att sidoförskjuta tillbyggnaden lite grann. Exakt hur, hänger på vad som är bäst ur planlösningssynpunkt, tomten mm.
Håller med justusandersson, förskjut tillbyggnaden. Du kan skapa en bra uteplats ”i hörnet” mellan tillbyggnad och befintligt hus. Förstår du hur jag tänker eller förklarar jag för luddigt.
 
Jo jag förstår men pga hur tomten ser ut så blir det mycket merjobb samt mindre sol på befintlig uteplats om jag flyttar utbyggnaden i sidled :sweat:.
 
M Martin Lj skrev:
Jo jag förstår men pga hur tomten ser ut så blir det mycket merjobb samt mindre sol på befintlig uteplats om jag flyttar utbyggnaden i sidled :sweat:.
Om du drar isär befintligt hus och tillbyggnad och skapar en ”gång” emellan, kanske med halva bredden av huset. Den kan ha pulpettak (halvt sadeltak) och kanske vara något lägre. Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut, men man skulle kunna skapa en ”lugn” sovdel på huset och en mer social del med ”gången” som koppling mellan dessa. Hmm.. krångligt att förklara hur jag tänker utan att kunna rita.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.